Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
jiha

Problem med montering av ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Hej

Har en Lowrance LMS-522C med GPS och ekolod kombo. Har monterar ekolodsgivaren exakt efter manualen och min bästa förmåga. Nu är det så att i vissa hasigheter skvätter det in vatten från aktern där givaren sitter. Det slutar om jag fäller upp givaren.

Är det någon som råkat ut föt samma sak? Och i såfall, hur löste ni problemet?

PS. Har ett litet spelrum på höj/sänk för givaren. Om ni som har samma installation inte har detta problem, ligger eran givare under eller över mittlinjen på givarens kropp?

// Jiha

post-10003659-1394236350,61_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men min tanke i detta fallet kanske skulle vara att montera givaren lite djupare så att hela givarkroppen hamnade under skrovlinjen men då ökar kanske risken att den skadas om man kör på något i vattnet alternativt flytta givaren närmare motorn eller drevet. det kanske är svårare på en båt med så kraftig v form. Detta är bara en reflektion på problemet jag skall själv montera ett ekolod nu i dagarna men min båt är nästan helt platt i botten så jag tror det är lättare då.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Som jag uppfattar det på bilden så sitter din givare något för högt. Centrumlinjen på givaren ska på ett v-format skrov sitta så att skrovlinjen skär centrumlinjen på givaren på den lägsta sidan, dvs givarens högra sida på bilden. Hängde du med? Den kan även sitta något lägre ändå dvs hela centrumlinjen på givaren något nedanför skrovlinjen. Detta framförallt om man tappar signalen på lodet (djupsiffran blinkar)när det går fort och motorn är uttrimmad långt. Se bara till att fästplåten aldrig kommer nedanför skrovlinjen för då uppstår rejäl turbulens vid givaren.

mvh

L-G

Senast ändrad av Figo | 17 maj 2010 | 10:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tusen tack för svar. Återkommer med resultat när jag har provat.

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...