Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Marco9000

Ingen gnista med startnyckel (Ockelbo DC21 med Penta 111C).

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag fick under förra sommaren besök av en ovälkommen gäst i båten som slet ut alla kablar till tändlåset.

Jag har ett gammalt tändlås (gammalt volvo orginal) som jag försökt koppla enligt verkstadshandboken och nu har jag ett problem med att jag inte får gnista medans jag kör starten.

Kollar man på elschemat så verkar det som om tändsploen bara får ström när man kör på starten då den är kopplad till instrumentbelysningen som bara får ström när man är i tändläget.

Har någon något bra tips på att åtgärda detta, vill ju inte riktigt koppla in på startläget då startmotorn borde gå hela tiden?

Farsan lade som förslag att ha en separat brytare men så fungerade inte det förut. :)

Korrigering: Det är en Penta 151C som jag har i båten, slant med fingrarna i rubriken.

/Marco

Senast ändrad av Marco9000 | 15 maj 2010 | 13:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, dom startade och korde propelern på stennar.......sedan fick jag köpa både propelern och tändninlåset till archimides 40 Jag hade. Och jag upptäckte ett gennom att bygla kontakterna på den nya låset fick jag det att fungera.........

Fråga i Marinhallen 016 60236

Hoppas att det lösser sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Jag slet isär alla kablar igen, mätte på tändlåset och upptäckte då att det bara var en felanslutning, tändningen satt på fel stift så nu startar båten som en dröm. :)

Gött mos helt enkelt.

/Marco

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...