Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Jorrma

Botten konstruktion Uttern 510

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern 510 från 1979. En tidigare ägare hade ett teakskåp som han/hon skruvat fast i botten. Det har jag tagit bort. Det som blev kvar är några hål. Det som jag upptäckt då är att därunder är det fullt av vatten. Med hjälp av en borrmaskinspump pumpade jag ut ca 50 l. Jag är lite tveksam att sätta igen hålen eftersom de är de lättaste att pumpa ur genom och jag inte vet om det finns några andra inflöden. Det jag helst skulle vilja göra är att ta upp ett större hål i innerbotten och sätta typ en skruvkork. Så jag i framtiden lätt kan pumpa ur vid behov. Är det någon som vet hur bottenkonstruktionen ser ut? Är den indelad i sektioner? Några invändningar/tips till min tanke med ett hål med skruvkork?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen Dyvika på båten?

Det är ju det som normalt används för att tömma ut vattnet mellan inner och ytterskrov.

Går ju normalt balkar både i längsled och på tvären i båten, hur det ser ut just på Uttern 510 vet jag ej.

Bör inte bli sådana mängder med vatten mellan skroven. Alternativet är ju att sätta in en Elektrisk länspump nere i botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du tagit bort pluggarna som sitter på varje sida i bakkant av ösbrunnen(under sätet bak) samt den som sitter längst fram på golvet vid U-soffan. Vattnet mellan skroven borde då rinna ut i ösbrunnen. Eller hade du vatten kvar i skrovet i alla fall?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten har ingen dyvika. Pluggarna som beskrivs i inlägg 2 har jag inte hittat. Antagligen beroende på att jag inte vetat att de fanns (såg detta nu). Jag borrade upp ett hål i durken och satte in ett skruvlock. Jag pumpade säker ut 50 liter med en länspump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...