Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jojosurf

Låser ni er segelbåtar?

Rekommendera Poster

Hur många av er brukar låsa segelbåtar på båtklubbar?

Är det nödvändigt?

En bra låskatting och hänglås kostar 1000 kr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låser inte fast min båt, och det är en motorbåt som ligger vid obevakad brygga utan inhägnad. Har haft det så i 10 år utan problem. De mindre motorbåtarna med utombordare vid samma brygga är dock låsta. Jag kan inte påminna mig att jag nånsin sett en segelbåt som varit fastlåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i båten, snor dom den så får dom mig och jycken på köpet.  Men är jag inte där så är den låst och larmad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag låser ju in till ruffen men jag låser inte fast båten i bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som tidigare inlägg jag låser bara  till ruffen. Tidigt på våren låser jag inte ens ruffen då jag inte har något värdefullt i båten och vill inte riskera att någon bryter upp ruffen utan att hitta något att stjäla.

Det verkar på statistiken att det inte är så populärt att stjäla segelbåtar. När jag hade segelbåt med utombordare så var den fastlåst med kätting enligt försäkringsbolagens krav. Men fortfarande var själva båten inte fastlåst i bryggan.

/Micke W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kommer försäkringsbolaget säga den dagen båten är borta då ?. Inga pengar tillbaka alls eller ?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser ruffen på sommaren. Men låser inte fast båten.

 

På vintern låser jag inte nåt. Om man vill göra inbrott då så gör man det ändå och orsakar massor av skador för att komma in i en tömd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade segelbåt med utombordare så var motorn nästan ny och hade väl ett värde som översteg båtens. Äldre segelbåtar har ett väldigt lågt andrahandsvärde och ofta låg den på svaj med boj. Vet inte hur man stöldskyddar båten då eftersom den klassade kjedjan är starkare än den som går till bojstenen.

Som sagt risken för stöld av mindre segelbåtar är så liten att den inte påverkar hur man skyddar sig.

 

/Micke W

edit stavning



Senast ändrad av lizardking | 15 maj 2010 | 17:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ne men det köper jag men när man vandrar runt i hamnar är nästan inga större båtar låsta, i försäkringsvillkoren står det ju att båtar över 200 kg skall vara låsta med klass3 kätting lås, samma lås på motorn, om man nu har en båt för ca 400000 kr så känns det ju rätt märkligt att man inte låser den, min tanke är bara va fan händer om nått litet svin e där och tar den för en skojtur eller liknande. Får man stå där sen med mössan i hand och pynta själv då, om fallet inte är så behöver ju ingen låsa båten. Eller?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat villkoren hos Svenska Sjö, if och Trygg Hansa. VArken Svenska Sjö eller if har några sådana villkor (200 kg osv...), men Trygg Hansa har ett villkor om låsning av båt i brygga, men det gäller bara motorbåtar.

Orkar inte kolla fler - vilket bolag är det du tänker p`å?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser ruffen men inte båten.
För några år sedan hade jag en fin mahogny-seglare med en 5 hkr utomnordare som inte var låst.

En natt snodde ett tjuvgäng alla mindre utbordare (7 st) i båtklubben och använde skärbrännare för att få loss dom låsta motorerna, det blev stora skador på båtarna.
Jag klarade mej från skador med blev såklart av med motorn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ne jag undrade väll inte över något säskillt, jag har länsförsäkringar och det sa dom till mig när jag ringde dom. Tyckte bara att det va märkligt att man skulle behöva allt det till en liten skit båt som min men inte större. kan ju vara så med att självrisken blir högre utan lås bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara så att båtar som enkelt kan tas på trailer ska låsas fast.
Att smyga in med en mobilkran för att lyfta en 5tons segelbåt och sedan transportera genom landet är ju inte så diskret.
En motorbåt på kusten blir ju en annan femma.


Själv har vi båten låst och larmad (i bryggan när vi lämnar den längre perioder.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser alltid till ruffen,o andra stuv utrymmen!

 

Men låser Ej fast i bryggan (segelbåt)!

Trevlig sommar!!Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...