hillis66 0 Postad 13 Maj , 2010 Hej! Har sjösatt, mastat och fixat det mesta med segelbåten jag köpte sent i höstas och nästan allt har funkat utmärkt bra . Ett bekymmer återstår, jag har tryckvatten både fr sjö och färskvatten med två olika pumpar. Färskvattenpumpen låter men det kommer inget vatten, har också en vv-beredare på ca 20l. Har kört pumpen ca 1 minut utan resultat. Provade att stänga alla kranar och körde ca 30 sek utan resultat...sedan 30 sek med bara vv-kranen öppen, tänkte att den den då fyller och bygger upp trycket etc, utan resultat. Jag blev sen lite orolig att man bränner pumpen om det inte händer något. Det kommer fram vatten till pumpen och jag kan inte se några veck eller stop från pumpen till tappkranen. Båten har stått inomhus under vintern så inget har fryst sönder. 1) Hur länge kan/bör man köra pumpen så att trycket býggs upp och vattnet flödar...? 2) Kan man ha sönder pumpen om den på något vis går torrt? Kom gärna med smarta ideér & tips! /JH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2010 I båtar blir det från tankarna ofta slut på vatten och det måste en pump klara. Annars byter man och inom 2 år blir det då garantiutbyte. Det blir ju så att pumpmotorn går hela tiden tills man fyllt på vatten eller stängt av med strömbrytaren. Ingen vettig tillverkare har råd med att dela ut pumpar till de som kört slut på vatten. Under färd hör man inte alltid att det tagit slut på vatten och då går den torrt. Ibland har pumpen gått torrt i nån timme och har klarat av det. Så jag tror inte du behöver vara rädd att köra åtminstone ett tiotal minuter med du försöker få fram vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 13 Maj , 2010 Samma sak hände mig. Jag körde och körde men inte fan kom det nått vatten. Felet : Det var skräpi filtret i kranen.Precis där vattnet kommer ut. Så mycket att det kom fasen inte en enda droppe ur en av kranarna. De andra funkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 13 Maj , 2010 Tack för tipsen, testar i morgon! /JH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 14 Maj , 2010 Fixat, stängda kranar i 2 minuter, sedan bara vv-kranen öppen o vv-beredaren fylldes, 1 min senare fungerade rubbet! /Jh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser