Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Northsea

Tips om firma som tillverkar båtdörr

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är ute efter vinklad ruffdörr. Aluminium är ett alternativ som skulle bli snyggt, även plast. Jag vill ha ruta i den.

Tacksam för tips!

Senast ändrad av Northsea | 13 maj 2010 | 10:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Sverige är stort! var finns du? Ska jag tipsa om en i Ystad eller Haparanda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man va lite elak, så här han nog Stockholmare, som ju är världens medelpunkt - för vissa.

Vi skall inte va elaka. Välkommen till Maringuiden i stället.

Abrahamnspojkarna på Smögen fixar en aluminimdörr till dig. Men troligtvis inte förrän till hösten. Du kan ju lägga upp din båt där så är det klart när du skall sjösätta till våren.

http://www.smogenvarvet.se

Om du vill ha en plastdörr så kanske Jan Hansson, även han på Smögen kan fixa det. Företaget byggde luckor och liknande till båtindustrin tidigare. Nu har han nog börjat att trappa ner med ålderns rätt. http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=233 I annat fall kan han nog ha tipps på lämplig firma

post-945-1394236351,0155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, klart jag är ifrån medelpunkten. Det var dumt av mig, skulle ju självklart ha varskot det!

Tack för tips! Kan gärna motta från Stockholm till Hudiksvall, längs med kusten då båten ligger mitt emellan. Jag ska också kolla de på smögen, borde gå att skicka.

Verkar finnas en del alternativ till raka dörrar, läste att någon specialbeställt en altandörr i alu från nån av de stora bygghandlarna. Problemet jag har är att det behövs en vinklad. Bifogar bild, ingen vacker akterdel direkt..(skyll inte på mig..).Anser att en ventli akterut är ett måste.

Tack för hjälpen!

post-10014438-1394236351,0607_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte lätt att bygga en one off skicka den över halva Sverigeoch sen tro att den skall passa. Det behövs nog väldigt exakta ritningar i så fall. Du behöver nog ha en firma som kan ha båten hos sig under tillverkningen.

Den sidan av Sverige där solen i havet sig sänker av en del kallad framsidan är inte helt fel. Inte så dyrt med vinterförvaring tex och så finns det en smygväg för de som råkar bo i de östra delarna - Göta Kanal.Obestämd

Sen tror jag inte att det blir speciellt bra med en vanlig dörr på gångjärn om det var som på bilden du tänkt, fast i ett stycke.

Du har aldrig funderat på skjutdörrar?

Jag har skjutdörr på in nuvarande båt, fast rak.

Var ock kollade på en liknande båt som den jag har idag och där var det en skjutdörr, med dörr och rufflucka i ett, se bilden. men det borde inte något problem att fixa med den vinkeln som din dörr kräver. Skena uppe och nere.

tommy

post-945-1394236351,1233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Västkusten är mycket vacker - dock får jag min beskärda del av Nordsjön 6 mån varje år och under hösten/vintern känns det oerhört bra att komma hem till Ostkusten (där isen ligger). Glad

Skjutdörr hade varit förnämligt. Om man då sätter en skena ja. Den tanken är nog den bästa. Gäller, som sagt, att hitta bra material. Kanske det går att få till en med någon som är expert på plast också. (Kräver ju att man även plastar resten av aktern, vilket ska ske).

Tack Tommy för tipsen! Ska leta vidare, som sagt - mottar gärna mer tips om någon sitter inne på det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Jag hade nog provat att tillverka en själv. Materialet finns i form av aluminiumprofiler på de större byggvaruhusen, typ Hornbach och liknande. Plåten kan säkert köpas av en plåtslagare.

Tillverka ett ramverk av profiler som du popnitar och skruvar ihop. Täck med aluplåt och isolera med polystyrenskum som finns i skivor på Biltema.

Du kan troligen tillverka en egendesignad dörr med glas för 1500-2000:- Att lämna bort det kan med säkerhet kosta det dubbla och lite till eftersom det handlar om en enda dörr.

Kolla hur en dörr till ett växthus ser ut och sätt dig ner och försök anpassa tänket till din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Nu har jag suttit på en av de största annonssajterna i 3 dygn.. (nästan ) och kollat efter båtar med vinklad ruffdörr i aktern.. verkar vara en unik lösning på min båt.

Spontant – någon som har koll på båtar med vinklad akter som har dörr?

Senast ändrad av Northsea | 15 maj 2010 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

lägg upp en bild så man ser aktern lite mer i helhet.

behöver du kunna öppna dörren.

badankan har tvådelad vinklad stor bakdörr där jag väljer att vika upp nedre hälften på övre eller om  jag vill ha helöppet vika upp hälfterna och sen skjuter upp den i mellan dubbeltaket.

regnar det ute och jag ändå vill ha öppet stå och fiska drar jag bara ut dem till hälften från takuppfältläge och de funkar bra som regnskydd.

Hur skulle en vanlig jalusidörr funka på din båt? allt från dolda sovplatser på bussar till verktygskåp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, En dörr med ruta hade varit att föredra.. egentligen kan den vara delbar också.. men jag är inne på att göra en aluminium konstruktion och sedan sätta glas både under och över.. om det skulle kunna bli snyggt. Den måste gå att öppna. Skulle vara kanon att se lite bilder på andra liknande lösningar.. som sagt, inte nöjd med denna men därför jag skriver här! :)

post-10014438-1394236353,2493_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Tjock plexi  10-15 mm (polykarbonat, makrolon) är inget alternativ du har funderat på?

Går dessutom att med värme böja till den vinklade form du vill ha. Sedan upphängda på en skena uppe och nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en firma i Farsta som jobbar med typ plexiglas http://www.svepo.se/

Talade med dom om ny rutor till min båt. verkade kunniga.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag jobbar på ett större glasmästeri som också bla tillverkar uterum,och special lösningar.Om du inte redan har löst problemet så tror jag att jag skulle kunna hjälpa dig.Antingen skjutdörrar eller gångjärnsdörrar.Hör av dig via mail om du är intresserad.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...