Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
gubel

Garmin 521s - Montering av Plotter samt ekolod?

Rekommendera Poster

Har inhandlat en båt utan Plotter så hade tänkt satsa på en 521s Garmin. Har dock två funderingar som kanske någon kan svara på.

1. Finns det monteringskit så att man slipper borra i panelen, jag har sett att någon hade installerat sin gps i staget som går till fönstret.. några tips?

2. Kan man montera ekolodsgivaren utan att borra i skrovet, läst något om genomskrovsmontering, vad är det och kan man göra det enkelt på en Stigray 220SX?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Du kan använd ett fäste från RAM-Mounts. Det finns en rund platta som passar till Garmins svirvlande byglar samt flera olika fästen för fastsättning i båten, t.ex. i stag eller på rutan.

2. Ja, men det kallas för inombordsmontering. Detta förutsätter att det är ett homogent plastskrov. Det finns speciella inombordsgivare att köpa till Garmin ekolod, men biligast är att köpa en GPSMAP 521S med akterspegelsgivare och limma fast akterspegelsgivaren mot skrovet. Testa först den platsen du tänkt använda genom att stoppa ner givaren i en påse med vatten som du sätter mot skrovet för att se att det blir bra signal. Sedan limmar du dit givaren med en rejäl klick sikaflex. Det är viktigt att det inte kommer in några luftbubblor mellan givaren och skrovet.

post-10013748-1394236353,0294_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

1. Vem säljer sådana ram mounts tror du?

2. Säger du att jag skall limma i båten eller utanför båten dv.s. aktergivarespegeln.

Är helt färsk på båtar men håller limmet för 55 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg till 1500 spänn och skaffa en 526s istället. Skillnaden i skärmupplösning är verkligen värd pengarna. På 521 så blir det väldigt grovkornig ABC-80 grafik, då är det lätt att missa en bränning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pefekt Pelleplotter nu vet jag vad jag behöver.

Den som är längst ner till höger, vad söker jag på eller vad heter den.. Hittar verkligen inget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På deras hemsida kan du kolla vilket fäste du vill ha och få rätt artikelnummer, de flesta båtaffärer tror jag sedan kan ta hem det. De stora kedjorna har det i sina sortiment.

Har haft flera olika RAM fästen, funkar utmärkt.

http://www.r-a-m.nu/page/1/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fråga från en landkrabba. funderar på en 421? Pga priset. Och då utan ekolod. Tyckte att det såg väldigt smått ut med delad skärm gps/ekol. Det är en ganska stor pris skilnad på 421 och 526 tex?

Tacksam för råd och förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Garmin 178c, dvs äldre modell med plotter/ekolod. Oftast har man kartbilden framme på displayen men djupet i siffror överst på skärmbilden. Väldigt sällan split screen. Denna skärm är 3,2 tum x 3,2 tum.

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi har precis fått Nordenagenturen för Sternmate, Sternmate är en fästplatta för ekolod som man limmar fast med en specialframtagen fästmassa i aktern, fäster på plast, trä och aluminium, man kan fästa upp till 3 givare på en och samma installation. Installationen är riktigt enkel!! Vi kommer kunna leverera i mitten på nästa vecka. Klarar utan problem hastigheter på 55 knop. Det finns USA patent och den har sålts i flera tusen exemplar där.

jag letade just efter en lösning för att slippa skruva i skrovet själv och hittade denna gudagåva till oss båtfolk :o)

Ring gärna om du har några frågor om produkten, har flertalet bilder på installationen
Mvh
Andreas & Adam
0732-542987

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

En 421 funkar bra som kollisionsvarningkomplement till sjökortet. Du kan zooma in bilden så att du ser närområdet runt båten, och om det är några farligheter där. Den är dock alldeles för liten för att kunna navigera med. Det blir ett oavbrutet zoomande in och ut ifall man vill ha lite överblick och se var man är, och samtidigt kunna upptäcka närliggande grund. Om man förbereder sina rutter med waypoints så funkar den bra även för att följa rutten, men man tappar totalt överblicken, och har ingen aning om var man är. Har själv en 526 och tycker att den är i minsta laget. Framförallt när man kör fort så behöver man ju både överblick och detaljer, och det finns ingen tid att hålla på att zooma. Sneglar hela tiden på papperskortet för att inte tappa överblicken.

Men man måste ju vara realist också. Prislappen drar iväg om man vill ha större skärm. Så metoden att ha sjökortet som primärt navigeringshjälpmedel, och en liten GPS som stöd är ju en klart kostnadseffektiv lösning.

/Rocketman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte och monterade in en 521 nu i veckan. Ville ha 526 men plånboken sa nej. Struntade i S då jag ska köpa ett separat ekolod istället. merkostnaden för detta är inte mycket. Annars är jag nöjd! Lite pixlig kanske men än är synen bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...