Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
coolbeyron

Är det någon som lyckas sälja sin båt?

Rekommendera Poster

Köper folk båt alls i år?

Blocket kryllar av röda pilar efter de begärda priserna. Samma båtar har varit till salu hela vintern/våren - untantaget ett fåtal båtar som annonserats ut till rejäla underpriser.

Själv har jag en kanonfin båt till salu som är vettigt prissatt, men det är svårt att locka spekulanter. Och jag tror ärligt talat inte att fler kommer även om jag skulle sänka priset hundra tusen till. Då är ju risken snarare att någon vill försöka pruta ännu mer. Och man kan ju inte höja igen.

Jag vet att det kan vara lite trögt att sälja båtar privat i miljonklassen, men jag har kontakt med firman jag köpte den av och de hjälper gärna till med finansieringen. I övrigt är båten varvsskött och genomgången.

Kylan på marknaden gäller dock inte bara stora / dyra båtar utan även mindre båtar. Maxi 77, HT-båtar och allt däremellen ligger också med röda pilar trots redan bra priser. Ingenting verkar röra på sig.

Felet ligger nog inte i utgångspriserna utan i att köplust saknas. Marknaden verkar iskall och köparna kommer inte ens med bud.

Själv tror jag att det beror på denna kalla våren som fortfarande inte bjudit på någon försmak av sommaren. Här i göteborg har vi 10 grader och mulet idag och samma väder utlovas resten av kristihimmelsfärdhelgen. Eller beror det på just mitt objekt?

Nu är vi i mitten av maj. Håller det här i sig i två veckor till så är vi inne i juni. Då börjar det ju nästan bli lite sent att köpa båt. I alla fall de lite större båtarna som inte säljs över dagen utan ofta ska besiktigas m.m.

För efter midsommar dör väl marknaden helt och vaknar inte igen förrän efter semestern i augusti.

Är det någon som har en annan syn på det hela? Har du just sålt din båt eller står du i köpartagen?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läget är verkligen låst. Gäller även mc, som jag håller på att försöka sälja. Dessutom så har jag känslan av att priserna har sjunkit ner ett par hack, över hela spektrat. Kanonläge att köpa, tycks det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara att det är valår i år? Det blir lite frågetecken angående hur det påverkar ekonomin för de som arbetar. När det gäller stora motorbåtar så påverkas de säkert av skattehöjningar på bensin och diesel som eventuellt kommer att införas.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kanske nya promillegränsen? Båtar precis under 10 meter som gör 14 knop kanske fortfarande omsätts? Tungan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte direkt försökt sälja min båt i år även om annonsen ligger inne hela året här på MG. Förra året hade jag annons även på blocket och det var trögt även då. Tycker själv (naturligtvis) att mitt pris är högst skäligt. Fick dock två skambud som låg 25 - 35 tusen under mitt pris, dessa besvarades inte utan åkte direkt i papperskorgen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killen jag köpte min båt av lyckades sälja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaaaa....satte in annons på vår 12 år gamla 32 fots segelbåt för tre veckor sedan, hon såldes på mindre än 24 timmar till ett pris 20% över inköpspriset, flera spekulanter var på hugget.

Nu när vi går över till motorbåt så är jag tveksam till att detta upprepar sej, men vi köper båt för att behålla i första hand, kanska resten av det aktiva båtlivet...

Men visst säljs det båtar, det är nog en fråga om skick, ålder, varumärke och pris.

I vårt fall var det ingen tvekan om att Jeanneau är ett starkare varumärke än exempelvis Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden verkar iskall och köparna kommer inte ens med bud.

Jag är i köpartankar, men orkar inte ens ge ett lägre bud på intressanta båtar, för jag tycker de ligger alldeles för högt, jag söker en nyare HT-båt för övrigt. Men det kanske är jag som är för snål också.

Jag har dock läst i nån båttidning att begangnat-marknedens priser är på tok för höga, och jag ger inte ens bud på de som ligger ute för jag har ingen aning om hur mycket de kan gå ner i pris. Köper folk så är ju inte priset för högt, men är det som du säger så har ju båttidningen rätt i dagsläget...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det mesta handlar om oron för räntan, det kommer ju nya rön varje dag, tror knappast att det handlar så mycker om höjda skatter, kommer dom rödgröna till makten så kommer dom ju inte att höja skatterna till en högre nivå än när sossarna satt senast, och då köpte väl folk båtar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer och det tycks gälla framförallt lite mindre båtar som kanske har ett nypris på max 350 tkr.

Båtar som är 3-4 år gamla försöker vissa säljare få ut samma pris som båthandlarna tar för fabriksnya, men kanske fjolårsmodellen som finns i lager. Gäller väl framförallt HT-båtar och styrpulpeter. Kanske borde priset ned 30-40% på dessa för att det ska bli ett realistiskt alternativ. Har sett sådana båtar som legat i månader till salu på blocket. Jag förstår ju att de inte blir sålda, men hur tänker säljarna? Har de kanske betalat alldeles för mycket en gång i tiden när de själva köpte båten? Eller är de bara giriga?

På tal om större båtar i miljonklassen tror jag helt enkelt att det finns en alldeles för begränsad kategori av köpare till dessa båtar i Sverige. De som ändå har råd väljer att köpa nytt. Marknaden påminner nog lite om den för lyxbilar. Vad tappar en Mercedes S-klass eller BMW 7-serie de tre första åren? Kanske 70-80% av värdet? Kanske skulle en annons i Tysklad, Belgien, Holland eller Storbritannien ge napp?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sålt två segelbåtar på ett år, en för drygt 300.000 och en för knappt 80.000. Den dyra såldes till Danmark och den billiga gick till Spanien.

Varför folk oroar sig för räntan förstår jag inte, den kommer att gå upp till normala nivåer, det är det ingen tvekan om. Frågan är när och hur snabbt det går, men inte heller det spelar ju egentligen någon roll. Just nu får man se all extra tid med låg ränta som en bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde precis min båt och prutade ca 6%. Jag hade haft annonsen ute ganska länge (sedan januari). Nu när jag väl sålt båten så kom det fler mail på en vecka än vad det gjort på 4-5 månader. Så när vårkänslorna kommer så verkar ju intresset öka.

Jag sänkte aldrig priset i annonsen då jag visste att jag låg rätt. Inte billigast men bäst skick och utrustning på en begränsad marknad. Det fanns vid det tillfället endast 3-4 båtar av samma modell på blocket/annonsbörsen. 

Edit: Min båt kostade knappt som halva din. Så miljonaffärer har jag ingen erfarenhet av. 



Senast ändrad av All_to_slow | 14 maj 2010 | 20:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl en idot i mångas ögon, men jag tror att många tror att just sin båt är värd mycket mer än den är.......Tex. såg en Albin 25 som annonserades för 65 000 den var såld på två dagar, alla dom som ligger på blocket för 125 - 150 00 blir förmodligen kvar hos sin ägare...Eller ???? En annan reflektion är att många båtar som var till salu förra sommaren är tillbaka denna sommar.....Har man då rätt pris ???????? Man kan även se att de båtar som importeras från södra Europa och säljs för lägre priser än de svensk begprisena går åt på ett par veckor.

Detta kan väl bara tolkas på ett sätt....Våra båtar är inte värda det vi tror.....Eller ????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Kiaras kommentar ovan i princip. Många värderar nog sina älskningar lite för högt i vissa fall.Plus att det är ganska tidigt på säsongen efter en lång kall vinter, det kan nog spela in också.  Pris och skick är nog avgörande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Några som var intresserade av badankor hörde av sig, ville inte sälja min men troligen blev en annan badanka som jag tipsade om såld.  Tror alltid köpare finns för de lite mer ovanliga grejerna eftersom det är bristen på tillgång som mer styr köpintresset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en helt riktig analys av dig. Många tycks ha en väl optimistisk analys på vad den egna pärlan är värd.

Båtar är ju inga dussinvaror och ofta finns det bara en handfull båtar av samma modell till salu som den egna. Säljarna tittar på vad andra begär och lägger något liknande pris och tror att detta representerar värdet. Sedan står en handfull säljare med exempelvis var sin osåld Flipper 620 från 1978, utbjudna för 150 tkr och undrar vad som gick fel..., varför är telefonen så tyst???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i vår sålt en gammal plastsnipa med yanmardiesel och taskig hemmagjord akterhytt i behov av renovering för 32000. gav 28000 för tio årsedan.

Ett hemmabygggt halvfärdigt plastskrov 4300 (gav 378kr)

En plasthytt 4500kr (Gav 2000)

En ful trämast 700kr (kostade mej inget)

Jag tycker att det är full fräs på kunderna.

Har en roddbåt, en aluminiummast 7m, med storsegel och en 5 hästars utbordare med lång rigg om nån är intresserad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara trögt att sälja flybridgebåt utan styrplats inne.

Sålde min Fairline tidigare i vår men inbytet Askeladden Z7 verkar det vara dött på. Jämfört med förra året är det bra tryck får jag säga.

I veckan blir det England för o shoppa ny förhoppningsvis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många letar efter billiga båtar i segmentet för att renovera själva i stället för att betala lite mer för ett i stort set färdigt objekt. Men aj vad man bet sig i tummen. Det är väldigt sällan som ett renoveringsobjekt blir billigare i slutänden. Jag har under åren sålt tre båtar och aldrig prutat en krona. Tur eller rätt prissättning vid tillfället? Är det någon som förstår idén med billigare vid snabb affär? Blir det en snabb affär behöver man väl inte sänka priset? Är objektet kvar efter någon månad är det däremot läge att sänka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som många, sen vår gör att köplusten inte infinner sig. Knappt halva marinans båtar är i plurret där jag ligger. Förra året vid denna tiden var alla i. Vädret är i båt och mc köp - tokviktigt!

Sen kan jag inte annat än att instämma gällande prissättning på blocket, folk övervärderar sina båtar. Varför förstår jag inte, för att man gillar sin egna båt?

Man skall ha is i magen när man säljer saker på blocket, inte bli nervös om sakerna inte säljs på knappa veckan. Rätt köpare kommer garanterat, om man prisat sin vara på ett seriöst sätt.

Sålde båt i höstas, prisade efter inköpspriserna på vad båt, motor, värmare, ankarspel och allt kostat mig, det blev för dyrt. Även om det var bra grejjer så blev det för dyrt. Då är det ju bara att bita i det sura och sänka sitt eget pris så det blir relevant.

En stor anledning till de höga begagnat priserna folk har är nog att man under lång tid tjänat på att ha en båt, sen blir man bortskämd och vill tjäna på nästa båt oxå. Folk hänger inte med i hur marknaden förändras.

 

Det är min amatörmässiga analys :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring till att många sätter (för) höga priser på Blocket är en gammal sanning att båtar inte faller i värde. Det var sant på 70-talet och 80-talet när kronan halverades i värde var tionde år --- men sedan mitten av 90-talet har vi knappt någon inflation alls i Sverige. De senaste 10 åren har KPI bara stigit 16%.

Men många fortsätter att tro på den gamla sanningen och vill få igen pengarna de betalat. Kanske har de bekanta som berättar att de lyckats få igen pengarna --- bekanta som glömmer att berätta att de köpte ett renoveringsobjekt och under åren de ägt båten lagt massor av pengar på ny utrustning (t ex GPS, ankarspel, värmare, bogpropeller) och renovering (kyl, dynor, kapell, batterier).

Nej, nu när vi knappt har inflation längre, så är det mer realistiskt att se båten som en ovanligt hållbar bil. Motorn håller 20-30 år om den sköts, skrovet 40-50 år. I snitt ger det en värdeminskning på kanske 3% per år. Fast förstås mer de första åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lade ut min styrpulpet på 5,7 meter med en 115ht 2 taktsmotor samt en bromsad reggad trailer på 1250kg...allt från -92. Det tog två dagar sedan var den såld till göteborg, 25 mil ifrån mig (karlstad).

Fick 85000 för allt och är prismässig varken nöjd eller missnöjd ......mest nöjd för att jag blev av med den så jag kan välja och vraka ur marknaden med kontanter ( lån) och inte ett inbyte.

Är på jakt efter en Flipper 630 HT med fyrtaktsmotor och helst insprutning......men hua vilka priser det är!! Så höga att det knappt är värt att ge ett rimligt bud.  :/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, håller med dig Brandur.

Om jag vore på jakt efter en Flipper 630 HT hade jag nog försökt finansiera en ny.

Den lilla prisskillnaden som tycks råda mellan nytt och nästan nytt är försumbar. Då slipper man dessutom alla eventuella problem som kan kosta skjortan, man får nytt kapell (bara det kostar ju 10-15 papp), ny motor med garantier och dessutom är det en alldeles speciell känsla med nya fräscha grejer tycker jag.

Det handlar ändå om så mycket pengar och i det läget blir i alla fall jag rätt kräsen.

Jag tycker prisskillnaden är alldeles för liten mellan nytt och bättre begagnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i köpartagen men inte i den prisklassen som du nämner. Hur som helst, så precis som du säger så finns det hur mycket båtar som helst till salu. Jag har försökt utnyttjat detta och prutat  ner (köparens marknad) men folk håller hellre på båtarna då. Vissa båtar går direkt har jag märkt. När man ringer så är dom sålda. En sak som är superviktig när man säljer båt är att man har en genomgående bra presentation av båten. Jag har sett annonser på blocket där man bara lägger ut en bild på båten med kapell. Det ger mig inget alls. Då känns det som man är ointresserad av att sälja båten eller att man inte vill visa hur den ser ut för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min båt i dec 09 och den fick vara med på Blocket i tre dagar. Satte ett pris som jag tyckta va bra för jag var inte i behov av att byta båt, men fick jag ett bra pris så kunde jag tänka mig det. Det ringde i ett och folk var som tokiga så det har nog betydelse på vad det är för båtar.

Har nu en sprillans ny båt och är en glad båtägare Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner precis detsamma!

Priserna på 80-tals båtar med en gammal motor är på tok för högt. Känns int ens läge att buda för vårat pris skulle hamna 20% lägre än de vi tittat på...

De som säljer har en pris som är från glada 2007..Flört

Nja, får se var vi hamnar i denna fråga, tittar även på England och tyskland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske inte är så dumt nu med tanke på svag EUR och GBP. USD däremot är det väl lite värre med, men å andra sidan är ju båtarna där väldigt billiga. Man skulle köra över atlanten och få in den både tullfritt och momsfritt! :-)

Tycker också att det råder en grym överprissättning på båtar i Sverige. Bättre begagnat kostar nästan lika mycket som nytt, 20 år gammalt som halva nypriset. Efter 20 år är motor drev ofta relativt slut eller sjunger på sista versen. Ska man dit med nya grejer har man helt plötsligt kommit upp i vad BÅDE ny båt och motor hade kostat. Det känns inte sunt.

Jag seglar nog vidare i min gamla krackelerade 70-talare ännu en säsong. Bättre begagnat känns uteslutet. Blir det byte så blir det fabriksnytt och/eller import.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv är i båtköpartagen men tycker det är alldelse för dyrt att köpa det som ligger ute! Jag menar... En båt från 1975 (35 år!) för 300 000 kr. Mycket är ordning gjort samt en med utbytt motor (utbytesmotor) men om jag någon gång i tiden skall sälja den så börjar den närma sig 40 år.

Jag tittar på båtar i 400 000 kr klassen och tycker inte att de som ligger ute är värda så mycket. Ta t.ex. en Nimbus 2600 från -84 (26 år!) som invändigt ser fin ut men där jag har hittat 3 saker som man bör åtgärda vilket är en kostnad på minst 100 000 kr. Dom har begärt nästan 400 000 kr för den och innan jag är klart kommer jag ha lagt ner säkert 130 000 - 150 000 kr... varför då inte köpa en båt direkt för 550 000 kr?

 



Senast ändrad av ZilSwe | 18 maj 2010 | 13:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, kan bara hålla med. Det är något med prissättningen av begagnade båtar som inte riktigt tycks fungera i Sverige. Jag vet egentligen inte riktigt varför, men jag tror det kan ha att göra med våran relativt korta båtsäsong i Sverige. Eftersom den är kort väljer många att titta på begagnat.  Det kanske finns 10 begspekulanter i relation till varje ny såld båt i Sverige. Det får till följd att begpriserna drivs upp till alldeles för höga nivåer i förhållande till vad nytt kostar.  Det kostar ju som redan påtalats en del att reparera och underhålla en båt som är 20-30 år gammal..., då borde begpriset bli därefter, men det blir det inte.

I andra länder tycks man ha en betydligt brantare avskrivning.

Jag tycker inte heller det känns sunt att betala 500 tkr för en 30 år gammal 28 fotare när jag kan få en ny Bavaria i samma storlek för 1 miljon.

Kostar väl minst 200 tkr att byta ut motorn i den gamla båten. Då är jag uppe i 700 tkr, men har fortfarande en duktigt sliten 30 år gammal båt...

Känns som att vissa begpriser borde ned bortåt 50% innan man ens kan ta det under seriöst övervägande, men uppenbarligen finns det andra köpare som resonerar annorlunda. Eller???

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en båt är ju inte slutkörd på samma sätt som en 20år gammal bil. Så den typ av värdeminskning skulle inte jag vilja se iaf.

Sen tycker ju jag att gamla båtar oftast håller högre kvalité. Allt som produceras idag görs ju enbart med utgångspunkt från att tjäna pengar. Därför snålas det in på materialval och liknande.

Så jag skulle nog hellre köpa en 30år gammal Hallberg Rassy än en ny Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...