Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
janne_b

Utombordare trög att vrida

Rekommendera Poster

Har en Force 90hp som har varit väldigt trög att styra. Tog bort teleflexen igår för att byta till en styrrörmonterad men det visar sig att motorn är sjukt trög att vrida på även med teleflexen bortmonterad. Har hittat en fettnippel men den funkar inget vidare, mesta sipprar ut vid nippeln, lite verkar gå i. Har ruckat den fram och tillbaka och fettat på mer men det blir inte mkt bättre. Vad är det för typ av lager i styraxeln? Är det ett rent helvete att öppna och byta / polera upp ev glidytor och få bort gammalt fett?

Ideer?



Senast ändrad av janne_b | 14 maj 2010 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej......Vet ej riktigt, men det är knappast någon lager, det har säkert någon sort busning och garanterad av plast. Orsaken att den går trögt kan vara flera, som till ex. att fetet torkade, att nipeln som du ska sputa fet är täpt och den tredje att späningen busning- busningshus är för högt, fast alla kan inträffa samtidigt.

Jag rekommenderar att du bytter nipeln tvätar den axel, gennom att spruta-spraja avfetninsmedel först och rikligt utan att ha monterat den nya nipeln, sedan brider du höger och vänster många gånger samt att du hittar den mutern son reglerar spelet mellan Axel-busning-huset. Sedan torkar du av allting och smörjar på nytt.

Hoppas att det hjälper!!

 



Senast ändrad av Racinguista | 14 maj 2010 | 11:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips :-) Pröva att värm upp hela styrbröstet.. me typ gasolflaska, gassvets eller t.om hårtork kan funka.  Jämn värmning ingen punktvärmning alltså, då blir de självklart för hett för bussningarna. Rucka motorn i sidled samtidigt.

Ja de e ett rent helvete! om inte de funkar me värmningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Man tackar. Jag laddar ny fettpatron och varmluftspistolen och går påt igen då. Någon ny nippel har jag ej att byta till idag.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...