Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
ulfa

2-batteri system

Rekommendera Poster

Hej alla ! Jag har följt lite trådar om 2-batteri system, skiljereläer, dioder, etc och har några frågor. Har en 40hk utombordare med 9A generator, startbatteri och inget mer. Funderar på att installera ett förbrukningsbatteri men hålla det hela enkelt, snabbfästen och lätt att ta hem och ladda upp i garaget under natten. det finns, så vitt jag ser, tre alternativ: 1. Skiljerelä 2. Ny huvudbrytare typ: 0, 1, 2, 1 2 3. Ytterligare en huvudbrytare 0, 1 (se bild) Har någon av er gjort detta, vad rekommenderas ? Jag har hört mig för lite och fått så olika svar; Skiljerelä är jättebra, alternativt är kass för det håller inte och slutar fungera. Brytare 0-2 är bäst, monteras i alla våra nya båtar (citat ett båtvarv), alternativt värdelöst, lätt att glömma ställa om från 1 till 2. Osv, osv. Jag efterlyser lite praktiska erfarenheter av ovan lösningar. Mkt tacksam för feedback. En annan sak: Jag har brytare på plus-kabeln mellan startbatteriet och tändning/brytarpanel, men det går även en grov kabel direkt från plus (såväl som minus) till motorn. Alltså bryter inte huvudbrytaren grova kabeln till motorn (annat än via tändningen?). Inte som på bifogad bild. Bra eller dåligt ? Som ni förstår är jag ingen elektriker.... :oops:

post-2742-1394234294,4068_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har erfarenhet av detta...? :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nisse

Om du vill hålla det hela enkelt så sätt dit en 0,1,1 2 omkopplare. Laddningen från din motor är så liten att du bör betrakta startbatteriet som just startbatteri och använda det separata batteriet för förbrukning. Du bör därför företrädelsevis låta gen. ladda startbatteriet. Som förbrukningsbatteri bör du köpa ett fritids/marinbatteri som tål djupurladdnningar inte ett startbatteri. F.ö. kan du säkert rycka igång motorn manuellt om det skulle knipa, men obs att ett dåligt laddat startbatteri förstörs snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar

Koppla ihop 2st friska 75ah marinbatterier smed 1st 1-0 brytare .Fördelen är att det fungerar och att batterierna håller längre ,skulle batteribanken ta slut så kan du säkert dra igång motorn, en annan fördel är ju att man slipper dioder,reläer och brytare som man stält på fel position detta fungerar utmärk för oss....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man väljer en 0,1,2,1 2 ratt eller 2 separata brytare, spelar det någon roll hur man bryter när man ska växla? Alltså; ska man stänga det ena batteriet innan man öppnar nästa, eller ska man öppna batteri 2 och sedan stänga 1:an ? Under gång/laddning.....med motorn stoppad....skäl ? Någon som vet ? Och varför ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christer

Det bästa är helt klart ett skiljerelä då du aldrig riskerar att bryta strömmen till någotdera batteri helt (bryts strömmen helt är risken stor att generatorn går sönder).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det finns ingen risk att en 9A svänghjulsgenerator skall gå sönder bara för att batteriet inte är inkopplat. Den är helt annorlunda/enklare konstruerad jämfört med bilgeneratortypen, där spänningsspikar kan förstöra dioder i generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag håller med Christer ändå. Skiljerelä är en enkel och driftsäker lösning. Funkar klockrent i vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Skiljereläet kopplar samman batterierna under det att motorn går, men ger ingen möjlighet att avskilja batterierna från elsystem/motor, vilket jag skulle förorda att ha av säkerhetsskäl. Annars är det svårt att rekommendera batteri/laddningskrets utan vidare kunskap om energiförbrukning, möjligehen att ladda vid brygga/iland hur mycket man går för motor, batterityp och storlek, generatorkapacitet etc. En koppling som funkar bra för någon behöver inte vara det bästa alternativet för någon annan. Minimikrav tycker jag är att laddningen kan styras till ett eller båda batterierna samt att det går att avskilja batterierna. Enklaste/biligaste sättet att uppnå detta torde vara en huvudbrytare typ: 0, 1, 2, 1 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så vi har det i vår båt, jag uttryckte mig slarvigt. Vi har 3 huvudströmbrytare, en för startbatteriet, en för förbrukningsbatteriet och vid normaldrift står bäge dessa på on. Sedan har vi en tredje brytare som vid behov kopplar samman bägge batterierna, om man skulle ha oturen att råka ut för att startbatteriet laddat ur sig. På det viset ökar möjligheten att kunna starta motorn vilket annars inte går om man har en modern diesel utan startvev, vilket ju t.ex. en gammal MD 17 ofta har. Vi har dessutom ett skiljerelä och funktionen av detta är att se till att startbatteriet prioriteras i laddningshänseende när motorn/generatorn går. Först när startbatteriet är laddat, börjar förbrukningsbatteriet att ladda. Denna funktion är viktig och framför allt i en segelbåt i vilken man ju inte har motorn igång lika mycket som i en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade 2-batterisystem i somras. Köpte en sats med skiljerelä och lite annat smått och gott (Skyllermarks sats 1). Köpte till lite kablar och ytterligare en brytare och har nu ett system där laddningen av startbatteriet prioriteras och sedan förbrukarbatteriet. Skulle startbatteriet ta slut stödjer förbrukarbatteriet startmotorn. Är helnöjd och kan rekommendera denna lösning. Se även Skyllermarks hemsida för lite tips och kopplingsschemor. Även jag som inte är elektriker fattade vad det stod. http://www.skyllermarkspressar.se/ Håller med om att du bör skaffa ett särskilt startbatteri och ett marin/fritidsbatteri för förbrukningen. PS Jag har ingen koppling till Skyllermarks även om det kan verka så.... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Till LasseP Frågan gällde om generatorn går sönder och på denna fråga är svaret nej. Men du har helt rätt i att överspänningar kan förstöra utrustning i båten om generatorn är ansluten men inte batteriet. Slarvigt av mig att inte påpeka detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christer

Det FINNS en risk att den går sönder, oftast är det bara regulatorn men det händer dessvärre ibland att lacken på lindningen släpper pga av värmen som kan utvecklas vid enstaka fall och då är den helt trasig. Jag har varit med om två fall där lindningen varit bränd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...