pjotar 0 Postad 12 Maj , 2010 hej jag har en evinrude 70 hk från 83/84 som jag lyckades köra in i en sten med. probeller bladen böjde sig lite och skäddan gick av ett par cm. min fundering är om propelleraxeln kan ha tagit skada? Finns det brytpinnar som förhindrar det eller dyl.? när jag körde hem kände man vibrationer vilket inte är så konstigt. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Maj , 2010 Skulle tro att det är den skadade propellern som orsakar vibrationerna.. bara att köpa en ny eller renovera om det går. Skäddan gör inget om den gått av ett par cm.. Brytpinne vet jag inte om det finns.. men vad jag kan hitta på denna sprängskiss..http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0066482&path=BRP~A0000003~M0003990~M0004024~M0004025~C0066482&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ så är det ifall nr 21 skulle vara en sådan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjotar 0 Postad 13 Maj , 2010 okej tack för svar! vad är skäddans uppgift då? styrning eller skydda propellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Maj , 2010 I första hand att skydda propellern vid grundstötning... När det gäller styrning har den nog ingen större funktion förrens den har blivit vriden av en grundstötning t.ex., då båten kan börja dra snett.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjotar 0 Postad 13 Maj , 2010 okej. nån som har propeller å sälja? haha. mått på den är 13 1/4 17 men jag har en som är 13 1/4 19 går det eller är den för stor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Maj , 2010 då varvar den ca 400-500varv mindre med 19p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjotar 0 Postad 13 Maj , 2010 okej är ganska grön på de här. innebär det då mindre fart å mer soppa åtgång eller? sliter mer på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Maj , 2010 Här tror jag du kan du läsa allt om propellrar... http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjotar 0 Postad 14 Maj , 2010 tack ska läsa och studera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 18 Maj , 2010 Hej! Har du tur har inget allvarligt skadats. att skäddan går av lite gör inte så mycket, men jag vill passa på att påpeka att skäddan är väsentlig för motorns styregenskaper. En god vän sågade av skäddan för att vinna lite fart (han tävlade) och båten blev i stort sett okörbar. Skädda skall alltså inte bara skydda propellern. Om du provar med en OK propeller och det inte vibrerar så kan du nog anta att allt är OK. Kolla oljan i växelhuset så att den inte har vatten i sig (med vatten blir oljan gråaktig). Om även oljan är ok, så kan du nog anta att växelhuset är OK. Är propellerhuset eller axeln skadad, kolla på Blocket, där kan man hitta propellerhus ibland. Rätt lätt att byta. Nej, en Evinrude från 83/84 har inte brytpinne, den har en gummibussning mellan propellern och splineshylsan som sitter på propelleraxeln. Detta innebär att propellern vanligtvis blir mer skadad om man kör på en sten, men å andra sidan kan du vanligtvis hanka dig hem. Om brytpinner gick och du inte hade en ny var du ju rätt rökt. Välj stigning så att motorn varvar nära maxvarv då du har minimal belastning i båten. Har du för stor stigning orkar inte båten plana upp lika bra, med för liten stigning övervarvar du och kan skada motorn. Piggelina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 18 Maj , 2010 Hej Man kan laga rasiga propellar. De blir tom bättre än original om man satsar lite extra. Propellertrim och Peters prop shop tror jag två heter i Stockholm (finns nog inte så många fler). Inte otänkbart att de har lagade i lager. En reserv kan ju också vara bra att ha =0) Lycka till /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjotar 0 Postad 24 Maj , 2010 tack för inläggen har hittat en som svetsar en ny skädda samt att jag fixat propellern /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser