Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Esteve

Ankarstorlek original på 26-28 fot US Mid Cabin?

Rekommendera Poster

Någon som vet vilken storlek det är på de ankare som sitter originalmonterade på amerikanska Mid Cabin båtar i 26-28 fots-klassen (Ca tre ton)? Tänker i första hand på Delta-ankare, men information om andra modeller kan också vara till hjälp.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter frågan igen.

Någon av er Mid Cabin-ägare som vet vilken storlek ni har på originalankaret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Larson 300 Cabrio den väger ungefär 4ton, jag har ett 15 kg brucekopia i aktern och det har  fungerat för mig på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se tabell från Hjertmans där rekommenderar man 6 kg för Delta o 3 tons vikt...rimligtvis gäller samma värden även din båt. Nästa storlek är 10 kg o varför inte. Bör klara ganska hårda tag o vindar>=inget draggande!!!

Min erfarenhet är Brucekopior o plätt. Plätten har funkat bäst 10 kg, o kring 2700 kg.Gäller Mälaren o hemmavattnen dvs mest lerbotten.Ännu ej draggat med plätten vilket sker med Bruce kopian om det blåser litet.

Deltat verkar vara bland det bästa o för flesta bottnar.Sökning på nätet ankartester ger massor av underlag för beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min SeaRay 260 Sundancer sitter ett galvat Delta 6 kg original. Enligt amerikanska manualen är det 12 lb vilket ju inte riktigt är 6 kg men nästan...

Länk till rek.tabell Delta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Varför jag frågar om just originalankarets storlek är framförallt för att det ska passa till ankarhållaren.

Det troligaste är väl att ett sexkilos Delta kommer att passa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...