okdef 0 Postad 15 Maj , 2010 Alamert tjuter när jag startar motorn på min kad 32 diesel....kollar lite i handboken ska jö larma för lågt oljetryck,låg laddning ,eller för lite kylvatten!!!! Alla instrument visar rätt värden??? Kan det vara så enkelt som någon trasig säkring....Kom gärna med förslag Några ider från kunniga här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 15 Maj , 2010 Kan tyvärr bara säga att jag är i samma sits som dig, har felsökt som en tok... Jag har kopplat bort Tempvakten som sitter under avgaslimpan på de äldre modellerna, får dock fortfarande larm. Försten hittar lösningen tipsar den andre... ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 16 Maj , 2010 har ni kollat era kontakter så ni inte har något jordfel eller liknande, alt nr 2 är någon givare som pajjat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 16 Maj , 2010 Alla kontakter kollade, inga kabelbrott, inga strömsprikar från generator el. liknande vad jag kan förstå, inget fel på övertemps vakten, fler ideér. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okdef 0 Postad 16 Maj , 2010 Efter div.sökningar av el systemet har jag kommit fram till att det måste vara fel på själva larmet...Det larmar direkt när man ansluter 12 V Alla mätare står ju precis som dom ska (ja jag har kollat olja,vatten,spänning på motorn) Å där finns det inga fel Så boven var nog de lilla larmet,Köper ett nytt imoorn o hoppas den blir tyst o snäll igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 16 Maj , 2010 Med det lilla larmet, menar du då kontrollenheten till varningslamporna i instrument tavlan? Vi behöver ju givetvis ej ha exakt samma bekymmer men jag har testat en ny sådan och problem kvarstår, om man dock kopplar ur övertempsvakten så kommer enbart larm vid de varvtal då kompressor är inkopplad, samt fullvarv (3800-3950rpm) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okdef 0 Postad 16 Maj , 2010 Ja just den lilla larmenheten som är kopplad till instrumenten..Liten svart rund sak som låter som f-n som är kopplad till i mitt fall samtliga instrument. varvräknaren,tank trimm olja o vatten???? min larma hela tiden på alla varvtal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 16 Maj , 2010 men du har ingen kontroll lampa som är tänd? Jag har ju också kontroll lampan för hög kylvatten temp tänd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okdef 0 Postad 16 Maj , 2010 Nej jag har ingen kontroll lampa alls....Jag har en Sea Ray troligtvis enda ex. i värden med en Volvo diesel..Gör ju inte saker o ting lättare med att söka fel!!!! Å som jag fattar det så indikerar ljud larmet enbart på instrumenten?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 16 Maj , 2010 Vet ej hur larmet beter sig om man inte har Volvo instrument tavla, varför jag undrade om indikeringslamporna är pga att på min volvo instrument tavla så sitter en kontrollenhet som sedan ger indikering på vad det är som larmar, ex. Hög kylvatten temp. Börjar för min del fundera på hur mitt varvtals relä mår, mest pga att det är det enda jag ej kontrollerat. Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yodan 0 Postad 16 Maj , 2010 Hej. Jag har råkat ut för ett liknande fel. Tempgivaren visade på kokande motor utan att larmet tjöt. Motorn var inte varmarne än normalt. Det var visserligen en AD41 men varningssystemen är nog lika i Kad 32 och AD 41an. Du har troligen två givare, en till larmet och en till temp intrumentet. Om du byter plats på dem så slutar larmet tjuta medan du kommer att se hur temp instrumentet troligen slår i botten. Jag misstänker att din givare till summern är kortsluten. En ny kostar någon hundring och är enkel att byta. Mvh// Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 16 Maj , 2010 för min del är jag tämligen säker på att detta ej är problemet då jag helt kopplat bort övertempvakten, redan i elboxen. så det som sitter kvar i systemet är tempgivaren (som visar gradantalet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 17 Maj , 2010 Efter att ha kollat av hela kabelstammen ännu en gång så hittades ett ställe där jord låg an mot motor, så efter att detta fixades så var det problemet löst. Löste sig ditt problem med hjälp utav att du bytte larmdon eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyrre 0 Postad 18 Maj , 2010 Hejsan. Jag har också en kad 32 som inte verkar ha något alarm? brukar dom inte tjuta då man slår på tänding? det gör inte min, tror det är bortplockat av tidigare ägare Vad är faran med att inte ha ett ljudlarm? Speglar inte instrumenten vad ljudlarmet larmar om? är det inte samma givare? som jag förstått det här larmar det enbart för lågt oljetryck,hög värme och dålig laddning eller? Så vad säger ni kunniga i frågan ska man se till att ha ett alarm eller räcker det med att vara uppmärksam på dessa mätare jag är helt ny med dieselmotor och är tacksam för alla svar här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 18 Maj , 2010 Om du har en VP Instrument tavla så har du högst sannolikt ett summerlarm (ljud), detta är inte dumt att ha då det kan gå fort om det gäller oljenivå eller hög kylvatten temp. Ljudet kommer ifrån den runda pucken på instrument tavlan, så kolla om denna är inkopplad eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyrre 0 Postad 19 Maj , 2010 Den är inte inkopplad på min båt.Fara med detta eller ? Om jag har uppsikt på mätarna så ska det väl inte vara någon fara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 19 Maj , 2010 Anledningen att du har summerlarm är som sagt var att kunna få notis om att något är fel den gången du ev. ej har koll på mätarna, jag hade nog för egen del kollat om det är mkt jobb att koppla in, men så är jag ju lite försiktig av mig oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Maj , 2010 Jag tappade en frostplugg i en 41-a en gång och jag är inte säker på att jag skulle upptåckt att motor tempen steg förrän det varit försent- satt och mysåkte i en ljummen midsommarkväll- om inte summern satt igång. Jag skulle def. kopplat in den. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyrre 0 Postad 20 Maj , 2010 oki jag hajar... kopplar in larmet så fort som möjligt tack för snabba bra svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 20 Maj , 2010 Om du ej har elschemat så googla elschema kad32, så kommer du rätt, bra med rätt kabel till rätt stift vettu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NOsilence 0 Postad 27 Juni , 2010 Jag lånar tråden lite eftersom jag har ett liknande problem Har en Sunseeker Tomahawk 37:a med 2st Ad41B Jag får varningsljud och indikering för oljetryck på ena motorn efter att jag har åkt i matchfart och sedan läger gasen i tomgång. Så fort jag ökar gasen något så slutar varningsljudet. Dock så visar båda motorerna exakt samma värden att tomgång också är samma. Jag har testat att spraya kontaktspray på givarkontakten på motorn utan resultat. Vad kan vara problemet? Motorn går som en klocka i övrigt. Åkte över 100nm i 8-9 knop utan varningsljud. Men så fort jag gasar lite mer för att sedan lägga i tomgångkörning så börjar tjutandet. Om jag stänger av motorn 30 sec typ för att sedan starta så är tjutandet borta och det går att puttra vidare. Hur löser jag detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Juni , 2010 Nu är marindieselar inte helt min avdelning men det låter ju som ett klassiskt fel på oljetryckgivaren! Jag skulle börja med att byta den som ju dessutom väl är den enklaste och billigaste komponenten (utan att jag eg vet vad en givare kostar) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NOsilence 0 Postad 28 Juni , 2010 Kan man mäta på något sätt om de gamla fortfarande fungerar? Eller är det lika bra att byta ut den? Den kostade 750 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fahlqvist 1 Postad 18 Augusti , 2014 Vet inte om detta är relevant men på vår båt ligger larmet även kopplat till länspumparna, så när dessa startar under gång skall man höra detta. Detta ställde till det för oss varje gång vi gasade på så varnade det .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 18 Augusti , 2014 Jag lånar tråden lite eftersom jag har ett liknande problem Har en Sunseeker Tomahawk 37:a med 2st Ad41B Jag får varningsljud och indikering för oljetryck på ena motorn efter att jag har åkt i matchfart och sedan läger gasen i tomgång. Så fort jag ökar gasen något så slutar varningsljudet. Dock så visar båda motorerna exakt samma värden att tomgång också är samma. Jag har testat att spraya kontaktspray på givarkontakten på motorn utan resultat. Vad kan vara problemet? Motorn går som en klocka i övrigt. Åkte över 100nm i 8-9 knop utan varningsljud. Men så fort jag gasar lite mer för att sedan lägga i tomgångkörning så börjar tjutandet. Om jag stänger av motorn 30 sec typ för att sedan starta så är tjutandet borta och det går att puttra vidare. Hur löser jag detta? Detta är en klassiker på 31-41 motorerna och beror på att mottrycksventilerna i oljedistributionshuset läcker igenom olja när den blivit varm och lite mer lättflytande. För att åtgärda det byter du ventilerna och sätena i distributionshuset. Perfekt vinterjobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser