Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Larsstefan68

Små skavanker i skrovet

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en plastbåt med flera småmärken och småsprickor i skrovet beroende på tidigare ägare som har kört på stenar etc.

Tidigare ägare har förökt laga skavankerna med olika fyllningsmedel (sikaflex, plastic padding etc) men det ser inte bra ut.

Någon som har tips, finns det firmor som gör detta proffsigt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som du, tidigare ägare har orsakat mängder med märken, revor och sprickor, en del till och med igenom gelcoaten så att glasfibern syns. Dock har jag valt att åtgärda problemet själv, för att slippa riskera att en firma gör ett dåligt jobb. Min metod är att slipa ner skadorna och området runt om, sedan tvätta bort allt damm och torka av med aceton för en fullständigt ren yta. Sen pensla på med 2-komponents lamineringsepoxy från biltema i omgångar tills man byggt upp tjockleken till en bit högre än det oskadade området runt om. Sen slipa jämt och till sist kan man lacka skrovet om man tycker det ska vara fint. (Biltemas lamineringsepoxy är genomskinlig)

Firmor som gör det finns det säkert, men det är egentligen inga konstigheter att göra det själv heller om man har lite händiga händer och verktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...