Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
k650

Envirude VRO/OMS oljeblandning

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude 60 hk -1996, med det s.k OMS systemet för oljeblandning i bränslet. Tydligen någon nyare variant av VRO systemet. Nu till frågan, frånsett mycket myter kring VRO systemet, bör man koppla ur pumpen eller är det pålitligt? Systemet har varningslampa och ljud för både låg olje nivå i tanken och oljeflödet i pumpen.



Senast ändrad av k650 | 15 maj 2010 | 19:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är det som är problemet, många trådar men med olika svar. Jag håller med om att det finns rejält med myter kring VRO systemet, men ändå så verkar det vara någon sorts samband med att motorer haverar. Eller? Tycker iof att en såpass ny motor som 1996 borde ha ett väl fungerande oljesystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du läst länken i föregående inlägg?

So, contrary to boat ramp urban legends, the VRO pump is a simple and reliable oiling system that has been standard equipment on most OMC outboards from 40- to 300-HP for the past 20 years. Most of the misinformation and scare tactics about its reliability originate from those who do not understand how the system works, or fail to keep it maintained.

OMCs senare modeller har koll på flödet, så är det inte på min Merc -98, där det bara finns sensorer för drivningen. Jag har alltså större skäl än du vara orolig, men resonerar så att motorn nu är 12-år och skulle med fördel kunna ersättas med en mer miljövänlig direktinsprutad 2-T eller en 4-T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den artikeln, men det är endast vad den personen tycker. Jag tänkte mer på verklig erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din slutsats är alltså att Bill Grannis som skivit artikeln saknar verklig erfarenhet och trots detta lyckats skriva artikeln.

Då begriper jag uppriktigt sagt inte vem som skall kunna övertyga dig om att behålla pumpen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du kan lita på systemet, då det är varningssystem som löser ut om något falerar... men om du inte kan sova på nätterna så är det ju bara att koppla ur och börja blanda oljan i bensinen. Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft en 60hkr samt har en 90hkr Evinrude. På den första kopplade jag ur VRO-systemet av säkerhetsskäl och blandade i oljan i bensinen då det fanns en viss osäkerhet om pumpen fungerade eller ej när jag köpte det ekipaget.  Fungerade utmärkt trots att det är lite meckigare att blanda själv.

 

På min nuvarande motor, en 90hkr ocean pro-modell, har jag inte kopplat ur pumpen utan gör på inrådan av en marinfirma som servar dessa maskiner i Göteborg så att jag inför varje vårsäsong tankar fullt med bensin och blandar i ca 2% i tanken. Jag kollar av vad ojlenivån är i behållaren innan jag drar ut på första turen och nästa gång jag tankar stämmer jag av oljebehållaren så att det har gått åt olja i proportion till den mängd bensin som jag tankar, ca 2%. Nackdelen med detta är att under den första tiden med båten i sjön ryker det lite extra samt att det kanske inte är det allra mest miljövänliga.

Fördelen är dock att du alltid vet att ditt oljesystem fungerar på våren när du startar säsongen. Tydligen är det då som problemen uppstår med dessa system.

Detta har fungerat för mig i många år och jag kommer inte att ändra på något i år heller.

Jag kan hålla med de som tycker att man skall utfasa de gamla utbordarna för att få in mer miljövänliga modeller men man får inte glömma att det är för de allra flesta en oöverstiglig kostnad att byta ut sin lite större motor mot något nytt miljövänligt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så om Lars Ohly säger att kommunism är det enda rätta så ska man utgå från enbart hans åsikt då han är ledaren för vänstern??  Självklart är den artikeln skriven av en synnerligen partisk person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis så kan man säga om motorn skär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fail to keep it maintained

Ett enkelt tips:
Det kan samlas mycket kondensvatten i oljetanken om man inte ser till att göra ren den/byta olja inför säsong. Ta en pippett (jag köpte en glykioltestare för 25:- på Biltema) och gör ett provsug från  botten av oljetanken så ser man tydligt om det är vatten i botten av tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...