202sc 0 Postad 13 Maj , 2010 Hej Nu när båtsäsongen är här börjar det rycka lite i köpa tarmen. En ny stålpropeller för att ersätta den gamla alu proppen. Tänkte höra om någon utav er oerhört kunniga har lust att hjälpa mig med urvalet. Lite fakta först: Four Winns 200 Horizon 2005 (Bowrider) LOA 635cm Bredd 259cm Vikt 1480kg Motor VP 5,0l Gxi 270hk Nuvarande prop VP 14 1/4 x 21 alu 3blad (dåligt skick) WOT 42kn 5000rpm Funderar på en 4 bladig rostfri propeller. Använder båten som alla andra drar lite wakebord (nu verkar den orka HUR mycket som helst), ring mm men vill ju även att den går liiiite fortare .... Vill inte alla det? Vad har NI för förslag till passande propeller till min båt? Supertacksam för goda råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Maj , 2010 Här kan du räkna ut vad du ska ha för propeller http://www.miwheel.com/PropSelector.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 13 Maj , 2010 Tack för det tipset! Skall kolla på engång ... Men har någon erfarenhet av nån bra RF 4 bladig prop enligt ovan !?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 22 Maj , 2010 Hej, Jag testade en High Five på en 22 fots båt jag hade med en 5.7 Merc. Båten blev väldigt stark för vattensporter, men tappade mycket i toppfart och den blev väldigt slingrig i displacement farter (vet inte varför riktigt). Har lite mindre diameter har jag för mig. Efter en dag bytte jag till en Mirage för att få toppfarten. Vill man har 4-bladig kan Revolution vara ett intressant alternativ (ganska stor diameter och rake har jag för mig). Tänk på att ha rätt hub kit och att någon grad annan pitch kan behövas vid 4-bladig (vid samma diameter). Personligen gillar jag Mirage Plus, tycker att fart och marchfart blir bra, men då bortser jag från användning till vattensporter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 24 Maj , 2010 Hej Har pratat med propellertrim i Stockholm och dessa mycket kunniga killar rekomenderade Quicksilver Thunderbolt 3-bladig RF prop till mig! Självklart går jag på deras rek. Återkommer med resultat !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 12 Juni , 2010 Hej Fick hem en Apollo XHS 14,75x21 från PT igår och har idag provat den i hemskt väder. Resultatet blev 45.5 gps kn. 48-4900 rpm (Lite svårt att se i vågorna ....) Vad tror ni är det vad man kan förvänta sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 12 Juni , 2010 Ja det skulle jag nog vilja säga. Du har ju vunnit 3,5 knop på toppen vilket jag tror är ganska nära max vad en ny prop kan göra för farten i ditt fall. Hoppas du själv är nöjd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 15 Juni , 2010 Pratade lite med PT å de tyckte jag skulle kunna testa en Tunderbolt ..... Kanske nån knop till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 21 Juni , 2010 Hej Har testat Quicksilver Thunderbolt 14 3/4 x 21 med stor belåtenhet. 46kn toppfart och en låg och mellanfarts hantering som tilltalade mig. Den behåller jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser