Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Maskot

Varningssignal / Johnson 60 års- 95

Rekommendera Poster

Varningssignal! Undrar om någon har varit med om följande scenario.Samma dag som vi sjösatte båten så kom vi inte ur hamninloppet (ca5min) förrän vi hörde en varningssignal som ljöd konstant från gasreglaget. Jag stängde av motorn och gjorde en omstart men det hjälpte inte. Efter ca 5min gick det bättre och jag kunnde ta mig tillbaka till båtplatsen. Dagen efter återupprepades alltihop. Jag har separat oljetank och där finns olja och kylvattnet verkar fungera men kan det ändå vara fel på impellern ? Vore tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade inte min manual.. men jag hittade detta i ett annat forum.

1. Konstant pipande = temperaturen
2. Ett pip varannan sekund = VRO får ingen olja
3. Ett pip var 20,40 eller 50:e sekund = mindre än 25% kvar i oljetanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men konstant pipande får man ju från motorer som står upptiltade då oljan ligger fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inget om.. är det en Johnson/Evenrude VRO du pratar om?

Hittade denna också...

VRO Horn Warnings
(J. Reeves)

1 - A steady constant beep = Overheating - The V6 engines, possibly some others, have a fuel restriction warning which is also a steady constant beep.

2 - A beep every 20 or 40 seconds = oil level has dropped to 1/4 tank. (Late model engine = Every 40 seconds)

3 - A beep every other second = VRO failure, air leak in oil line, oil restriction, (anything that would result in a lack of oil being supplied to the engine).

If the warning horn is the black plastic three wire type horn, the warning horn should beep once when the ignition key is turned to the ON position.
If it does not, it is either faulty or someone has disconnected it (a stupid move!). At any rate, if it
does not beep which indicates that the horn is non functional, find out why and do not run the engine until the problem is corrected.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...