Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
T_M_C

Lowrance, Raymarine eller Garmin med ekolod?

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter och försöker välja plotter med inbyggt ekolod till deplacementbåt (Maxim) och vill gärna ha synpunkter på vilken som är bästa valet och varför av:

- Garmin GPSMAP720S

- Raymarine A70D

- Lowrance HDS-7

Det kanske finns andra alternativ också, prisläge 13-15.000 kr exkl. kort.

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i båtbytar tankar och har exakt samma funderingar som du. I senaste nummer av vi båtägare nr 7 så finns ett test på några 7 kartplottrar. Denna test utser Garmin 720 som vinnare med 22 p mot Lowrance hds7 på 20 p. Jag lutar mot garmin 720s pga av pekskärm, snabbaste zoom och panorering, den automatiska ruttplaneringsfunktionen. Dela gärna med dig av varför du gör ditt val. /Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt garmin under många år och gillar deras plotter men eklodet upplever jag som kass. Jag skulle köra på Lowrance!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Jag har valt LOWRANCE för att den är logisk och lättlärd, t.o.m. utan instruktionsbok, samt för att den är bäst på marknaden vad gäller ekolod. I de nya plottrarna, av HDS-typ, så har displayen hög upplösning och är lättläst i direkt solljus. Dessutom så finns det en nattdisplay. Den grafiska 3D-bilden är skarp och tydlig. Att skapa ruttpunkter är väldigt enkelt.

Dock så valde jag HDS-8 eftersom skärmytan på den är 8,4 , mot 6.6 på HDS-7, och för att det finns  snabbknappsats på 8:an. Kostar runt 3000 mer än en HDS-7, men det är smällar man får ta, tycker jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde en Garmin 720s. Det verkar vara många som anser att Lowrance har ett bättre ekolod. Jag använder ekolodet till 90% mest för att se vattendjup ihop med navigering och inte speciellt ofta för fiske. Till detta duger Garmins ekolod utmärkt. Det som avgjorde för mig var snabbheten i panorering/zoom, pekskärm och autorutt planeringsfunktionen.

//Havskatt

Senast ändrad av Havskatt | 23 juli 2010 | 10:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Lowrance ekolod och garmin plotter. För fiske är Lowrance det klart bättre valet. Många av deras lod har realtidsfönster. Det som visas till vänster om detta fönster är ju historia. Viktigt om man skall bedriva vertikalfiske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...