tegge 0 Postad 15 Maj , 2010 Nu behöver jag hjälp. Har en Mercury av typ mitten 70-tal, 50 hk. Nu är jag helt blåst på utombordsmotorer och skulle vilja veta vad som är vad när man lyfter på kåpan och gärna vad man kan göra för att göra bra underhållsåtgärder, vilket jag inte tror är gjort på ett antal år... Gärna tips på var man kan hitta manual till motorn, Har försökt leta men utan bra reultat. Tacksam för tips och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 16 Maj , 2010 Daniel B vet allt om detta,även om Biltemas sortiment,han o hans Far o kompisar har testat allt, Fast dom köper inget dår,det blir dyrköp enligt honom. Men han är bra på att Googla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakalm 0 Postad 16 Maj , 2010 Det bästa är väl att träffa någon som kan motorer i din närhet och sen ta av kåpan tillsammans och undersöka motorn. Det finns säkert någon här på Maringuiden som bor i din närhet och tycker att motorer är kul och har en pedagogisk ådra Det kan vara lite svårt att beskriva alla delar över internet tycker jag. Manual kan jag bara ge dig rådet att söäka på internet eller kontakta mercury själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 16 Maj , 2010 Första är att kolla oljan i propellerhuset, mörk/ljus spelar ingen roll bara den inte är mjölkig. Mjölkig/vatten: isär med allt i huset, i med nya packboxar, o-ringar osv. Byte av impeller i samma veva är ett krav. Bered dig på ett ev h#¤# om det inte är gjort på ett tag, saltvatten? Drivaxel kan ha rostat fast uppe i motorn. Sötvatten inga problem. Senast ändrad av minbuss | 16 maj 2010 | 12:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spiut 0 Postad 13 Juni , 2010 Sitter just med en Evinrude fr 89 och har svårt att få drevet att lossa. Det släpper en bit men sen är det stopp. Är det splints upe i motorn och våld som gäller eler kan man lösgöra växelaxeln på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Juni , 2010 Vad är det för motor mer än Evinrude från -89...? 4hk eller 90hk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spiut 0 Postad 13 Juni , 2010 En evinrude 150 V6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Juni , 2010 Försökte hitta i repmanualen på din motor.. men kunde hitta något specifikt annars missade jag det. På min motor sitter det en låsning på växelstången längst upp under motorblocket. Man får dra ut en arm som sitter med en saxklämma på ena sidan där gas och växelvajer går in. När man fått bort den så ramlar växelhuset ner.. om du fått bort alla skruvar/bultar som göms lite här och där. Hade lite problem själv att hitta alla första gången jag rev isär min rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spiut 0 Postad 15 Juni , 2010 Aha...jag var faktiskt så långt i processen att jag lossat saxsprinten, men sen vågade jag inte mer. Om man drar ut den växelarmen,...hur låser den växelstången? Såg att det sitter en skriv uppe på huvet till växelstången så jag misstänker att det är den som låser och att det är den man skall släppa på. (trångt som f...n) Får testa. Återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Juni , 2010 På min motor så är det ett hål längst upp på växelstången som ska passas in i den arm som man drar ut för att få loss den. Lite knepigt att få dit stången igen men det går. Och trångt är det.. men det har du ju märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser