Sparre 5 Postad 13 Maj , 2010 Hur monterar man nya öljetter på ett kapell lämpligast? Kapellet är nytt så det finns inga hål. Det är ovala öljetter. Jag köpte en variant öljetter där det är fyra små piggar som ska vikas in på baksidan. Provade att stansa hål i en bit kapellväv med en håltång som man gör hål i skärp och dyl med men det gick väl lite så där. Man måste göra många hål bara för att få upp ett hål som är tillräckligt stort för kapellvredet. Sedan har man piggarna på baksidan. Kapellet är för starkt för att man bara ska kunna trycka piggarna genom tyget. Man måste snitta med en kniv. Fyra snitt för varje öljett... Jag har cirka 40 öljetter på mitt kapell. Med metoden ovan känns det som om att det kommer ta dagar att montera... Såg att det finns en annan öljettyp där man vara viker in kanterna utan piggar. Är de enklare att montera? Läste att man kunde använda en hålpip för att göra hål. Hur fungerar en sådan? Måste man ha något mothåll? Dumma frågor kanske, men jag känner hur tiden drar iväg och man vill ju ha båten i sjön snart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 13 Maj , 2010 Kapellmakare har de nödvändiga verktygen, ibland kan man få hyra dessa till en mindre peng. Det har jag själv gjort med samma typ av ovala öljetter som du har. Man har en oval hålpipa med ett mothåll i form av en hård träskiva så stålet inte blir slött. Hålpipan finns att köpa oxå men kostar flera tusenlappar per styck, därför kan en del kapellsömmare vara lite gnälliga med att låna ut dessa. Men frågar man inte kan man inte få svar. Och ska du ha ett snyggt resultat kan det ta ett par dagar innan det är klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greed 0 Postad 13 Maj , 2010 vart bor du??? Har både maskin och manuella verktyg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 14 Maj , 2010 Köp en billig hålpipa avsedd för runda hål på tex Jula. (den ovala som du igentligen ska ha är dyr), lägg en bit trä under och stansa två hål intill varandra så har du ett ovalt hål. Lägg sen bakbrickan (den med 4 hål i) över det ovala hålet och tryck hål med en smal knivspets. Bakbrickan hjälper till så att hålen kommer på rätt plats och hindrar att du skär sönder tyget. Om du vill ha instruktioner hur man monterar ett kapell så kan du läsa mer här. Kapellmontering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Maj , 2010 Tack för alla svaren! Tror jag ska köpa ett sådant där set med billiga hålpipor och testa varianten föreslagen ovan. Antar dock att man måste fälla ned kapellet för varje hål man ska slå (Måste ju finnas något stumt att lägga träbiten mot när man ska slå hål i tyget?) Kanske går att märka upp för flera öljetter på en gång visserligen, men är lite orolig för att tyget ska dra sig om ni förstår vad jag menar. Får nog lägga några timmar på det här i helgen, men det ska ju bli skapligt väder så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 Maj , 2010 Håll en större plastklubba som mothåll, alt. något annat tungt bakom träbiten, så får du rätt stuns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser