olof53 0 Postad 16 Maj , 2010 Ja har just rivit bort lullulet på styrbordsidan i akterruffen, de var alldeles svart där bakom, inget mögel bara gammalt lim med de gammla restena från lullulet. Så de va bara att ta till skrapan. Så nu efter två dar skrapande så undrar ja hur viktigt de kan va att få bort ALLT, de är ju änna svårt att få bort de i dom små groparna som är i plasten, de går ju, men vilken tid de kommer att ta. Köpte en flaska limborttagare på Watski i tron att de skulle hjälpa, 129 spän rätt i sjön, vilken skid ! vist de löste upp limmet men försvan gjorde de inte. De blev bara klibbigare. Och tack för tipset om att måla på den vinylen som är kvar. Kan man måla över på dom limresterna som är kvar även på borlägningen, innan man limar på ny skrovbeklädnad. Min plan va att få bort så mycket gammalt lim som möjligt, sen limma på en isolering på 10mm köpt på SeaSea, sen lima på ny skrovbeklädnad på isoleringen. verkar de som en bra plan eller har någon annan ett bätre förslag på hur ja ska göra ? Ska försöka ta några bilder på hur de ser ut i daxläget, så ja får återkomma i ärendet, men ja är tacksam om råd så ja inte gör något som man inte borde gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2010 Jag gjorde likadant i min motorseglare. Docjk använde jag limborttagare, utan en grovrengörare från biltema,http://www.biltema.se/Sok1/?quicksearchquery=grovrengörare som den alltid lika förträfflige Peter_K tippsade om (om jag inte missminner mig) Rev bort mattan, skrapade bort så mycket det gick med båtskrapa och tog resten med grovrengöraren på min varvtalsreglerade vinkelslip. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 17 Maj , 2010 så här ser de ut nu i akterruffens styrbordsida Senast ändrad av olof53 | 17 maj 2010 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 17 Maj , 2010 Och så här ser de ut när ja tog bort den gammla inredningen, här är de ovanför där man kommer åt motorrummet.De svarta är gammal sketna limrästerrester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 19 Maj , 2010 Var på Sea Sea och köpte skrovbeklädnad och 10mm isolering. Fråga om vilket lim man skulle ha till isoleringen, då sa dom att de måste vara riktigt kontaktlim till isoleringen och sen en vattenbaserad till skrovbeklädningsmattan. Så min fråga är då om de är ett måste att ha ett riktikt kontaktlim först. Tänker bara på om de ska bort någon gång så är de samma helv... en gång till. Men förhoppningsvis så ska de inte va mitt problen då de ä dax att göra om de. Någon som har erfarenhet av att limma på isolering och sen skrovbeklädnings matta på isoleringen så vore de bra att få lite tips. innan ja gör något som ja inte borde gjort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 19 Maj , 2010 Hejsan. Vi använde vattenbaserat kontaktlim Casco Contact till både isolering och skrovbeklädnad till vår Flipper 850 och det gick bra. Titta på vår tråd http://flipper850.se/flipperforum/viewtopic.php?t=455&postdays=0&postorder=asc&start=15 Där det är beskrivet och diskuterat en hel del. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 19 Maj , 2010 Tack för att du svara, de var lärorikt att läsa om hur du/ni har gjort med limningen av isoleringen mm De verkar ju som vattenbaserat lim i båda fallen räcker. och de verkar ju som att man inte behöver ta bort allt lim. Ja log lite, rätt mycke faktiskt när ja läste Crippes inlägg om att ta bort limrester, för så är de ju man bara flyttar de. man får ju hålla på te dödar om man ska få bort allt. Så ja tackar än en gång, och de va väldigt trevligt att läsa fortsättningen tills de blev klart. Ha nu en trevlig sommar på er där på andra sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 15 Juni , 2010 Nu är de klart med limningen. Ja använde vanligt golv och vägglim som vår lokala färghandlare rekommendera. Fick vänta ca 1timme innan ja satte dit pvc mattan och de var forfarande en hel del rörlighet i den. lika dan gjorde ja med isoleringen. Nu när de är klar så blev de hur bra som helst. Tack alla ni som har tagit er tid att hjälpa till med detta. De är ju tack vare eran medverkan som resultatet blev så bra Så nu är de bara sommaren som ja väntar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser