Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Marcus_karlstad

Tips på färdplan på västkusten

Rekommendera Poster

Hej

Vi är en familj på 4 från Karlstad som i sommar tänkt oss vår första tur till västkusten (Göteborg upp till Grebbestad). Någon som har tips på bra resväg (tiden är tre veckor), bra hamnar (såväl naturhamnar som riktiga) och platser man bör undvika?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att den finaste sträckan är från smögen upp till grebbestad. och arkipelagen utanför Hamburgsund/Fjällbacka är bland det finaste vi har på västkusten.

Har åkt sundet mellan hamburgsund och hamburgö oräknerliga gånger så för mig så är jag upplevelseblind när jag åker där men har man med sig folk som inte åkt där förr  så tycker dom att det är helt fantastiskt fint :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ca 80 distansminuter från Karlstad till Vännersborg och ytterligare 50 till Göteborg. Det går väl att köra på tre dygn.

Har ni tre veckr på er tll Grebbestad?

Skall ni taila över till Nössemark och gå Dalslands kanal hem?

Det finns ju hur många fina ställen mellan Göteborg och Grebbestad som helst. Om ni inte har den, så finns de aktuell bok Skanör - Strömstad http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189564537 Finns säkert hos Hjertmans starx intill Bygg Max i karlstad.

Kryssarklubben har ju också en del skrifter i ämnet http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Publikationer Skrolla er ner på sidan. Det finns ett antal.

Rörö i Göteborgs norra skärgård brukar va en uppskattad hamn.

Åstol är nog en av mina favoriter.

Skärhamn är en mycket välordnad hamn.

Fiskebäckil är av många hållen för en av de bästa hamnarna i Bohuslän.

Av någon konstig anledning brukar jag alltid börja och sluta mina seglatser i Kungshamn. kan det bero på att jag bor där. Gästhamnen i Kungshamn har en stor fördel. Det är nära till en stor livsmedelsbutik. En plats att bunnkra på inför färden norröver.

Smögens hamn har jag inte varit i på mycket länge. Dess strålglans är betydligt överdriven om målet inte är hålligång. Hållö däremot brukar vi ofta besöka - fast vi har ju bar nån distansminut dit.

Jag har beskrivit några pärlor i min blogg, fast de flesta norr om Grebbestad.

Varifrån är bilden?

tommy

post-945-1394236351,2712_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips! K-hamn blir det en tur till, tror jag har möjlighet att låna bryggplats där en kortare tid. Smögen är väl dock ett måste, om än bara en natt, eftersom man vandrat på den där bryggan i alla år och tittat på båtfolket - vore trevligt att göra det motsatta en gång. Vi kommer inte traila, utan vänder söder ut när tiden är inne.

Men vilka hamnar (bortsett från Smögen) bör man undvika pga trängsel och stök?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden ser ut att vara tagen vid en å...

Det känns också som att västerut är åt vänster i bilden vilket alltså innebär att du står på den södra stranden

Cheers
Niffe

Senast ändrad av Niffe | 13 maj 2010 | 18:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vad jag frågar. Vad heter platsen jag stod på när jag tog bilden? Du kommer att passera den på din väg mot Grebbestad. En god och skyddad hamn vid dåligt väder. Du har svaret närmare än du tror.

Från Göteborg till Grebbestad kan du nog räkna me upp emot 100 distansminuter

Karlstad - Vänersborg 80

Älven 50

Totalt fram och tillbaka 460 distansminuter. Om man räknar med lite marginal (liggdagar) betyder det ca 30 distansminutrer/dygn, dvs styvt en timmes körning för dig Flört,

om det är den båten som står i din sjöbod. Då får jag nog revidera tidsåtgången Karlstad Göteborg. Det går du på en dag. Längsta tiden tar Älven. När jag beräknar för egen del är det ingen ide att räkna med mer än tre knopObestämd men vinden är fri - änn så länge.Cool

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte vet exakt var det är skulle jag nog våga följa med dig ut vandra i ödemarken utan kompass. Du skriver å. Sen fattas det bara 9 bokstäver i namnet.

Samtidigt såg det ut som på bifogad bild ett par distansminuter norr om å mynningen.

post-945-1394236351,7998_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... börjar på Å (där hade jag rätt i alla fall!) och sedan 9 bokstäver till...

Bilden ser ut att vara tagen vid åmynningen bort från land... hm...

Det ser ut som skymningsljus vilket alltså innebär att solen går ned över vattnet (vågar ännu inte säga hav) och detta i sin tur innebär att det är en västkust.

Belägg för detta får jag också från användaren som är från Västra Götaland.

Nää, jag ger upp. Trots att jag suttit uppe hela natten så hittar jag inget. Norrland är för stort...

Norrland?
Ni vet väl att Sverige består av Skåne och norr därom kring liggande fäbodar...! Flört

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Niffe

Vi får hoppas att Marcus_karlstad är en tollerant man, för nu börjar vi komma långt utanför trådens ämne. Vi får väl kompensera genom att tippsa om några bra hamnar. Jag börja och sen kan du väl fulla på med några pärlor i Bohuslän.

Med tanke på ditt senaste inlägg vet jag inte längre om jag skulle våga följa med dig ut i vildmarken. Å andra sidan hade jag ju i så fall varit med själv, så orienteringen hade nog fixat sig ändå. Den enda gången jag helt tappat bort väderstrecken var under en promenad i centrala Paris.

Vem har sagt att det börjar på Å.

Jag är så modig att jag nog skulle våga säga hav. Fast jag skulle nog vilja ha ett före prefix innan hav.

Om solen går ner i öster i Skåne ibland, vet jag inte. Det har den i alla fall aldrig gjort när jag varit där. Både hemma i Kungshamn och på Dalboslätten går solen alltid ner i väster, och jag misstänker att den gör så i Skåne också.

Med det du skrev i ditt förra inlägg innebar att det var en östkust och det är betydligt mycket rättare än västkust.

Att det är norr om Skåne det är ju i alla fall helt rätt.

När Magnus från Karlstad kommer till Lilla Bommens gästhamn efter första dagens färd från Karlstad, har han för längesen passerat hamnen i ån. Skulle jag själv gå sträckan kunde jag nog ta natthamn där efter ett par dag segling - om det hade gått bra. Fast det kan va en lämplig hamn på vägen hem för Magnus om timmen börjar bli sen och vädret inte är fullt så bra.

Hamnen på bifogad bilden som ligger tre distansminuter norr om ån, är ingen hamn som jag rekomenderar nån okänd att anlöpa. Däremot hamnen som ligger ca 8 distansminuter ytterligare åt nordväst är en mycket bra hamn även om inloppet är grundkantat. Även om hamnen är bra, skulle jag difinitivt inte va komunstyrelsens ordförande i den komunen och inte heller va ledamot av byggnadsnämden heller i dagsläget.

ja ja. Vi lämnar den hamnen tills vidare.

Mollösund är en hamn jag ofta brukar ligga i. Mysigt, men säkert trångt mitt på sommaren.

Trångt är det nog också på Kärringön som är en fint alternativ hamn - om man går längre ut.

Gullholmen och Grundsund, den senare känd som Saltö i den något halvtaskiga TV-serien, är ju två hamnar en aning längre norut.

Nordväst och Väster därom ligger Gåsö.

För min del är det lite för långt för en dagstur och lite för nära för en längre segling. Dessutom har Gåsö, för oss vars bäst föredatum passerats, en lite negativ klang. Jag kommer alltid att tänka på det så kallade Gåsö-mordet. En läkare, med anknytning till Gåsö, mördade en prostituerad i Göteborg, styckade henne, la henne i två resväskor och sänkte henne i havet vid Gåsö. Väskorna hittades ganska snabbt, möjligtvis flöt dom upp. Polisen gjorde ett gedigert arbete med de på den tiden brukliga arbetsmetoderna, spåra mannen och band honom till brottet.

Våren och sommaren 1999 hade jag sådana problem med min rygg, att jag inte vågade mig ut på den tre veckors ensamsegling som jag normalt brukar göra varje sommar. En helg följde frugan med mig ut och vi hamnade i Gåsöskärgården. Den sommaren återvände vi dit ytterligare tre helger.

Sjökort 933. I Skanör -Strömstad sidan 222 och frammåt.

ha´ t sô pen´ t (ungefär samma betydelse som Cheers - fast på bohuslänska)

tommy

Senast ändrad av toaen | 14 maj 2010 | 14:35

post-945-1394236352,2733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul grej, det är förstås Dalbergså på bilden. Ser öde ut! Kommunstyrelsen du inte vill sitta i är Mellerud, men det blev rätt fint i Sunnanå ändå! Blir nog ett stopp på vägen där om tiden finns. Hamnen är väl Hjortens udde, ser inte mycket ut till natthamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt svar är helt riktigt. Det är Dalbergå. Som du kanske förstått är jag lite tokig. Blev pga några ord i ett inlägg på Fendern.se intreserad av Heidenstamsfyrar. Utan att ha tänkt närmare på det har jag varit på en hel del fyrplatser med Heidenstams fyrar. På väg till Hjortens Udde hamnade jag på Dalbergså. Nu lärde jag mig något nytt. Jag ha alltid haft ett n med i namnet Dalbergsån men det heter tydligen Dalbergså. Tack för det. Kortet är taget Oktober/November och det var inte speciellt många fritidbåtar i hamnenFlört

Åter till ämnet.

När du tillbringat natten i Fiskebäckskil, där ni på kvällen intagit en god måltid på resturangen, ställer ni er kosa västerut. Ett besök i Lysekil,på Stora eller Lilla Kornö eller (i värsta fall) Bohus Malmön tar ni natthamn i Hållö hamn. Nästa dag går ni förbi Smögen på väg in till gästhamnen i Kungshamn för bunkring. Livsmedel i den stora livsmedelsaffären alldeles vid gästhamnen. Olja och vatten på Kristens holme snett mitt emot ångbåtsbryggan. På Rössholmen som hänger ihop och ligger söder därom hade tidigare ABBA sin konservfabrik. Nu är det sommarlägenheter. Det skulle gå att berätta fakta och skrönor i mängd om dessa holmar, men jag avstår.

Vad betyder föresten ABBA?

När ni fortsätter färden norrut går ni under Smögenbron. Det vattnet som finns norr om bron är den ursprungliga Kungshamn(en) som givit berget åt öster och sammhället sitt namn.

Nu finns det två möjligheter. Följa farleden rakt fram mot Sotekanalen eller gira babord och gå till Sotekanalen via Sunnepinnan, en trång passage som går mellan sammhället Hasselösund och ön Grinholmen. Jag brukar i regel gå den vägen, rekomenderas verkligen. Om du går den vägen så var uppmärksam. Det kan komma en annan stor båt från motsatta hållet.

När du passerat Sotekanalen och är pizzasugen ringer du Bella Gästis i Hunnebo och beställer Pizza. Rekomenderar deras Scampi, kräftsjärtar, sparis, hummersås mm http://www.bellagastis.se/ Dom kan all steka på nån gammal sill Flört eller dyligt också om man önskar nått annat. Gick och käkade där under många år när jag jobbade i Hunnebo. Lägg till på kajen på utsidan Resturangen i Hunnebostrands hamninlopp.

När ni är mätta och belåtna går ni längs land på er färd norrut. Förbi det lilla samhället med anor Ulebergshamn. Slaman hade hemmahamn för sin handelsflotta här på 1600-talet http://www.ulebergshamn.nu/

http://media1.vgregion.se/vastarvet/BM/pdf_arkeologi/web/BM2006/BM_Rapport_2006-56.pdf

Vidare genom Täre sund. Där kan ni gira babord och följa enselinjerna noga till ön Alvö, som  har en mycket stor ansamling av jättegrytor. Alvö är en god natthamn vilket ochså öarna i söder är. Persholmen och Huöarna. http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/VASTKUST/alvo-hamnskiss.htm

Om ni av någon anledning inte är intreserade av jättegrytor fortsätter ni ju norrut. Tidigare gick farleden rakt fram. Man måste hålla nära land på babordsidan för att undvika grundet. Har varit med ombord på en skuta som brukade ta den vägen. Nu har man, som tur är, lagt om farleden, så att man girar styrbord när man kommer söderifrån och följer utprickningen. För den som är abstinat och skiter i utprickningen och för full maskin kör rakt fram, finns den närmsta mobilkranen som kan lyfta båten för proppellerbyte och övriga reparationen, på varvet i Bovall, alldeles om styrbord. Om båten inte sjunker kan man säkert få bogsering dit. Medlemskap i SSRS är ju att rekomendera http://www.sjoraddning.se/ ger ju kostnadsfi assistans i sådana sitationer.

Bovallstrand är ett lite mysigt samhälle i Bottnafjordens mynning och har också en skaplig affär alldeles vid gästhamnen.  Ett alternativ om man avstår från att gå in i Kungshamns något tråkiga gästhamn.

Väster om Bovallstrand finns en fin naturhamn, som normalt kallas Länsmanshålet. Mellan Tocken och st Flatskär. Kommer själv ihåg en fin kväll för längesen när vi låg förtöja mellan de allra minsta öarna precis intill farleden mellan Lyngö och Långö, Alldeles i början på den något fruktade passagen Valö Huvud.

På andra sidan Valö Huvud ligger min absoluta favorithamn Spiltan på landlösa Du kan läsa och se bilder på den här. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html

Gick in på din sjöbod för att kolla måtten på din båt. Hade för mig att du hade en ca 10 metersbåt med en toppfart på ca 30 knop. Nu fanns det bara en gummibåt. Är jag helt ute och cycklar?

Om du kommer in i spiltan och dessutom vågar är ju frågan. Det sker i varje fall på egen risk. Väster om landlösa finns ytterligare stt skär med namnet st Flatskär. Även detta är ett fint ställe. Bukten i norr mellan Ulön och Dannemark är också ett fint ställe. Några få - i regel upptagna landplatser och ett otaligt antal platser för svajankring. Tre privata kryssarklubbsbojar för de som har rätt att ligga i dessa. Oftast upptagna. Många gånger av obehöriga. Har skrivit lite om den platsen här http://thallatha.blogspot.com/2010/02/semestersegling-2009.html

Eller så kan man ju fortsätta till Hamburgsund. Där börjar ju, som Gedda sa, den finaste delen av Bohuskusten.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill undvika trängsel o stök så ska du nog stanna kvar där hemma. Eller åka nu Glad

Skämt åsido men ska du ut under 29-32 så är det trångt och stök till o från i alla större hamnar. I like it a lot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack toaen för utmärkt färdbeskrivning, du kanske skulle nedteckna allt till en bok! Förresten, ABBA = AB Bröderne Ameln, ett norskt bolag från början. Fast det visste jag inte för 5 minuter sedan.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är, som med det mesta här i världen, för och nackdelar med internet. Googlande är en intresant företelse som jag användr flitigti alla sammanhang för att ta fram fakta. AB Bröderna Ameln

Att skriva en bok om att segla i Bohuslän har jag nog för dåliga kunnskaper för. Ett och annat har man väl dock snappat upp under åren sen höststormen 1969. Sen finns det ju redan många utmärkta skrifter i ämnet. Kulltboken Tistlarna - Strömstad av Kaj Hartelius var väl den första jag hade i början av 1970-talet.

SXK´ s hamn och farledsbeskrivningar har väl hängt med lika länge. Nu har man en helt ny och omarbetat presentation i två A4 pärmar som uppdateras varje vår. De har ju också ett antal mindre skrifter som Tre veckor i Bohuslän och Sandstränder i Bohuslän. Dessa har jag aldrig ens tittat i,så jag vet inte exakt vad som avhandlas, men all informationen finns egentligen i det stora verket - Västkustens naturhamnar.

Den nya boken Skanör - Strömstad innehåller ju i stort sett samma material, fast inte lika utförligt när det gäller skisserna, men med mer annan information.

Skulle man skriva en bok skulle den hade en viss orginell inriktning. Det enda jag kan komma på just nu skulle kanske varar Segla med katt i Bohuslän vilket jag har en viss erfarenhet av. Katter är ju till skillnad från hundar självständiga djur. Man kan inte äga en katt. Dvs om man inte knäcker den och gör den till innekatt. En katt kommer och stryker sig mot benet och är kärvänlig när den är hungrig. När den fått mat går den med svansen i luften och skiter den fullständigt i dig om den så vill. Passar det inte så kan den flytta in till grannen.

Seglade med katt några sommrar. Försökte hitta små öar där katten kunde få ströva fritt. Det var inte lätt. De öar jag tyckte va små var jättestora när vi försöte leta reda på, en av måsarna ihjälskrämd katt. Hittade en perfekt katt-ö. Södra Fotstillen starx norr om Hamburgsund. Det ligger ett litet skär strax öster om ön där man på södra sidan kan lägga till med två segelbåtar. På skäret gick vår katt, som hette Murre iland och ombord på båten som han ville. Själv tog vi dingen och rodde iland på den stora ön. Mellan båten och land var det sanbotten, som inne vid ön nog låg på en halvmeters djup. Perfekt för våra barn som var lagom stora att bada där.

Strax söder om Hamburgsund finns ett litet samhälle som heter Slottet norr om slottet på en hög kulle ligger en ruin av en borg. I samband med det finns  en vikingaby http://www.hornboreby.se/ Hur det går att lägga till vid Slottet vet jag inte. Jag har bara varit där med bil, även om jag gått förbi många gånger med båten.

Redan när man kommer ut ur Hornö ränna, från Ulö/Dannemark, har man tre val. Om man är intreserad av gamla sjömärken, kan man gira babord och göra ett hastigt besök på Saltskär och dess nyrenoverade båk - Saltskärs kärring eller Biskopen som den ibland kallas. http://blueskagerrak.bohusmus.se/72/7233.htm

Från Saltskärs Kärring är det inte långt till Väderöarna, en ögrupp som ligger en bit ut i havet. Ca 5 distansminuter till Skålholmens fyr och ca 7 till Storön. Under många år var ett årligt besök på Väderöarna ett måste för mig.

Väderöarna, som lär ha ca 365 öar, holmar och skär, består i stort sett av tre delar. Öarna runt Storön - lotsplatsen http://www.vaderoarnaslotsutkik.se/, öarna runt Väderöbod - fyrplatsen http://vaderobod.netg.se/ och öarna runt Hamnerö (med sina två stugor) http://www.hamnerö.se/ och en bra naturhamn vid öarna söder därom.

Mina arbetskompisar på Orust kallade mig ibland för nolhôtte, vilket jag i viss mån protesterade mot. Jag hade i många år en arbetskompis från Hamburgsund, vilken jag var helt övertygad var nolhôtte. Han protesterade nästa ännu mer och på det bestämdaste. Han var ingen nolhôtte dom bodde mycket längre nordöver. Alla vet att nolhôttarna finns, men inge vill va det. Roger Stenström, energirådgivare bl.a. i Uddevalla kommun är en mycket seriös man. Han skrev i Bohusläningen att nolhôttar är de människor som bor norr om Gullmarsfjorden, och är det så, så är jag gärna nolhôtte.

När man är på besök i stora städer. Helsingfors, Riga, London för att ta några exempel är ju en stadsruntur med guide ett bra sätt att få en överblick över stan. I Göteborg är väl Paddan, båtarna som går runt Göteborgs kanaler, ett bra alternativ där.

I Hamnburgsund finns ju en båt som heter Nolhôtten (och en resturang). Det var därför jag trodde Hamburgsundarna var nolhôttar. En rundtur i Fjällbacka skärgård med båten Nolhôtten är ett bra sätt att få en överblick över denna fantastiska skärgård, samtidigt som man blir fulljugen med fakta och skröner av skepparen Stellan. http://www.nolhotten.com

Mycket skulle kunna berättas om öarna i Fjällbackas skärgård. Om Galberget, Trinisla, Hästvam, Abela´ s krog på Florön, lagunen mellan Gluppö och Fläskön och mycket mycket mer, men det överlåter jag åt Stellan.

Går man från Hamburgsund och girar stybord direkt och går in i Brattösund och vidare till Joröfjorden, kan man lägga till vid Stensholmens östsida. På Stensholmen finns en tysk kyrkogård med omkomna sjömän från Skagerakslaget under första världkriget, där bl.a. diktaren Gorch Fock ligger begravd. http://www.vxu.se/hum/publ/humanetten/nummer1/art9717.html

Sen är det nära till Fjälbacka med sin Kungsklyfta. Själv brukar jag gå världshus förbi. Har lagt till där några enstaka gånger. Grebbestad har bara varit i med båt en gång. Däremot lägger jag ofta till vid Tanums Strand om jag skall släppa av eller ta ombord folk. Då är det dessutom nära om man kommer eller skall tar smygvägen strax norr om Otterön.

Jag är egentligen inte mycket för att trängas i gästhamnar, utan tycker väl egentligen mest om naturhamnar. Det börjar det bli väldigt mycket båt i den bohuslänska skärgården under högsäsong. Brukade i regel segla i tre veckor i augusti och ibland några dagar in i September. På 1990-talet kunde man segla i tre veckor och se 8-10 fritidsbåtar som var ute. Man träffade samma båtar på olika ställen, fast inte samtidigt. Idag måste man nog in i September/ Oktober för att finna Bohuskusten lika ödslig för nöjesseglare.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Bifogad billd; kompisen Roland till rors utanför Saltskärs kärring

post-945-1394236353,5827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...