Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
palmen75

archimedes penta 550

Rekommendera Poster

Hej hej...Har just inköppt en båt med archimedes penta 550 Undrar om någon vet hur startmotorn skall kopplas in.. Fick den med i en påse o den skall tydligen även fungera som generator. HJÄLP!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en AP 550 och det var en vanlig startmotor på den. Generatorn satt under svänghjulet. Mvh LasseF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, Generatorn sitter under svänghjulet. Har haft likadana motorer både med snörstart och elstart (tack gode gud att jag inte har någon av dom kvar). Startmotorn löst i en påse låter som en lysande början, jag har inget minne av hur elanslutningarna var, men det är däremot inte något stort problem då de flesta startmotorer fungerar på liknande vis. Vad jag däremot kommer ihåg är att om din motor inte var utrustad med elstart ifrån början så saknar du en nog ram som var extra för modellen med elstart. Ramen fixerade startmotorn i rätt läge i förhållande till svänghjulet. Utan den så börjar eländet..... sen bara fortsätter det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

det är bara 0ch minus... där nere på 8 mm skruven och sen är det bara jorda på motorn nånstans. sen är det en kabel som som ska ladda batteriet. tror den är blå men inte säker, kommer från en säkring. dom tre kablarna som också ska finnas där nån stans är för att döda motorn. kortslut dom så stannar den. åtminståne så gör min det. jävla elände måste skruva isär typ allt och gå lös med oljekannan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst von Gordis

Jag håller med, det blir bara skit av allt om du försöker montera dit en startmotor.

Sälj den till mig i stället, för jag har ingen, du får 200.-

 

Hoppas det inte lät motsägelsefullt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter väl ett löst startrelä någonstans, om det inte sitter direkt på startmotorn, efter monterade elstart på en VP200 (20hk), inga problem, på den hade jag likriktare/regulator från en Yamaha.

Ligger elshema för en VP700 i denna tråden.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=280859

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl bidra med en sprängskiss då Cool.

Good luck!!

///TJ

 



Senast ändrad av Pentafreak | 02 juni 2009 | 06:55

post-21405-1394235939,9617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Sånt där har jag varit ute efter ett tag själv. Har själv en VP700. En trecylindrig med dubbla förgasare. Motorn går kanonfint men jag skulle gärna vilja ha så mycket dokumentation om den som möjligt för att kunna ha den levande länge. En reparationshandbok vore perfekt!

Vet du möjligen var man kan få tag på en sådan? Elektroniskt eller i pappersformat spelar ingen roll...

post-10002363-1394235940,2506_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske sprängskisser även  på VP700 men dom är inte scannade än.

Ska försöka fixa detta så småningom.

///TJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...