Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Wall-E

Vilket varvtal vid marchfart är bra för optimax 115?

Rekommendera Poster

Tog premiärturen idag med familjen i vår Askeladden 605 explorer. Fjorden ut till Marstrand var spegelblank och det blev ett gyllene tillfälle att testa båten! Toppfart med 2 stora och 2 små blev 35 knop och ca 5500varv/min. Vid 4500 varv/min gjorde vi 26 knop och hela ekipaget kändes harmoniskt. Är 4500 varv/min bra som marchvarv eller skall man ner ytterligare?

Hur kör ni andra?

post-10013560-1394236351,6186_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, beror säkert på ett antal faktorer, vilken båt, propp etc. men det ligger nog där någonstans 4000-4500. / M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om det är bränsleförbrukningen som du vill ha bra så utnyttja Smartcrafts möjlighet till mätning av bränsleflöde. Jag gissar att du har den. Ihop med en GPS för mätning av hastighet så ser du snabbt vad du ligger på per distans. Jag har själv en likadan båt  men med 150 optimax. Med två pers, halv tank, 3800 rpm 26-27 knop så hamnar jag på 0,8 lit/dist. (21 lit/tim) ibland lite mer, ibland lite mindre. Vind och vågor påverkar en del.

Annars är det gångläge och ljudnivå som man vill ha bra och det är bra att känna, lyssna och titta samtidigt som du justerar gas och trim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för svaren, jag skall testa vilken fart jag får vid 4000varv/minut!

Jag har Smartcraft i motorn men inte i instrumenten. Eventuellt får vi en slant över för att ordna det lite senare!

Nu när jag testade farten hade vi full packning och full tank, men det är i första hand inte en bränsle ekonomisk fråga utan en fråga om vid vilket varvtal motorn trivs bäst!

Vilka varvtal ligger ni andra på, som har utombordare, vid marchfart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 4000 varv där gick min 115hk ekonomiskt de kände jag som marchfart, min nya motor 175hk känns som 4000 varv även för denna. Sen smartCraft är värt att satsa på du får så mycket mera glädje av motorn du har full koll över tryck temperaturer, bränsleförbrukning mm. Ja han köpa dubbla SmartCraft till 115Hk innan den såldes så jag har komplett nytt liggandes. Kan finnas kvar när du ev tänker köpa. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste lite tester och det verkar som att 3500-4000 varv är lagom som marchvarv. Det verkar även som att motorerna går billigast och tystast inom det området. Det får bli en ny tur och testa lite!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...