Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
coolbeyron

Är det någon som lyckas sälja sin båt?

Rekommendera Poster

När jag tittar på båt brukar jag lägga ganska så stor vikt av vad marknaden kommer att tänka och tycka om just denna båt om 5-10 år. En JÄTTE FIN 40 år gammal båt är fortfarande 40 år! Jag tror inte att det alltid har så stor betydlse om man byter ut 80% av det som finns i båten, den kommer fortfarande vara 40 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tycker att alla gamla båtar är alldeles åt he-te prissatta så är det ju bara att köpa nytt, importera,eller bita i det sura äpplet och betala vad säljaren vill ha eller vara utan båt.

Tillgång och efterfrågan styr ju priserna- oavsett vad prisexperterna här på forat tycker.

Har man satt priset för högt så blir inte båten såld- så enkelt är det.

 

RogerGuld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min båt så ringde jag på kvällen, 1 timme efter att den kom ut på blocket. Tittade som första spekulant klockan 9 på morgonen efter och säljaren hade då fått 10-talet mail och nästan lika många telefonsamtal. Det kom 3 spekulanter den dagen och jag hade tur som fick köpa den (delvis för att jag var först).

Hade säljaren svårt att sälja? Nej, inte direkt..

Varför folk i allmänhet kan ha svårt att sälja tror jag övervägande beror på för högt utsatt pris, dels dålig presentation av båten och i vissa fall udda modeller som kräver lång annonsering för att hitta rätt. Folk har gått om pengar och är inte särskilt oroliga för framtiden så att det skulle bero på folks finanser tror jag inte ett dugg på.

Huruvida en begagnad båt är värd halva nypriset etc är en annan diskussion och beror helt och hållet på. Personligen tycker jag ibland att begagnatpriserna ligger lågt gentemot nypriset. Vem vill lägga x antal hundra tusen mer på en ny, när du kan få en fräsch, välskött och välutrustad som gått relativt lite för x antal hundra tusen mindre. Beror ju helt och hållet på vad och vilket som sagt. Att jämföra bilar och båtar går inte, såvida man inte jämför hobbybilar typ Porsche 911 med ett annat andrahandsvärde och användningsområde. Just den diskussionen kan vi helt enkelt avsluta med att säga att det är tillgång och efterfrågan som styr. Sen får man tycka vad man vill om det. :)



Senast ändrad av Lillis | 18 maj 2010 | 15:13



Senast ändrad av Lillis | 18 maj 2010 | 15:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant och bra diskussion i den här tråden tycker jag. Bra nivå på inläggen och helt klart kan man resonera och tänka olika och så sker ju uppenbarligen. Det är inte minst marknaden ett tecken på. Som sagts så sätts ju priset av utbud och efterfrågan. Därmed inte sagt att min egen efterfrågan, mina egna preferenser är exakt de samma som marknadens i stort.

Ju mer man betalar ju högre krav ställer i alla fall jag. Visst håller jag med om att båtar kan hålla längre än bilar och i många fall faktiskt också gör det. Sedan är väl kvaliteten precis som sagts kanske många gånger bättre på äldre båtar. Men om man vänder på resonmanget? Vem skulle betala 150 tkr för en gammal Volvo 245 från 1978, även om den så bara har rullat 4000 mil, är i nyskick och körd av en gammal farbror enbart på söndagarna vid vackert väder? Även om den säkerligen håller högre kvalitet än en ny V70. Här gör nog marknaden en helt annan bedömning av vad som är ett korrekt värde.

Det är inte bara det att en 30 år gammal båt (oftast) är duktigt sliten och lider av diverse ålderskrämpor hur bra den än skötts. Det har ju trots allt hänt en del med designen på 30 år också.

Gör väl som sagt en annan bedömning kanske, men jag tycker nog att det känns lite som att jämföra en gammal 245:a med en ny V70.

Är nog därför ytterst tveksamt om jag någonsin skulle komma att äga någon gammal större kvalitetsbåt. Jag tror inte det och det har nog inte med min privatekonomi att göra. Bara det att jag nog skulle föredra något som känns nytt och fräscht när det ändå handlar om så pass mycket pengar. Jag är helt enkelt inte beredd att slanta det marknaden efterfrågar för dessa gamla pärlor Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger,

Håller med dig om att köparna inte har något att klaga på egentligen, för det verkar finnas så många båtar att välja på av varje märke, att det snart kommer en som är vettigt prissatt.

Och för säljare av båtar i miljon-klassen (som trådskaparen), så är det väl rimligt att vänta 2-3 månader på att rätt köpare ska dyka upp. Det kan ju inte vara så många köpare per månad av båtar i den storleken. Många fler köper lite styrpulpet.

Men det jag tror att många tycker är fascinerande är alla dessa säljare som aldrig verkar ge upp sitt förväntade pris. När vi köpte vår båt hösten 2008 var det två av samma modell som jag främst var intresserad av. Den ena hade bättre motor, men den säljaren (privatperson) ville ha 150.000 kronor mer. Så skillnaden var för stor och vi köpte den billigare båten, som dessutom såldes av en stor firma (tryggare). Och hela våren 2009 låg den dyrare båt ute på Blocket, nu med ytterligare lite högre pris (prutmån?). Nu våren 2010 ligger samma säljare ute med samma båt, denna gång UTHYRES (ev säljes). Visst, så länge räntorna är låga kan man väl tjäna mer på att hyra ut än vad båten ger i omkostnader... Fast den blir väl inte lättare att sälja när räntorna stiger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen med värdeminskningen på bilar känns inte relevant, i alla fall inte om vi pratar om segelbåtar. Takten på den tekniska utvecklingen i bilbranschen är betydligt högre än i båtbranschen.

En äldre välvårdad båt har ofta ett långt liv framför sig och en hög charmfaktor. Motor,segel,dynor, delar av riggen, nav utrustning mm behöver givetvis bytas ut men oftast har detta redan gjorts, helt eller delvis. Skrov och inredning är både snygga och håller i många år till med rätt vård. Många av de äldre båtarna är också ofta av bättre kvalitet än dagens serieproducerade. En rimlig värdeminskning på en äldre båt borde vara kring 2-3 % som någon påpekade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag måste säga att jag känner likadant!

Jag hade en märkes-cykel inne för drygt en månad sedan... Den sålde sig själv på ett par dagar! Trots att jag begärde en hyfsad penning för den... Och nu har jag lill-båten inne på annons, en Terhi Micro Fun som är en mycket eftertraktad båt (i vanliga fall). Den har snart legat på blocket i sina första 2 månader! Visst har det funnits köpare, men de skulle förstås pruta som bara den!
Så om någon är intresserad, hör av Er!

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... Frågan är om man ska se prutande som ett tecken på att priset är för högt eller om som en ful grej. Det jag menar är att är det rätt pris prutar inte folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att sälja småbåtar, inte för mig iaf. La ut en annons på gamla båten i måndags på kvällen. Första mailet kom efter 30 minuter, under onsdagen ringde 5 personer och visade intresse och några mail till ramlade in och på onsdagen kom en person och köpte båten för utsatt pris: Ryds 425R 1986 johnson 9,9 1986 fogelsta handkärra för 15000:-

Och då tyckte jag att jag låg högt med priset :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk prutar alltid (nästan), oavsett om priset är rätt från början eller inte. Sålde nyligen en två hästars Yamaha i bra skick och fullt fungerande för 800:- ändå ville köparen pruta. Sålde också två stora rostfria knapar för 40:- styck och köparen ville pruta. Sålden en helt ny, ouppackad, jättefin och stor barometer som kostade knappt 2000:- från början. Jag begärde 600:- och köparen prutade.

Jag lägger alltid på lite på priset för att folk ska få pruta så att de känner sig nöjda. Det spelar ingen roll hur bra priset är från början, har man inte lyckats pruta så har man gjort en dålig affär... Tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa en båt som man gillar och tycker att priset är för högt, så är det väl bara att ge ett bud...går det så går det :). Samma sak gäller om man ska sälja. Man får kallt räkna med att det även kommer in skambud. Upp till en själv att anta priset eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste köpa en ny fiskebåt, dvs en hyffsad stor och stabil styrpulpetera efter att min gamla löstes in av försäkringsbolaget.

Jag har den senaste månaden varit inne på blocket och studerat objekt. Visst slås man av folks fantasipriser i många annonser! Bara motorn snurrar så värderar säljaren en gammal 80 talare på tok för högt. Orsaken till det är troligen det hutlösa priset på nya motorer...

Båtar som är vettigt prissatta verkar det inte vara särskilt svårt att kränga. Jag har ringt på några stycken och de har sålts på mindre än 24h.

Är själv aningen handikappad som köpare för tillfället pga att farbror blå lånade mitt körkort för en dryg månad sedan (fortkörning). Är med anledning av det inte tillräckligt snabbt ut ur startblocken när båtar som faller mig i smaken får till salu skylten uppsatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra banker håller på att måla faan på väggen igen .

Tror att folk håller i plånboken .Och väntar och ser vad som kommer att hända lite längre fram . innan dom köper en båt . 

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av trögheten på beg marknaden beror nog helt på de väldigt höga både begärda och ofta även sålda priserna på begagnat. Det är för liten skillnad i pris på framförallt säg 2-10 år gammal båt mot att köpa nytt och många väljer nog ny båt ist. så resonerade vi iaf nör vi köpte nytt för tre år sedan.

Eftersom det verkar vara ganska bra fart på nybåtsförsäljningen så tror jag helt klart ovanstående spelar in.

Detta gäller nog främst upp till kanske knappa miljonen. Över det blir det en lite annan marknad och annan kategori köpare att båtarna oftast säljs via handlare/brooker som värderar lite mer korrekt privatsäljaren som ska sälja sin ögonsten på blocket kanske? Tittar man på de handlare som säljer dyrare båtars hemsidor så tycker jag inte de har längre salulistor än normalt i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I egenskap av båtköpare har jag funderat en del på detta också. Det finns ett flertal faktorer som tillsammans gör att det är ett trögt läge just nu. Visst kan oron i världen och på den finansiella marknaden ha en viss inverkan, Och visst har den sena våren och den hittills uteblivna sommarvärmen en viss betydlese. Men jag ser mer påtagliga orsaker än dessa och det är som många redan påpekat prissättningen. Många har alldeles på tok för höga förväntningar om vad dom kan få för sina båtar. Och pruta vill man inte, istället ligger båten kvar till salu månad efter månad. Jag har varit i kontakt med flera som redan förra sommaren försökte sälja sina båtar och som träget fortsätter även i år. Deras priser är på tok för höga, men dom envisas ändå. Ja, vad skall man säga? Båtarna blir i alla fall inte mer värda för varje år som går.

Ett annat stort problem som jag sett alldeles för mycket av är att båtarna är misskötta som bara den. Om man ligger och begär överpris för sin båt så kan man ju förvänta sig att den då är i riktigt fint skick. Men icke. Som jag skrivit i andra inlägg möts man av båtar med massor av mögel i, med skador i plasten, med brutna skäddor på motorn, med trasig elektrisk utrustning osv. Och i mitt fall handlar det ofta om båtar från mitten 2000-talet! Dom säljarna har ju inte begripit någonting! Överraskande många förklarar det hela med att den är ju inte ny heller... För fanken, jag har haft båtar som jag vårdat väl i många år och som har klarat flitigt nyttjande under flera säsonger utan att ha det minsta märke eller skada. Skillnaden är jag jag bryr mig, medan många idag inte verkar bry sig om att sköta sina båtar. Att dom båtarna blir liggande osålda länge förvånar mig inte alls.

Efter att ha diskuterat frågan med andra båtbekanta så tror jag att flera presumtiva köpare tröttnar på överpriser och vanskötta båtar och antingen avstår båtköp, eller helt enkelt köper nytt. Jag själv är riktigt trött på såväl överpriserna som på dåligt skötta båtar så att det börjar luta åt att köpa nytt istället.

Vems marknad det är i år, köparens eller säljarens, vet jag ej. Men helt klart ser jag att mycket båtar står osålda länge med alldeles för hög prissättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , usch ja...

Jag känner ungefär likadant som dig. Jag förstår inte heller hur folk kan vara så slarviga.

Har känt likadant när jag tittat på begagnad bil som varit 2-3 år gammal. Hur f_n har man burit sig åt för att få de så fula på så kort tid och med så få mil? Fläckar på klädseln, skrapade stötfångare, bucklor lite här och var...

Skillnaden på en bil är däremot att man ofta får den för halva nypriset och då kan det ju vara intressant ändå. Att däremot köpa en 3-5 år gammal båt i det skick du beskriver för nära nog nypris (ofta det som begärs) känns ju fullständigt uteslutet.

I ditt läge skulle jag inte tveka en sekund på att köpa nytt. När det yttre skicket är dåligt är det nog ofta så att resten också är misskött. Åker du på en renovering av motor/drev blir det snabbt rena förlustaffären att köpa begagnat. Jag vet att många tycker annorlunda, men jag tycker begagande fritidsbåtar har en på tok för hög prissättning i Sverige. Men, det är så marknaden fungerar, så det är bara att agera därefter...

Finns ju vägar att komma runt, som exempelvis import från USA (kanske tråkigare nu med hög dollarkurs), eller också ett rent nyköp från handlare här. Fjolårsmodeller fast nya brukar ofta gå att finna hos handlare till rätt skapliga priser om man är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret om man frågar mig är Nej. Jag har inte lyckats sälja. Jag har en Storebro 34 från -72 som legat på annons en månad. Nu ligger den till och med 15 000 kr under vad jag gav innan jag renoverade för ca 50 000 kr arbete. Men hör någon av sig? Nej. Köpte jag för överpris 2008? Nej, då var det faktiskt ett ganska bra pris. Kan jag pruta mer - jo om det behövs naturligtvis.

Problemet kan vara som några som ringde precis när annonsen var ny undrade - vad är det för fel på den eftersom den är så billig? Det är INGET fel förutom att den är som den är dvs från -72 och en mix av trä och plast.  Kanske är det det som avskräcker.

Kan ni ge mig något råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick min såld igår men jag fick gå ner i pris ordentligt mot vad jag ville ha. Men det är bättre med pengar i hand, än en båt på land. Jag tycker dock inte om att sälja saker privat, jag försöker alltid vara ärlig och uppriktig som säljare för att slippa samtal efter affären där köparen tycker han blivit lurad. Nu hoppas jag att den nya ägaren inte ringer mig om han hittar några fel, för jag tyckte jag sålde en bra båt som fungerade, med lite småskavanker och småfix som jag dock tydligt upplyst köparen om och köparen inpekterade båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om trådskaparen har haft någon spekulant på plats eller inte, men ofta kan ett sådant besök ge lite indikationer om man som säljare är rätt ute eller inte. Förutsatt att spekulanten är insatt och seriös. Att många priser idag är så högt satta att spekulanterna ej hör av sig överhuvudtaget kan jag förstå. Det finns ett flertal båtar jag är intresserad av men som jag inte ens ringer på för jag inser att en så hiskelig prutmån finns förmodligen inte så att man kan komma ner i en rimlig nivå. Dom säljarna får ju skylla sig själva.

Ett problem jag råkat ut för i princip varenda helg sedan snön smälte bort är att man hittar en båt som ser intressant ut, priset är lite väl tilltaget men ändå i häraden av att kunna accepteras med en liten justering. Man har ett samtal med säljaren och försöker utröna i vilket skick den är och får en bild klar för sig. Sedan bär det iväg för att titta på den. OCH, då uppstår det pinsamma, eller det som borde vara riktigt pinsamt för säljaren, båten är ju inte alls så fin som den beskrivits! Det är repigt, sprucket, fuktskadat, mögligt, trasigt och ruttet m.m. (listan är lång) och man tror nästan att det är fel båt man kommit till. Men inte vill man pruta! Icke! Nu kan jag säga att i de flesta fall hade jag inte velat haft båten oavsett pris och då har jag inte ens diskuterat det utan tackat för mig och åkt hem. Som idag, efter en lång tur iväg så skulle jag titta på en båt som beskrivits som fin och välskött. Nytt kapell var det förvisso, men resten. Hela skrovet var så matt och slitet så man undrar när det sett en gnutta vax senast. Hur tänker man som säljare när man annonserar ut sin båt och visar upp den i detta skick? Fortfarande tänkte jag att det kan man låta maskinpolera, så jag klev in i båten för att se mig omkring. Jag klev ut lika fort som jag kom in! Sa åt säljaren att det inte fanns något mer att prata om... inget pris var intressant för mig. Skrovsidornas klädsel var svart av mögel och hade stora revor överallt. Man skulle kunna tro att man haft en galen hund i båten som gått lös på inredningen. Den båten kommer sannolikt att ligga kvar bland annonserna länge. I det här läget borde detta mötte ge säljaren en signal. Var ärlig i anonsen, städa ur båten, ägna tid åt att putsa upp den och gör den representabel och byt ut klädseln alternativt tala om klart och tydligt att detta behöver göras. Till det pris som begärs så förväntar man sig en fin och välskött båt, inte en sådan här äckelburk.

Det finns givetvis en massa knäppa köpare på båtmarknaden, men jag tror inte man kan beskylla dem för att ens båt ligger kvar osåld trots idogt annonserande. Får man inga svar alls så är det något i ens presentation av objektet som brister - oftast priset skulle jag vilja påstå. Dock kan ett alldeles för lågt pris få motsatt effekt, men då brukar i alla fall en del fyndare höra av sig. Har man väl fått ut spekulanter på plats och ändå inte får till en affär så är det antingen fel köpare eller så har båten några brister i någon form, alternativt återigen ett för högt pris. Är bristerna inte alltför stora så brukar oftast en diskution med en priskompensation kunna leda till en affär. Ett givande och ett tagande som förhoppningsvis slutar med att båda parter är nöjda. Den som trots åtskilliga spekulanter ej lyckats sälja pärlan har nog lite att fundera över :-)

Jag förvånas hela tiden över att säljarna överlag lägger så lite tid på att göra iordning sina båtar inför en försäljning. När det gäller hus och hem, ja då är det homestyling som gäller, men båten den kan ligga där i vassruggen skitig och dan när spekulaterna kommer... Det är många som har mycket att lära sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades sälja min båt i dag...

 

tog 14-dagar sedan annonsen kom upp och jag fick pruta ca 7% på priset...

 

jag är i alla fal nöjd..

 

nu är väntan på den nya HR 480sc som är är beställd helt outhärdlig.. Tungan skall komma hämtas på tisdag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första segelbåten jag tittade på i vintras En Shipman 28 med totalt renoveringsfärdig inredning, en Yanmar maskin med el-ormbo och rejält smutsig/oljig. sprickor i och runt köl. Säljaren begärde 130tkr och sa på telefon att båten var i bra skick.... Kanske värd 40-50tkr?

 

En del är ju säkert rent okunniga också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att få citera sig själv från en mer än 1 år gammal tråd & samtidigt hävda att det är fortfarande samma orsaker...

Skrivet: 03 mars 2009 | 21:38

Självklart kommer krisen att slå igenom på båtmarknaden. Frågan är väl bara vilket prissegment av densamma. Nya båtar kanske inte drabbas i samma utsträckning initialt som begagnatmarknaden (den som tror att man får lika mkt betalt nu som vinter/vår 08 har ett bittert uppvaknande framför sig, båtarna på tex blocket återkommer i nya annonser kontinuerligt med lägre priserCool) men självklart kommer det att få genomslag. Vi (sverige) har aldrig haft så många båtar tidigare, totalutbudet är enormt, vilket självklart kommer att slå igenom på nybåtspriset/försäljningen för eller senare... Sen om jag levde i det träsket (att vara båtnasare) skulle jag självklart hävda motsatsen precis som alla andra företag i nuvarande lr kommande kris...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Jonas har slagit huvudet på spiken. Det är troligtvis den enskilt största anledningen till de löjligt höga priserna på begagnat. Plus naturligtvis den allmäna konjunkturen. Sänkt Alko-gräns Obestämdbidrager säkert oxå, men förmodligen är det ingen större faktor i sammanhanget.

Söker man på Uttern D55 på Blocket finner man att man kan köpa en sprillans ny 2010 med Mercury 115 Optimax för 295 000:- inkl förtöjningspaket och Klass 3-låspaket. Eftersom det är ett företag som säljer medföljer ju även garanti mm.

Exakt samma pris vill en gentleman från Göteborg ha för en begagnad båt med inombordare (årsmodell och motor okänd). Visserligen medföljer en galvad 30-kärra men ändå!!!Rynkar

En annan herre från Färgelanda vill ha 260 000:- för en -07:a med 135 hk inombordare.Förvånad

Ytterligare en herre, från Karlskrona, vill ha 220 000:- för sin -02:a med 115hk motor 30-kärra. Obestämd

Tro f-n att man hellre köper en ny båt än när det inte skiljer mera i pris.

Ännu värre blir det faktiskt när man kollar på äldre båtar. Inte konstigt att så många ligger kvar osålda på blocket vecka efter vecka.... Skrikandes

Jag har kollat på Blocket i 4-5 veckor efter en 5,5m daycruiser till vettigt pris i förhållande till ålder och skick. Hittar jag inget innan helgen kommer ger jag upp och köper en ny D55:a i stället. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har sett på marknaden är (Samma modell och samma årsmodell) är att de finare exemplaren som oftast har ett högre pris går snabbt! Vi har varit för långsamma vid ett par tillfällen men hoppas nu på att vi har hittat ett objekt och snart kommer överäns med säljaren :-)

Jag blir väldigt förvånad över att se hur illa en del båtar har blivit behandlade med tanke på hur mycket pengar det handlar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Intressant tråd detta må jag säga.

Har varit på jakt efter båt sedan slutet på Mars-10, har haft örnkoll på div objekt som legat i mitt intresseområde. En (1) enda av de ca 20 olika båtarna jag bevakat har försvunnit från Blocket eller marinorna...en enda...

För två helger sedan var jag ute och tittade på några båtar i Stockholmstrakten (motorbåtar i 5-700 tkr klassen). Hur tänker en del undrar man....en ägare ursäktade sig med att han inte hunnit städa ur båten innan vi kom på visningen...nej just det, inte urstädad sen båtsäsongen 2009. I båten återfanns förutom all smuts sen förra året (dynor, klädsel, gelcot) även öl, vindunkar, sprit o div tilltugg som skulle räcka till en bättre förfest för fem. Dessutom var den full av personliga ting, toaletten stökigt med gammalt muggpapper osv....jösses...

La ett bud på en segelbåt, det mesta lutar åt det hållet nu (segelbåt), begärt pris 695 tkr. Har legat sen sista April, inte ett enda bud på båten, la 550 tkr och ägaren blev sur....(ligger på marina). Sur...för att någon vill köpa hans båt...trodde jag skulle få igång en budprocess...Inte undra på att båtarna ligger kvar på Blocket och hos förmedlarna.

Försöker själv sälja en fin Saab Cab, det är samma sak där, men jag är beredd att pruta, även den marknaden är rejält djupfryst.

Priserna på många båtar är åt h-e rent ut sagt, saknar helt verklighetsförankring. Om tre veckor är det midsommar, då lär nog många få fira den i samma båt som förra året, för jag tror inte att den här isproppen lossnar över en helg eller två...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ytterligare en tänkbar förklaring, som nog kan stämma ibland:

Säljarna är inte överens. Den ena (frun?) är less på båt och vill hellre ha husvagn eller lägenhet på Kanarieöarna. Den andra (mannen?) vill ha båten kvar och sätter därför ett högt pris och är otrevlig mot ev spekulanter (städar inte, vägrar diskutera prutning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har efter ca 7 mån lyckas sälja vår båt och det har gått trögt.Priserna har sjunkit men samtidigt är ju det man köper(beg) istället också billigare så kanske man inte förlorar alltför mycket!?

I Stockholm känns det som att det släppt lite grann ni i slutet av maj,flera bekanta som lyckats sälja både små och stora båtar inkl mej själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller precis på att sälja min 22 fots daycruiser. Jag tycker att det har varit ganska bra tryck. Lade ut annonsen för 2 veckor sedan och det är säkert 10 pers som hört av sig och 3 - 4 stycken som varit och tittat och provkört. Håller bara vädret i sig, så är nog maknaden het ett par veckor till.

Jag tror att det kan vara på väg mot ett generationsskifte för båtar. De båtar som varit eftertraktade och med bra andrahadsvärde börjar bli gamla. Båtar från 70 och 80-talet står sig inte lika bra i konkurrensen med utbudet på båtmässorna längre.

Vem vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som många här att marknaden är lite reserverad pga av flera faktorer bla vädret och många lånegivare kräver mer idag samt att det en ganska stor andel båtar ute på marknaden just nu samt att det står många osålda nya båtar till bra priser från 08-09. De presumtiva köparna är ofta ägare till båtar och blir dom inte av med sina båtar står marknaden still.

Jag har precis köpt ny båt fast jag var ute efter beg.

Jag sonderade marknaden och insåg att de begagnade alternativen var ganska få ( tittade på alu båt med 4T i 5,5 m klassen) samt att priserna på beg med ett par år på sig skiljde förvånansvärt lite mot nytt och i komb att det gick att pressa nypriset med närmare 10 % utifrån den billigaste på annons.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...