Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
danne45

Nimbus 26 läcker via propeller axel

Rekommendera Poster

hej jag är i färd med att köpa en nimbus 26 men har upptäckt vatten läckage via proppeller axel och undrar ifall hela huset där man byter packningar och fettar in kan vara sönder rostat på så sett att det inte blir tätt trots nya packningar eller är det packning och ev axelbyte som gäller och om så är fallet vad kostar det ca. Tacksa för svar.

hs danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du skriver inte om du har den gamla packboxen med flätor o fett eller den nya med tätringar o olja, men är det den gamla så brukar det hjälpa att byta flätor o mera fett, om det fortfarande läcker så är det bara att dra åt packboxsmuttern mer. Dom nya får du nog byta hela tätringarna för att få tätt,dom är mera känsliga för om axeln är sliten.Att det skulle ha frusit sönder är nog inte så troligt om du bara sett till att det inte stod massa vatten vid hylsan.Titta på hylsan o se så att den inte är sprucken o att inte plasten är sprucken runt hylsan, kan hända om man gått på grund eller fått tamp i propellern, då även axeln kan ha blivit krökt.Om axeln är mycket sliten o måste bytas så får du nog räkna med ca 5-10 000 kr beroende på hur mycket som måste bytas o fabrikat. Mille PS omdu köper båten får jag gratulera till en mycket trevlig familjebåt.

Senast ändrad av repen_1 | 16 maj 2010 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så ytan på axeln är fin....köpte en albin 25 med just detta problem....renoverade tätningen för 200kr med dock så fortsatte läckandet......i år har jag köpt ny axel samt bytt stävlager, åter renoverat tätningen och riktat motorn....

Bara så du kollar. Något som skulle kostat mig 200 blev 4000kr

Min axel är 2,20 men man får köpa 2,50 axel och kapa den.  3052kr på mitab (GBG)

Sen tillkommer en hel del kringmtrl allt inköpt på forsmarin för ca 1000kr.

Du kan inte byta till blackjack tätning?? 800kr kostar den men om den passar på stävhylsan vet jag ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...