Bogus 3 Postad 16 Maj , 2010 Startade upp båten på land efter vintervilan. Det är en AQ115 med Martec färskvattenkylning.Startade perfekt. Kylvatten via en vattentunna. Motorn gick ca 30 minuter varpå jag kollade oljan. Vitskummig! Körde igenom med glykolvatten på sjövattensidan i höstas. Fryspunkten på glykolen i kylssytemet är bra. Tar tacksamt emot tips på en systematisk steg för steg felsökning. //Bous Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 16 Maj , 2010 Vad har du för sjövattenpump? Är det den vevaxeldrivna, kan man utesluta den. Har du dubbelpumpen, kan det vara så att vattnet letar sig in i vevhuset via axeln. Lägger sig olja på vattnet bakom båten, kan det vara oljekylaren som läcker. Om nivån i expansionstanken sjunker, kan det vara topplockspackningen. Det bör inte vara rostskador i motorn, eftersom du har glykol med rostskyddsmedel i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 17 Maj , 2010 Vad har du för sjövattenpump? Är det den vevaxeldrivna, kan man utesluta den. Har du dubbelpumpen, kan det vara så att vattnet letar sig in i vevhuset via axeln. Lägger sig olja på vattnet bakom båten, kan det vara oljekylaren som läcker. Om nivån i expansionstanken sjunker, kan det vara topplockspackningen. Det bör inte vara rostskador i motorn, eftersom du har glykol med rostskyddsmedel i systemet Pumpen är vevaxeldriven. I och med att jag inte sjösatt ännu så vet jag inte om olja följer med avgaserna ut, men nivån stiger på oljestickan så jag antar att kylarvattnet/oljan blir kvar i motorn. Nivån sjunker i expkärlet. Tänker göra en komptest ikväll. Vet någon vad som är normalt värde på AQ115? Mvh Bous Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 17 Maj , 2010 Nu har jag kontrollerat kompressionen. Den är 11,5, 11,5, 11,2, 11,3. Det verkar ju vara ganska jämna värden. Vet inte hur mycket det får skilja mellan cylindrarna. Det verkar inte komma ut olja med avgaserna men i och med att det är färskvattenkylning så går det kanske inte att se ev läckage på kylaren på det sättet. Är nästa lämpliga steg att ta bort oljekylaren? Hur får man bort den? Eller ska jag börja med limpan? Ser inget yttre läckage någonstans. Senast ändrad av Bogus | 18 maj 2010 | 08:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 18 Maj , 2010 Har funderat! Säger egentligen kompressionsprovet så mycket? Kan det inte vara läck på topplockspackningen ändå, trots bra kompvärden, så kylvattnet kommer över i oljekanalerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 20 Maj , 2010 Har nu försökt att suga ur oljan men den är för tjock. Har försökt med både elektrisk oljesug och handpump. Kommer bara droppar trots att jag varmkört motorn. Kan man späda ut oljan med disel? Tyvärr så är ju nivån redan hög pga vatteninblandningen. ca 1 cm över övre strecket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindshamn 0 Postad 20 Maj , 2010 Hej Jag har en B23 Volvo.Råkade ut för ngt liknande.Vågade ej köra till varv.Tog båten på kranbil till varv.Varvet kollademotorn och hittade inget fel.Enda förklaringen dom hade var att det var kondens.Varpå jag tog båten hem.Detta har aldrig hänt igen.7 år sen,inga problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 20 Maj , 2010 Det låter ju hoppfullt. Är dock lite orolig i och med att oljenivån på stickan är högre upp en den ska vara. Mitt problem nu är att jag inte får ur den gamla oljan. Undrar om det går att komma ner i tråget från hålet för bränslepumpen med en lite grövre slang? Pumpen klarar inte att suga genom den smala slangen via oljestickan. //Bous Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 28 Maj , 2010 Hur har du gjort när du bytt olja de andra säsongerna ? Vatten i oljan gör ju den inte tjockare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 30 Maj , 2010 Jag har sugit ur den med handsugen. Har aldrig varit något problem efter varmkörning så har oljan varit tunnflytande och lått att suga. Nu ska jag ut o släppa ut oljan via bottenpluggen o suga upp den med absol. Tänkte sedan fylla på igen o ha koll på kylvattnet för att säkert se om det sjunker. Hoppas på att det bara är en massa kondens som gjort oljan vit. Återkommer //Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 31 Januari , 2011 Hej! glömde att berätta att problemet löste sig. Jag provkörde motorn på land men hade då placerat tunnan med vattnet så högt att det blev självsug när motorn stängdes av vilket gjorde att den vattenfylldes:( . Tog ett antal oljebyten o diverse felsökningsförsök innan jag kom på problemet. Mvh Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser