Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Vkusten

Startproblem efter vintern.

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte båten idag. Startade motorn på land först med spolmuff. Gick efter ett tag. Tyckte dock att det luktade lite bränt om startmotorn efter ett par försök. Till slut så gick den igång och jag lät den gå ett par minuter. Den gick bra. Sedan var det ner i plurret. Då ville inte motorn längre.

Kugghjulet från startmotorn gick liksom inte konstant runt untan rullade ett par varv åt gången. Skall den göra det???

Bytte tändstift eftersom att de gamla var svarta och oljiga. Fortfarande ingen skillnad. Kollade om det kom gnista. Jag uppfattade det som att det bara kom en gnista på det mittersta av de tre tändstiften.

När motorn startade på land, kan den ha gått på en cylinder???

Motorn gick bra när den ställdes upp. Vad kan ha hänt under vintern???

Jag behöver hjälp!

Aktuell motor: Johnson 70 hp /1990

Tacksam för svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla hur den går med fräsch bensin. Är tanken riktigt tät?

Om inte försvinner en del av bensinen och dessvärre i första hand är det de lättantändliga har jag fått för mig.

Men om du verkligen ser att det inte sprakar blå gnista i tändstiften så har du nog en felkälla där. Har motorn stått fuktigt?

Har motorn stått i en torr miljö under vintern är bensinen prio nr ett. Ta en ordentlig koll på gnistan innan du åker och köper ny bensin. Är det gnista på ett stift så är det anledning i vilket fall att fixa två gnistor till.

Jag hade problem med en gräsklippare. Bytte stift och den gick igång direkt. Det gamla stiftet hade sotat igen så det blev nästan ingen gista, mycket svag gul-blå. Den ska vara blå-vit och gärna höras. Gräsklipparen hade gått för fett pga ett veckat förgasarmembran. Köpte nytt stift men det höll bara en halvtimme och blev sen helt egensotat och gnista nästan obefintlig. Det gick alltså fort att förstöra ett stift.

Detta har jag aldrig upplevt tidigare att stiftet blivit obrukbart.

När förgasaren monterats ihop igen funkade motorn som vanligt och stiftet var helt som nytt efter en halvtimmes körning. Inte en missfärgning utan isolatorn var klarvit.

 

 



Senast ändrad av forgus31 | 13 maj 2010 | 20:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har stått ute under vintern. Jag konserverade den som man ska. Men jag undrar om startmotorn verkligen skall gå runt i korta intervall när man vridr om nyckeln. Det låter obekant om motorn när jag försöker att starta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn ska snurra med jämn rotationshastighet. Titta på kuggen vid start. Verkar det vara en gång per varv på lilla kugget den hackar? Är det något som fastnat mellan ett par kuggar?

Har den stått ute kan det vara vits att ta in den i ett torrt utrymme ett par dagar. Smaka på tändkablarna. Är de salta? Salt drar till sig fukt och motorn kan gå bra när det är torrt men bli rätt svår när det är fuktigt i luften. Torka kablarna med vatten på en trasa. Tändspolar, tändhattar osv som har med högspänningssidan att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet förstås. Är batteriet för svagt kan det vara kolvarnas kompressionslägen (går tungt) som är den frekvens startmotorn hackar med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på batteriet det första jag gjorde. Men det finns ju fortfarande nog med kräm för att tilta motorn och upprepade startförsök.

För att få bort fukt i startmotorn, skall jag plocka av den och plocka isär den då?

Kuggen från startmotorn snurrar ett varv åt gången. Detta upprepas givetvis då nyckeln hålls i tändningsläget. Det verkar vara fritt mellan kuggarna, inget som fastnar. Däremot så stannade kuggen från startmotorn kvar i uppfällt lägen ett flertal gånger. Jag fick själv trycka ner den.



Senast ändrad av Vkusten | 13 maj 2010 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter den på båten låter det ju jobbigt att ta hem den. Ta av kåpan och torka med dricksvatten (sötvatten) som jag skrev. Soliga dagar är det torrt även ute.

Startmotorn luktade. Kan det vara en lindning som inte ger kontakt och att det luktar ozon?

Är det  en saltvattenskörd motor?

Wanmar var är du? Detta är inte min specialitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja båten är saltvattenskörd.

vad är det som jag skall torka av??? kan inget om detta...



Senast ändrad av Vkusten | 13 maj 2010 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl mäta så att strömmen kommer upp till startmotorn och sedan vidare. Om startmotorn är kass så borde dett visa sig då?

Några andra förslag???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändkablarna och egentligen tändspolarna men de ligger nog lite svåråtkomligt under svänghjulet. Men det ser du om du följer kablarna från stiften.

Mäta spänning alltid bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist kan det vara mycket.........Men batteryet är förmodligen kass, elktriska motorer fungerar i max altid, bromsas dom då försöker dom övervinna motstondet och bränns till slut. I detta fall är det säkert så att som det har sagts bensinen ska förnyas, men sedan att du kan tillta eller tuta och andvända lampor har i sig inget värde när det gäller strömm till startmotor som tar jätte mycket mera strömm och då kan den hända att den lila strömen som kan bliva kvar ej räcker till tädspolarna och i slutända gnistan.

Prova med ny bensin och en riktigt laddad battery eller detta och en annan paralel koplade ( med och -med-) då blir det ett dubbelt så stort.

Lika till!!

 



Senast ändrad av Racinguista | 14 maj 2010 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukt i startmotorn bränns bort vid första starten. Dessutom påverkar inte fukt i lågspänningsdler (12V) av nån betydelse i detta fall då strömmarna till startmotorn är 100 A jämfört med tändspänningens 20000 V är några mA. Alltså hoppar gnistan lätt över på salta ställen även om de är isolerade.

1. Mät vid startförsök spänningen vid startmotorns poler helst. 10V eller mer är nog godkänt.

2. Kolla gnista, sprakande blå-vit eller blå är godkänt. Gul är inte bra.

Däremot så stannade kuggen från startmotorn kvar i uppfällt lägen ett flertal gånger. Jag fick själv trycka ner den.

Startmotorn ska ses över. Fetta in lilla kugget och axeln som drevet åker på. Det är en gänga med kraftig stigning som får lilla kugget att åka upp. Att det åker upp trots att det kärvar tyder på ett piggt batteri. Det kanske kärvar bara när det uppe vid svänghjulskugget.

Det är inte så omöjligt att plocka isär startmotorn och fetta in axeln. Kallas Bendixdrev om du söker på nätet. Det kan vara svårt att få in fett utan att ta isär. Den behöver dessutom rengöras gammalt fett-rost-skit innan infettning. Ta isär och köp ny om det inte blir bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit en bit på väg!

Mätte upp batteriet och det visade 12v. Sedan mätte jag fram till startmotorn och det var 12v där också. Bytte till mitt fräscha bilbatteri för säkerhets skull. Fortfarande samma problem med att startmotorn endast snurrar ett varv åt gången.

Plockade isär startmotorn och det luktade starkt bränt. Nästan lite syraaktigt. Kopplade ström till den på arbetsbänken och då snurrade den runt. Vet inte om det var för lite kraft i den. Stoppade tillbaka den i motorn och fortfarande samma problem.

Idag ska jag testa att starta motorn med startlina. Sedan är det väl bara att köpa ny startmotor om det funkar att dra igång med startlinan.

Jag fick ingen gnisa på de nya stiften igår när jag testade tillsammans med den nya startmotorn. ad kan det bero på???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte får gnista när du kör med startmotorn kan bero på att den av någon anledning drar så mycket ström att det finns för lite ström kvar till tändningen. Prova med startlinan och stiften ur. Får du bra gnista då är tändningen OK och du känner också om motorn verkar gå onormalt tungt utan kompression.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool

PROBLEMET ÄR LÖST!

Det var en kass startmotor som ställde till det. När jag satte dig en ny startmotor samt ett nytt batteri så gick den som smort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...