Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
BMF1

Intresse för ljud/multimediasystem för båt?

Rekommendera Poster

Har ett stort intresse och är väldigt aktiv innom bilstereovärlden men har egen båt och har seglat sedan barnsben. Jag är ganska imponerad (besviken) när jag tittar på nya moderna båtar och ser att det aldrig är något bra stereo/underhållningssystem ombord. Rekordet är nog när jag satt och tittade på bilder på en helt ny lyxmotorbåt för 20mille och ser att det sitter en lågbudgetstereo i för 1000-lappen.

Finns det inget intresse bland båtfolket att ha en bra välljudande stereo i sina båtar? Själv har jag ju det men det verkar mest vara glada amatörer som gör jobben själva annars. Oftast billiga komponenter och möjligheterna som finns att göra smidiga lösningar med fjärrstyrningspaneler etc verkar inte alls ha hittat till den marina världen.

Vad säger ni övriga här? Skulle ni vara beredda att betala för att få en stereo monterad i er båt där den komponeras efter era önskemål och efter råd från en erfaren person eller gör ni helst jobbet själva för att det är billigare? Själv går jag just nu i takarna att starta något eget och kunna erbjuda kunderna just dessa lösningar. Men tror ni övriga marina personer att det skulle fungera eller är det för mycket personer som gör allt själva med sina båtar för att denna idén ska fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala för mig själv, vill inte ha nån underhållningssystem i båten. I båten är det tyst, man slår av motorerna, ankrar upp och bara njuter... av tystnaden. Skulle bli vansinning om det ankrade upp nån bredvid med en hemmastereo som dånade!! Du ska nog söka/hitta dina kunder v 29 i Sandhamn eller på Gotland!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inte, räcker gott och väl att kunna lyssna på sjörapporten, ljud, bild och musikunderhållning saknar jag inte på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ny båt i höstas och i den satt det ingen stereo. Har inte funderat på att sätta i en så den kommer långt ner på listan. Gillar iofs klassiskt och dragspel och det skulle nog låta bra i soluppgången Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det skulle kunna funka, men kundgruppen är ganska liten, folk med mycket pengar som vill ha en partybåt, men dessa stora båtar jag tänker på har säkert detta redan.

Personligen så har jag en stereo med två högtalare, visst ibland skulle det vara kul med med mos, men det drar ju ur batterierna så dom få stunderna kan jag leva utan..

Lyssna på sjörapporten eller lite musik, då räcker det långt med lite.

I stort tror jag att din tanke är god, men kundunderlaget är begränsat..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mycket intresserad av välljud både hemma och i bilen (SPL är dock inte min grej utan det ska vara kvalite på ljudet). Har en hemmastereo som jag är mycket nöjd med och som jag lagt mycket tid och pengar på. I bilen har jag även själv bytt ut hela originalsystemet mot kvalitetsgrejor (DLS Reference tvåvägskit, Pioneer HU) men i båten har jag faktist ingen önskan alls om någon värstinganläggning. Det sitter en högtalare monterad men ingen stereo. Om jag kommer att övernatta i båten någon gång så sätter jag nog i en billig radio för att kunna lyssna på sjörapporten, eventuellt också lite P1 om jag har tråkigt någon gång.

Musik och stora ljudupplevelser hör liksom inte hemma på sjön för mig, där ska man höra kluckandet, fåglarna och vinden och inte blanda in något annat. Hade jag bott i båten året runt så hade det varit något annat, då hade jag gärna velat ha en riktigt bra ljudanläggning, men jag hade byggt den helt själv :), men inte nu när båten är fritidsintresset.

Dock finns det säkert en marknad, framförallt i stockholm där säkert många unga rika vill ha en partybåt med värstingljud så det ekar mellan skären men inte sjäålva vill göra jobbet, så jag tycker helt klart du ska fundera vidare på affärsiden. Du kan ju ha det som extraknäck tills du märker om det finns en marknad eller inte, släng upp en hemsida och registrera företaget bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...