Misil-1 5 Postad 12 Maj , 2010 Hej Är det någon som provat eller har koll på vilken verkan det får på autopilotens funktion, om man ökar avståndet mellan roderlagringen och pilotens infästning på rorkulten med ca 200mm ? Att Max roderutslag blir mindre och utväxlingen blir större är ju självklart, men det kan ju faktist vara en fördel i vissa lägen. Piloten brukar ju ändå inte göra särskilt stora utslag, jag tycker den mest småduttar när den ska hålla rak kurs. I montageanvisningen påpekas särskilt hur viktigt det är att hålla angivna mått, men på min båt skulle det underlätta och bli mycket bättre om jag ökade detta mått. Men frågan är, hur bra funkar piloten då ? Senast ändrad av Misil-1 | 13 maj 2010 | 04:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Maj , 2010 En tänkbar invändning skulle kunna vara den inbyggda kompassens läge relativt båtens längdriktning. Autopiloten sitter ju inte riktigt fix när ena änden rör sig längs rorkults-infästningens radie. Denna roderlägesberoende ändring kanske är inprogrammerad och kompenserad bara vid rätt geometri? Nu kan man väl fritt använda förlängare - om sittbrunnen är bred - för autopilotarmen, vilket också förändrar geometrin. Så kanske är det inte så noga? I övrigt borde det nog inte finnas några problem, styrutslaget på rodret relativt kursändringen varierar väl ändå och inlärs av piloten. Exempelvis långkölade båtar kräver ju i allmänhet lite större roderutslag, tänker jag mig. (Men blir kursändringar väldigt långsamma kan det kanske bli problem med att pilotarmens ändlägen nås irriterande ofta?) Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2010 Att montera en autopilot på en koster med rorkultstyrning är inte helt lätt. Jag har monterat tre på olika båtar. Ingen installation har blivit lika. Inte nog med att kostrarna är smala i aktern. I regel är ju dessutom rodret ofta krökta så det angivna måttet kommer ju väldigt långt bak. Ibland kanske tom akter om hjärtstocken. På L32;an var det så. Fästet satt på beslaget mellan hjärtstocken och rorkulten och jag har för mig att det var en aning för långt fram enligt måttet. På storfidran, som det ju gäller här, kommer jag inte ihåg om jag flyttade fram fästet något mot angivet mått. Jag har letat igenom många av mina bilder men hittar ingen riktigt bra. Bilden tog jag en gång när jag svarade på en fråga om hackebräda Fästet till autopiloten syns i överkant på bilden i form av ett beslag till en årklyka. Du kanske kan se om det sitter längre fram än angivet mått. Fästet är ju i höjd med det aktre benet till puchpit, när jag lagt rodret i bole. Jag är ju så egoistisk och taskig att jag inte genast kastade mig i bilen och körde de styvt fyra milen dit där storfidran står just nu, för att ta ett mått och en bättre bild. Är man skitstövel så är man. En vacker dag kanske jag har vägarna förbi Munkedal och då skall jag sticka förbi och kolla. Det är möjligt att fästet sitter på rätt mått. Jag brukar ogärna fuska. Piggen som sticker upp ur rorkulten mellan de två öglorna är ju ett gammalt fäste till en autopilot. Den plåt som syns i vänster nedkan på bilden, är en plåtkonstruktion, som sträcker sig på utsidan båten och är ett fäste för autopiloten. Det hade ändrats och byggts om. Möjligen pga att autopiloten inte fungerade tillfredställande. Ägaren för mig ville inte betala extra för att få med autopiloten när han köpte nåten. Den tidigare ägaren ringde till mig så snart han fick reda på att jag köpt båten och ville sälja autopiloten. Dels hade jag redan köpt autopilot och dels finns det egentligen bara en som passar riktigt bra att montera på kostrar. Idag heter den RaymarineTiller Pilot SPX5 Fy katten - ett sån pris - men det sjunker med 35% till Julrean http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=907&artname= Autopiloten på min storfidra fungerade bra. Det var bara vid ett tillfälle jag hade lite problem. Vad det berodde på vet jag inte. Ström, vågor? När jag våren 2005 seglade frå Ystad till Falsterbokanalen fick jag, efter att jag passerat Kullagrunds fyr (syd Smygehuk, Skåne) vinden mitt i näsan. På ena bogen fungerade autopiloten perfekt. På andra klarade den inte av att styra alls.Så har jag inte upplevt det varken förr eller senare. Jag seglade med autopiloten på den bogen den fungerade. Slog med hjälp av autopiloten. När jag skotat hem, tog jag av autopiloten, styde in båten på rätt kurs och satte i hackebrädan. På den bogen fungerade hackebrädan perfekt och styrde en helt rak kurs, vilket den inte gjorde på andra bogen. Det blåste nåt in i helsike och jag är ju bortskämd med att ha någon som styr åt mig - i regel mr Helm. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 13 Maj , 2010 Hej Fästet på bilden ser ut att sitta reglementsenligt, på ungefär samma ställe som jag har på min Storfidra. Håller med om att montaget gärna blir onödigt krångligt på spetsgattade båtar, dessutom så hamnar piloten väldigt utsatt utanför båten. Det är därför som jag tänkte prova att flytta fraam fästet så jag kan göra ett stabilare montage, på ett betydligt snyggare och enklare sätt. Glömde att nämna att piloten så gott som alltid styr med vindgivare, om det nu har någon betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2010 vad har du för autopilot? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2010 Lovgirigheten kan ju eventuellt ställa till det, kräver ju större andel av styrarmens reglerlängd bara för att styra rakt fram, ifall piloten flyttas framåt. Bättre segeltrim löser iofs det problemet, ifall endera ändläget nås ofta. Nå, du har ju seglat med piloten innan och har säkert koll på detta. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 Maj , 2010 Jag har en Raymarine av äldre årgång som liknar SPX-5, men utan display på kontrollenheten (kommer inte ihåg modell-bet.). Har en vindgivare på en 1m pinne, på akterpulpit och en fjärrkontroll. När man kör med vindgivaren så strävar piloten att hålla inställd bäring, men justerar momentant kursen efter vinden, funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2010 Är den rund med lös kontrollenhet? Inte så lätt att se hur min autopilot ser ut, med alla monterigstillbehör för kostermonterin och plaströroch eltape efter nödreparationer. Modellen på min hette 4000 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 Maj , 2010 AHAA.....NU fattar jag poängen med årklykan Smart! Jag älskar små enkla lösningar, med prylar som från början var tänkt till något helt annast. Jag har sett din lösning i tidigare inlägg, men inte riktigt förstått. Tackar Jo den är rund med en lös kontrollenhet. Ska ned till båten så snart det slutat ösa. Konstigt...... vad jag varit låst vid tanken att motorenhetens infästning måste vara där konstruktören satt den Senast ändrad av Misil-1 | 14 maj 2010 | 10:38 Senast ändrad av Misil-1 | 14 maj 2010 | 10:41 Senast ändrad av Misil-1 | 14 maj 2010 | 10:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 Maj , 2010 Ditt fäste borde bannemej ingå i Raymarines tillbehörssortiment Men å andra sidan skulle ett sånt värstingfäste säkert kosta en tusing....minst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2010 Det gör det nästan. När jag låg uppe på Svinninge soch skulle montera autopiloten på min gamla L32 gick det inte överhuvudtaget att få till det med måtten. Jag ringde Raymarin eller vad den nu hette och fick tala med en servistekniker. Det var han som föreslog denna lösningen. Årklykan runt röret fick jag fila ur en hel del för att den skulle passa och i årklyksfästet på rorkulten fick jag så ur tappen. På L32 fixade jag fästet tillfälligt med noafäste och ett aluminiumrör horisontellt mellan benen på puchpit. Om nästa två ägare gjort nåt åt det vet jag inte. Storfidran låg jag i Kåge norr om Skellefteå och hade några dar på mig för vårutrustning och förberedelseran för en 8 veckor lång seglats med Stockholm som mål. Fästet i puchpit blev en klen träregel som i framkant fästes på ett specialfäste. som jag fick av en ägare bakåt i tiden och den som hade haft båten längst. Det var avsett för nåt helt annat, men passade perfet. I akterkant stripsade jag fast det. Detta provisorium består änn idag. Tänkte svetsa dit ett rostfritt rör, men vi får se. Kommer du på nån bra lösning så får du meddela. Rörets ytterände fästes i Autopilotens styrarm med en genomgående skruv. Dessvärre passade autopiloten inte lika bra i parkeringsläge2 mellan puchpit och sargen, som på L 32;an och havsfidran. Något av det första jag gjorde var att tappa balansen och sätte mig på sargen, där autopiloten stack upp en bit. Min tyngd knäckte ner och slet bort plastgängorna på mellanbiten mellan styrarmen och motorn. Jag hade ju närmare 1000 distansminuter att segla och det hade jag ingen lust att segla ensam utan autopilot den sträckan. Jag sågade upp ett 50 mm SRS-rör och slog det på autopiloten och låste fast det med slangklämmor. Lindade eltape runt. Därför fick jag flytta fästet i änden en bit. Har köpt ny plastmellandel för 4 år sen. Jag vet faktiskt var den finns. Monterar den gör jag kanske om jag säljer båten Reparationen är kanske inte vacker, men då passar den ju bra ihop med ägaren. På bifogad billd ser du den fina brädan från Kåge bakom skepparn. Bilden är tagen under en härlig hemseglig från Hönö Sommaren 2007. Vi var två ombords, och jag hade tydligen inte ens plockat fram autopiloten. Det var nog första gången med storfidran som jag seglade en hel dag utan autopilot. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 7 Juni , 2010 Hej, nu har jag monterat piloten på ett ur montagesynpunkt bra ställe, men helt i strid mot monatgeanvisningen ca 250 mm frö långt in. Piloten funkar dock alldeles utmärkt, trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser