Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
BMF1

Intresse för mulitmedia/underhållning i båtar?

Rekommendera Poster

Har ett stort intresse och är väldigt aktiv innom bilstereovärlden men har egen båt och har seglat sedan barnsben. Jag är ganska imponerad (besviken) när jag tittar på nya moderna båtar och ser att det aldrig är något bra stereo/underhållningssystem ombord. Rekordet är nog när jag satt och tittade på bilder på en helt ny lyxmotorbåt för 20mille och ser att det sitter en lågbudgetstereo i för 1000-lappen.

Finns det inget intresse bland båtfolket att ha en bra välljudande stereo i sina båtar? Själv har jag ju det men det verkar mest vara glada amatörer som gör jobben själva annars. Oftast billiga komponenter och möjligheterna som finns att göra smidiga lösningar med fjärrstyrningspaneler etc verkar inte alls ha hittat till den marina världen.

Vad säger ni övriga här? Skulle ni vara beredda att betala för att få en stereo monterad i er båt där den komponeras efter era önskemål och efter råd från en erfaren person eller gör ni helst jobbet själva för att det är billigare? Själv går jag just nu i takarna att starta något eget och kunna erbjuda kunderna just dessa lösningar. Men tror ni övriga marina personer att det skulle fungera eller är det för mycket personer som gör allt själva med sina båtar för att denna idén ska fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen gör jag det gärna själv.

Sen tror jag att det är så att båtfolk gärna gör sakerna själva, allt från sätta in en stereo till att montera nya toaletter. Inte säkert att det alltid är en finansiell fråga, men ofta är det nog så. Känns som att saker redan är så dyra till båtar så man kan lika väl göra det själv.

Ang. ditt eventuella företag så tror jag nog att enbart ljud är ett smalt område. Du får nog kika lite på lite andra tjänster som du skulle kunna utföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Får en känsla av seglarvecka29 av det hela, där det ska låta så mycket som möjligt. Ju mer man kan väsnas och störa ju bättre är det.

På sjön vill jag helst ha det lugnt och skönt, därmed inte sagt att radio och musik uteslutits för det, men det ska vara kontrollerat. Har 4 stycken 6,5 tums MDS DL-coaxialer nere i ruffen och ett par 6,5 vattensäkra ute i sittbrunnen som kan stängas av när kvällen kommer och TVn slås på istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite trist att alla tar för givet att när man börjar prata stereo och ljud att man då skulle mena hög ljudvolym. Det är aldrig något som tilltalat mig utan jag föredrar bra ljudkvalité. När väldigt många idag har ganska stora båtar som även kostar en hel del så har de ju TV i båten. Många har väl även dator för navigeringen samt säkert trådlöst bredband. Även stereo har väl de flesta med högtalare i sittbrunnen etc.

Finns det inget intresse av att kunna ha möjlighet att ha hemmabilljud (5.1) i båten eller att kunna se på DVD och istället för att ha ljudet ur tv högtalarna så får man ljudet ur stereons högtalare och därmed även får bättre ljud.

Eller att man bara sätter sin ipod/iphone i en dockningsenhet och kan lyssna på sin musik från den i stereon.

Att kunna styra volymen/låtval etc via en vattentålig fastmonterad fjärstyrningsenhet som sitter monterad i sittbrunnen och kanske även en i förpiken så man lätt kan slå av stereon när sjövädret vart på kvällen.

Möjligheterna är oändliga däremot tror jag faktiskt att de flesta vanliga personer är helt okunniga om vad för alternativ som finns och därför aldrig frågar efter det heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Jag har mina högtalare kopplade till tv:n genom stereon som har inbyggd dvd. Klargjorde visst inte det.Skäms Ett klart bättre ljud även om det inte är 5.1.

Generellt tror jag inte den vanlige båtägaren är så värst intresserad av bioljudkänslan att det skulle vara lönsamt att starta en firma för att få detta inmonterat av ett proffs. Som jag skrev i mitt förra inlägg är man ute på havet för lugn och ro, fiske ( rekreation ).

Senast ändrad av Matrix | 15 maj 2010 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!

Tror inte att det finns så många audiofiler här tyvärr då du inte verkar få någon förståelse!

Jag njuter gjärna av musik hemma inte sällan ihop med en god whiskey eller öl, att kunna kombinera det med att dessutom vara på sjön samtidigt förhöjer ju njutningen ytterligare!

Det finns uytterst få privatpersoner som har kunskapen att bygga bra ljud i båten, det blir iregel som det blir och så är dom nöjda med det eller så används inte anläggningen för att det är skränigt eller att någon får en högtalare i örat etc..

Tror att det finns en marknad men det är svårt att fåut budskapet!

Köpt en Flipper 705 HT nyss och betalade då 11000 för en blupunkt stereo och två högtalare...

Mycket bra som bakgrundsmusik förmedlare men helt utan stereoperspektiv så jag funderar på hur jag ska kunna förbättra upplevelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där håller jag nog med. Själv är den perfekta avkopplingen för mig att kunna sitta i en lugn vik i sittbrunnen och läsa en god bok och ha på någon bra skiva på lite lägre volym och njuta av riktigt bra ljud också.

Men så är jag i grund och botten en äkta audiofil och har en bilstereo som kostar lika mycket som många lägger ner på sina bilinköp.

Men min grundtanke är just att kunna erbjuda kunskapen och erfarenheten. Inte bara på ljud/bild sidan utan även på resten av elsystemet och kunna erbjuda fina installationer som är anpassade efter båten. Låta bra, passa in i båtens miljö så att den inte syns samt att kunna vara smidig att använda. Om man kan lägga ner upp mot sjusiffriga belopp på att köpa en båt, vill man inte då ha bra saker för övrigt också i båten?

Men troligen kanske marknade för vad jag funderar på inte finns blad de vanliga båtägarna i sverige utan mer mot de med de lite större dyrare båtarna som enbart brukar dom och låter varv etc sköta resten av båtägandet åt dom. Samt utomlands där jag vet att det är ett helt annat tänkande kring att våga visa att man har pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ju bara svara för egen del, men vad skulle pengar ha med saken att göra? När jag väl sitter i sittbrunnen ute i ytterskärgården den perfekta vindstilla sommarkvällen skulle jag nog kunna gå rätt så långt för att få tyst på alla former av främmande ljud.

Någon form av störsändare för att snabbt och diskret kunna slå ut eventuella raggarbåtstereos skulle jag kunna tänka mig att betala bra för.

Där har du en affärside´

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är alla olika. Pga ett missförstånd halkade jag in  på banan som ljudtekniker på amatörnivå i små och medelstora sammanhang. Publik upp till 500 pers. Byggt ett antal PA anläggningar för både fast och mobilt användande. Startat en närradio och drivit den i ett antal är, samt hade huvudansvaret för uppbyggnad av studion. Så jag har ganska stor kunnskap om ljudanläggningar.

Köte en båt som jag tog i bruk 2004. I den fanns en bilradio av enklare modell med två högtalare som fungerade. Efter 14 dagar slutade den att fungera vilket jag konstaterade. Jag har ännu inte ens påbörjan någon som helst felsökning - 6 år senare.

Om jag ligger med båten i en vik och läser en bok, vill jag definitivt inte ha nån musik som jag dels inte hör ordentlig utan bara stör mig. Det är lika dant i bilen. Om jag nån gång lyssnar på radion där är det P1.

Men visst finns det människor som är intreserade av ljudanläggningar i båten. Jag blir lika färvånad varje gång som nån frågar här på MG; Hej, jag köpte en båt igår. Hur gör jag för att installera en stereo i den. Det är faktiskt vanligare än man kan tro. Det första jag skulle bekymmra mig om är nog; finns det en fungerande ankarutrustning. Går seglen att reva.

Nu är ju jag kanske en ganska udda person och ingen presumativ kund.

För att få ett sånt företag att fungera behöver du nog kunna dibitera åtminstone 25 timmar i veckan. Jag skulle tro att det bästa är om du har nån stor fast kund tex nåt av varven som bygger stora och dyra båtar. Det är nog bland det klientelet där det inte saknas pengar som du kan få kunder. En marknadsundersökning på tex MarinGuiden tror jag inte ger nån rättvisande bild.

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig (i sådana fall brukar jag gissa på Stockholm). Jag har letat båt vid några tillfällen och den bedömningen jag gjorde var att 70% av de båtar som var till salu fanns i Stockholmsområdet. Att enbart rikta in sig på installation av Multimedia om man vänder sig till enstaka kunder är nog för smalt. Kunde du kombinera det med installation av övrig elektronik hade du ju fler ben att stå på.

Har ibland fått förfråningar om att hjälpa till med installation i båtar av diverse elprylar. Många är rätt handfallna.

Att kunna göra en snygg installation är ju väsentligt. Det som nästan är svårast är ju håltagning. Vill du ha praktik kan du komma till min båt på måndag förmiddag. Flört Jag håller på att installera en toatank och det som stoppade upp arbetet nyss va behovet av tre hål i området vid motorn för luftaren. Där är egentligen gott om plats, men dessvärre är jag tämligen välväxt.

Låt dig inte nedslås om du inte får så possitiva svar här.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>Om jag ligger med båten i en vik och läser en bok, vill jag definitivt inte ha nån musik som >jag dels inte hör ordentlig utan bara stör mig. Det är lika dant i bilen. Om jag nån gång >lyssnar på radion där är det P1.

>Men visst finns det människor som är intreserade av ljudanläggningar i båten. Jag blir lika >färvånad varje gång som nån frågar här på MG; Hej, jag köpte en båt igår. Hur gör jag för >att installera en stereo i den. Det är faktiskt vanligare än man kan tro. Det första jag >skulle bekymmra mig om är nog; finns det en fungerande ankarutrustning. Går seglen att >reva.

>Nu är ju jag kanske en ganska udda person och ingen presumativ kund.

Vissa vill ha musik för att koppla av vissa vill ha det tyst. Alla är vi ju olika och tur är väl det.

>För att få ett sånt företag att fungera behöver du nog kunna dibitera åtminstone 25 timmar >i veckan. Jag skulle tro att det bästa är om du har nån stor fast kund tex nåt av varven >som bygger stora och dyra båtar. Det är nog bland det klientelet där det inte saknas >pengar som du kan få kunder. En marknadsundersökning på tex MarinGuiden tror jag inte >ger nån rättvisande bild.

Intressant med antalet timmar du tror behövs. Alltid intressant att höra sådant från erfarna personer. Att jag kollar lite lätt här är för att se om det ens är värt att fiska efter jobb bland de mindre båtarna.

>Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig (i sådana fall brukar jag gissa >på Stockholm). Jag har letat båt vid några tillfällen och den bedömningen jag gjorde var att >70% av de båtar som var till salu fanns i Stockholmsområdet. Att enbart rikta in sig på >installation av Multimedia om man vänder sig till enstaka kunder är nog för smalt. Kunde >du kombinera det med installation av övrig elektronik hade du ju fler ben att stå på.

>Har ibland fått förfråningar om att hjälpa till med installation i båtar av diverse elprylar. >Många är rätt handfallna.

Helt rätt att jag råkar finnas i Sthlmsområdet. Övrig el i båtar lockar väl med. Har tidigare jobbat med att bygga bilar till de där personerna som åker runt med blåblinkande lampor. Så el är jag inte främmande för. Lever dessutom efter måttot att allt gå, bara frånar om hur lång tid det tar och vad det kommer att kosta.

>Att kunna göra en snygg installation är ju väsentligt. Det som nästan är svårast är ju >håltagning. Vill du ha praktik kan du komma till min båt på måndag förmiddag. Flört Jag >håller på att installera en toatank och det som stoppade upp arbetet nyss va behovet av >tre hål i området vid motorn för luftaren. Där är egentligen gott om plats, men dessvärre är >jag tämligen välväxt.

Snygga installationer är väl min grej i grund och botten efter åtskilliga år med tävlande innom bilstereosidan där både ljud och installation bedöms. Har plockat både SM och EM titel så lite har jag väl lärt mig under åren. Men som sagt, intressant att kolla lite åsikter. Känns väl som att i 0-40fots klasserna så är det hemmafixarna som dominerar. Är nog mot större båtar och folk med rejäla plånböcker man ska titta för att kanske kunna hitta en kundgrupp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor grej är ju att man försöker hålla nere strömförbrukningen i båtar. Att då stoppa in ljud i större omfattning är inte aktuellt för min del i alla fall - jag behöver varje amperetimme jag kan få ut ur batterierna till annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant med antalet timmar du tror behövs. Alltid intressant att höra sådant från erfarna personer. Att jag kollar lite lätt här är för att se om det ens är värt att fiska efter jobb bland de mindre båtarna.

Det där med hur många timmar du behöver kunna debitera var bara en vild gissning. Jag har ingen erfarenhet alls beträffande företagsekonomi. Jag har visserligen varit arbetsledare på ett mindre elver - med budgetansvar Flört. Fast det var innan avregleringen av Svenska elmarknaden under totalt monopol. På den tiden var ju branchen mycket lönsam till skillnad från nu. Den tyngsta kostnaden för elbolagena idag är ju just kostnden för personalen på fältet.Obestämd Ända sen 1996 är nästan det enda man hört frå cheferna hur fruktansvär dyra vi på fältet är och hur dålig lönsamheten är. Det är väl därför jag fått sparken från FORTUM. Man måste väl få ihop lite pengar till bonus till den ideellt och hårt arbetande VD;enSkrikandes

Sen beror det väl på hur mycket material du kan sälja i samband med jobben.

Ibland säger man ju så fint att personalen är vår viktigaste resurs. Hade en arbetskompis som påstod att chefen på en av de firmor han jobbat på alltid brukade säga:  personalen har jag bara för att kunna sälja material.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där borde ju klass-D steg vara intressanta som har väldigt bra vekningsgrad!

En bra modern bilstereo har ju nuförtiden hyfsat med effekt så att det räcker till de flesta tillfällena och den drar ju inte särskilt mycket effekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...