Stephan_D 73 Postad 13 Maj , 2010 Efter 15 år med segelbåt, har vi nu tagit det stora steget till motorbåt, en lätt begagnad Nimbus 340 Commander, hon levereras från Tyskland om en vecka, knappt använd och mycket välskött, Volvo Penta D6:an har 150 motortimmar. Den kortfattade kravspecifikationen var följande: Styrplats ute och inne, två sovhytter, rak axel för harmonisk körning i pappafart. Innan vi slog till, så har vi tittat på och provkört ganska många båtar, Grand Banks, Clipper 34 Trawler, Benteau Antares 980, Linssen 299, Jeanneau Merry Fisher 925 m fl, men till slut blev det Nimbusen, en bruksmässig design som tilltalar mej. Det blir spännade att lära sig hantera fartyget, men det ska väl gå med bog och akterpropeller. Just nu är jag så exalterad att jag inte kan sova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 13 Maj , 2010 Spännande!!! (och Grattis!!!) Du har alltså köpt båten från en tysk båtfirma? När du väl är i hamn med detta får du gärna återkomma med praktiska tips. Jag var nära i vintras med att köpa båt från både Tyskland och England men vågade inte riktigt. Blev det många resor till Tyskland innan affären var i hamn? Fixar båtfirman transporten till Sverige (detta var kanske din prutmån?) Nimbus båtarna är fantastiskt vackra och är genomsyrade av kvalitet Commander serien får en att verkligen känna sig som kung, speciellt med den separata (någorlunda) styrplatsen inomhus. Synd bara på det ovala fönstret på 340. För mig personligen är det en tröskel. Cheers! Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 13 Maj , 2010 Hur ser priserna ut ner i Tyskland jämfört med Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 13 Maj , 2010 www.boatshop24.com Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 13 Maj , 2010 Båten köps via en mäklare i Münster, det blev en resa till Tyskland och provkörning i närmaste kanal. Firman känns väldigt seriös, men jag får återkomma om detta när båten anlänt. Just nu har jag bara betalat, utan att ha någon båt... Prutade 10%, hade även ett par Engelska på gång, men engelsmännen verkar inte förstå prutandets ädla konst, deesutom var denna i betydligt bättre skick än motsvarande engelska båtar, har mest puttrat runt på kanalerna och dessemellan stått inomhus, till skillnad mot de engelska som verkar ha stått utomhus utan täckning även vintertid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 23 Maj , 2010 Sådär, nu är hon hemma, redo för nya äventyr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 23 Maj , 2010 Hade en Nimbus 320 Coupé för några år sedan genom jobbet (Fråga inte, jobbade på Donsö) Underbar! Gick i 2 år med spaken i botten (Maxvarv alltid) och aldrig ett fel! Året runt (Hann med ca 4000 mil)! Grattis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Oktober , 2010 Berätta -- hur är upplevelsen av 340 Commander efter första sommaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 November , 2010 En liten sammafattning efter första sommaren: Vi har aldrig varit ute så mycket i någon av våra tidigare segelbåtar,,, Båten väcker positiv uppmärksamhet vart man än kommer, vi har fått en hel del kommentarer och folk som sträcker på halsen för att titta in i båten, även seglare har kommenterat, sånt är kul. Jag kör helst i 7-8 knop, men ibland kan det vara skönt att snabbspola över en stor fjärd i 20 knop också, mycket lätt att manövrera med bogpropeller och akterpropeller, går utmärkt att förflytta hela båten i sidled vid en bensinbrygga eller liknande. Välisolerat skrov och en bra värmare gör även kyliga kvällar och regniga dagar väldigt komforttabelt, man har full koll på vad som händer i viken även när man sitter i salongen tack vare stora fönster. Båten är utan tvekan optimerad för fyra personer, fler får inte plats i soffan runt bordet, men vi är normalt inte fler ombord heller. Styrhytten separerad från salongen bidrar till fartygskänslan, även där sitter fyra personer bra och har fin utsikt, är det kyligt så slår man på gångvärmen som är defroster men även ger bra värme i styrhytten. På flybridge har vi kompletterat med ett par däcksstolar, som även används vid måltider på akterdäck, uppe på flybridge passar det med en After Boat-drink innan middagen. Småfix, att göra eller redan fixat: Nya förbrukningsbatterier, fyra stycken. Ny termostat i kylen. Nya torkarblad. Ny stereo med USB. Justera bottenfärgens vattenlinje. Nya lampskärmar. Digital voltmeter Koppla om trimplansknapparna Mest småsaker som är enkla och roliga att åtgärda, vi är mycket nöjda efter första sommaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser