pjotar 0 Postad 12 Maj , 2010 hej jag har en evinrude 70 hk från 83/84 som jag lyckades köra in i en sten med. probeller bladen böjde sig lite och skäddan gick av ett par cm. min fundering är om propelleraxeln kan ha tagit skada? Finns det brytpinnar som förhindrar det eller dyl.? när jag körde hem kände man vibrationer vilket inte är så konstigt. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 13 Maj , 2010 Om axeln tagit skada är svårt att säga innan du provat med en hel propeller På större motorer finns inte brytpinnar utan det är en gummi mojäng som sitter inne i propellern. Denna tar upp kraften vid grundkänning En annan faktor som spelar in hur mycket som gått sönder är om du har en stål- eller aluminium-propeller. Aluminium är mycket mjukare och kan då i sig ta upp delar av stöten. Att skäddan gick av några cm är ingen big deal men fixa propellern innan du kör igen för annars skadar du lager längre upp i motorn (pga. vibrationerna) Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjotar 0 Postad 13 Maj , 2010 okej tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser