Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Leijak

MD17C - Sjövattenkylning i Stockholms skärgård ?

Rekommendera Poster

Hej, Jag behöver synpunkter på att använda en båt med sjövattenkylning i Stockholms skärgård. Motorn i det här fallet är en MD17C. Är det inte att rekommendera eller vad säger ni ? Har hört lite olika svar, en del säger att det blir lika lite/mycket rostangrepp vare sig det är salt eller sötvatten, en del säger tvärtom att det inte är att rekommendera. Jag är på gång att köpa båt som skall användas i Sthlms skärgård och är tacksam för alla synpunkter. mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen tvekan om att det blir mer korrosion och ett snabbare åldrande av kylsystemet med en sjövattenkyld motor om båten går i salt eller bräckt vatten. Visserligen är väl inte Östersjöns vatten lika aggressivt som hos oss på västkusten. Viktigt är att se till att man har rätt termostat och att den öppnar vid rätt temperatur. En sjövattenkyld motor skall arbeta med lägre temperatur än en sötvattenkyld, annars blir saltet i vattnet än mer aggressivt. Personligen skulle jag nog inte reflektera över att köpa en båt med sjövattenkyld motor, men det är min åsikt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MD 11C

Det är viktigt att vid vinterförvaring fylla sjövattensystemet med glykol/vattenblandning som förhindrar korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du ska satsa på sötvattenkylning.Bräckvattnet vi har i Östersjön räcker gott och väl för att påskynda korrosionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...