Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Molsson

KAD 44- Svårstartad & Ryckande !

Rekommendera Poster

Hej

Har 2 st Kad 44 -99 på vardera 650 tim. Oerhört svårstartade när dom varit still ett tag. När jag väl får igång dom så rycker det enormt om dom även efter 20-30 min. Och avgaserna luktar som fan. Restartar dom och det är mkt lättare att starta dom och dom ryker inte lika mkt , men dom ryker mer än vanligt . Ingen vit rök utan avgasrök med färgen lite övergång till blågrå. Kompressorn kör igång direkt och stannar efter 5 min . Efter kompressor stopp så rycker det inte lika mkt men mer än vanligt. ( Jämförbart med andra dieslar). Båten är importerad från England och den dieseln som fanns i var rödsvart oh luktade som fasiken.De 100 l som fanns kvar är upplandad med 200 liter svensk diesel 1 st flaska Redline Rl 2 (KL2). Bägge maskinerna beter sig edentiskt lika & dom går fantastiskt bra när dom väl har startat & beter sig perfekt.

Frågan lyder . Varför är dom  fortfarande svårstartade ? Varför ryker dom då mkt ?

Oerhört tacksam för svar !

MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rykande KAD vid start brukar bero på slitna spridare som läcker bränsle ner i cylindrarna. Men att kompressorn startar vid tomgång låter mycket skumt. Är du säker på det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke så är det inte troligt att två motorer får samma fel vid samma tillfälle. Det måste nog bero på bränslet. Kör slut på skiten (om den nu går bra på den) och fyll på med riktig diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Om du inte har gjort det så skulle jag börja med att göra rent tankarna.Om dieseln är rödsvart  o inte vit,röd eller grön så kan det hända att dom har bunkrat MDO Marindieseloil istället för MGO Maringasoil som vi kallar våran diesel.MDO är för större dieslar o innehåller HFO Tjockolja, då ryker det om motorerna, att dom är svårstartade beror isåfall på att om där är spår av tjockolja så måste den förvärmas för att kunna få samma viskositet som diesel o vara mer lättantändlig,Dina kad-44or är inte gjorda för att gå på sådant bränsle.Mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Som tidigare skrivits är det troligen bränslekvaliten som gör att dom är svårstartade kalla. Kompressorn skall gå till när motorn är kall för att påskynda uppvärmningen temp lägre än 60 C. Många av penta´ s instruktionsböcker och verkstadshandböcker finns att tanka hem på www.baatplassen.no ,du måste vara medlem för att kunna tanka hem.

//Erik                                         

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mille, du har nog inte så mycket koll med det här med diesel, MDO är speciellt producerad för att användas till marina dieslar det hör man ju på namnet! har kört mina KAD 44 på på riktig marindiesel ett tag nu och det enda jag behövt göra är att plocka bort bränslefilteret  och göra hål med en skruvmejsel då dessa inte passar marina motorer.



Senast ändrad av Riktigsjoman | 05 januari 2011 | 01:55



Senast ändrad av Riktigsjoman | 05 januari 2011 | 02:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Riktigsjoman

Hur menar du att MDO dieseln är bra för dessa motorer bara man gör hål i filtret med en skruvmejsel först, det låter inget vidare. Marindieselmotorerna som avses är förmodligen avsevärt större än en kad44, typ fartygsmotorer.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kad 44:or är programmerade så att kompressorn ska ligga med en liten stund för att maskinen ska bli varm fortare, den går även runt något varv med startmotorn innan den startar av samma orsak.

Jag var och tittade på en båt med en 44:a i och reagerade på just detta, jag hade ingen tidigare erfarenhet av 44:or, jag hade bara haft 41:or och dom går igång på en gång och går jämnt och fint även när dom är kalla.

Jag skulle tro att det hänger ihop med bränslet som du har, töm eller kör slut på det så löser det säkert sig.

 

Hälsningar

 

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kompressorn hoppar igång direkt efter start är helt normalt precis som att motorn snurrar ett antal sekunder på startmotorn innan den startar. Det är programmerat så i EDC boxen och är en avgasreningsfiness plus att maskin ska bli varm fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...