Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
gustafspappa

Varning: Smart Tabs — borrmallen felaktig!

Rekommendera Poster

Jag skulle montera mina nya trimplan på båtprojektet i förgår... Föredömliga anvisningar medföljde, dock på engelska. Inhäftat i dessa var en sida att riva ut och klippa ut med bl.a. en borrmall för skruvhålen på akterspegeln...

Så efter alla konstens regler gjorde jag så och borrade de 10 hålen i akterspegeln.. Skruv nr 1 gick bra att skruva i! Lika så skruv nr 2.

Men sedan funkade det inte längre! Gångjärnets hål synkade inte med de borrade!

Det var då så dags, att jämföra gångjärnen med mallen, men uppenbart hade något blivit fel i tillverkningen av mallen. Sannolikt var den en fotokopia tagen på en fotokopia. Kanske i flera steg... Hålmarkeringarna satt fel på mallen!!

Ja nu är jag där jag är... 6 hål på fel ställe... och 6 nyborrade hål, dock med gångjärnen som mall.

Jag har iaf meddelat Watski, som levererade mina Smart Tabs via Skeppshandeln på Limhamn. Skall bli lite spännande att se om det blir någon respons! Skall dra ett mail till Nauticus i USA som är tillverkare. Kan bara tänka mig vilka skadeståndsanspråk som skulle kunna väckas ;)

Hoppas iaf att ingen som läser på MG, skall behöva borra hål på fel ställe!

post-8904-1394236350,7358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju snällt att varna för! Glad

Tråkigt för dig bara.. hoppas du får ihop det! Inte roligt med en massa borrhål i akterspegeln som inte är till någon nytta och måste tätas..

Tycker också det skulle vara intressant att höra vad återförsäljaren och tillverkaren har att säga om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Har du hunnit testa hur båten funkar med de nya trimplanen?
Funderar på att skaffa till min båt oxå (Ryds Hajen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur löste du det med felaktiga hålbilden? Gjorde du långa hål i gångjärnsdelen, eller? Tätade hålen i akterspegeln?

Jag monterade smart tabs för ca fem år sedan på den Flipper 575:a jag hade då. Jag kommer inte ihåg om det fanns någon mall med i paketet på den tiden eller om jag märkte ut hålen efter gångjärnsdelen.

På det hela taget var jag mycket nöjd med smart tabs:en. En sak som förhoppningsvis är bättre nu är själva materialet i trimplanet. Rostfritt förvisso, men inte syrafast material. Efter första säsongen var det en hel del korrosionssklador på trimplanen, främst gropfrätor/pitting. Löste det med att måla trimplanen med grundfärg och bottenfärg (fick dock rugga upp plåten med smärtgelduk först). Funkade bra, blev inte så mycket havstulpaner heller. Hade båten i Öresund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Du skrev att du var nöjd på det hela taget.
Hur upplevde du att planing, snedbelastning etc ändrades?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kom snabbare upp i plan. Båten jag hade (Flipper 575) är ju lättdriven i sig tack vare sin relativt flacka botten och kom snabbt upp i plan redan före smart tabs:en monterades (nog Flipper-steget som hjälpte till också), så det var egentligen inte det jag var ute efter i första hand. Men jag tycker att den kom upp ännu fortare med smart tabs:en på.

En annan fördel jag upplevde var att det gick att köra långsammare innan utan att man föll ur planingsläget med trimplanen monterade.

Jag hade förväntat mig att trimplanen skulle bromsa något även om de ligger helt uppdragna, upptryckta av vattenkrafterna, när man kör lite fortare och väl kommit upp i plan. Jag gjorde lite mätningar av fart och varvtal före och efter. Innan trimplanen monterats kunde jag hålla 25 knop vid 5000 rpm. Efter monteringen blev farten 27 knop vid samma varvtal vid liknande förhållanden i övrigt. Båten fick kanske ännu bättre och gynnsammare gångläge med trimplanen?

Vid låg fart, när man t ex kör ut ur hamnen, är ju trimplalen nedfällda maximalt och hjälpte då till att ge en stabliare gång (mindre ormande). Effekten blir nog tydligare ändå på båtar med skarpare V-skrov.

Jag hade hoppats att båten skulle luta mindre vid sidovind då man styr upp mot vinden något för att hålla kursen. Visst hjälpte de, men jag hade hoppats de skulle hjälpa ännu mer. Lite svårt att kvantifiera hur mycket de hjälpte dock. Kanske hade jag för höga förhoppningar... Bäst hjälp får man säkert av konventionella manuellt inställbara trimplan när det gäller sidolutningen.

Flippern 575:an är ju ganska stampig i lite krabb sjö men jag tror att trimplanen hjälpte till ännu mer att trycka ner fören så att man kunde skära vågorna mjukare och få en behagligare gång när farten sänktes. Man behövde inte vara så aktiv med trimningen av motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...