rogerhoglund 0 Postad 14 Maj , 2010 Jag har en VP TAMD 41 och funderar på att köpa ett extra startbatteri att ha som reserv. Min undran vilken storlek på batteri jag bör köpa. På biltema finns det småbatterier från 40 Ampere och uppåt. Vilket rekommederas med hänsyn taget till vikt och kraft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 14 Maj , 2010 Utan att vara experten på just blybatterier. Så kan man ju konstatera att kapaciteten följer näst intill slaviskt mängden bly i batteriet. Och därmed ocskå vikten. En rimlig dimesionering för enbart ett reservstartbatteri skulle ju då bli runt 60Ah. En ström som klarar att dra runt de flesta motorer utan andra typer av startproblem. Och hamnar på ca 15kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2010 Kolla på batteridata. Du kan få rätt små batterier som kan ge stor ström fast kort tid=startbatteri. Tunna plattor men många=större yta och större ström för samma vikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 15 Maj , 2010 Det bör stå i instruktionsboken. KAD300 har minimum 86 Ah och jag har ett på 88 Ah, även om jag tidigare startat motorn utan problem med ett vanligt 70 Ah fritidsbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 Maj , 2010 Batterier indelas i klasserna A till C ( A är bästa klassen) vilket bör stå på batteriet förutom Ah och startströmmen som är väldigt viktigt på ett startbatteri. Som exempel var mitt orginalbatteri i min dieselbil på 72 Ah och hade 380 i startström. När jag bytte satte jag i ett klass A från Global på 78 Ah och 660 i startström. Ingen större skillnad på Ah men däremot på startströmmen samt att batteriet var billigare är orginalet. Köpte mitt på Mekonomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser