Pontus_pf 3 Postad 12 Maj , 2010 Efter att ha varit ute och åkt i ca 40 min och nästan var framme så märker jag att oljelampan för min motor lyser. Vad betyder detta, och vad kan det bero på?? Det var rätt blåsigt på havet, så det hoppade lite och så, men inget extremt (åkte i en HR 465). Det var fjärde turen för i år, och jag har inte märkt av det tidigare. Jag bytte olja i höstas (Suzukis mineralolja). Det tjöt inte, och jag vet inte om den kan göra det, utan det blinkade bara. I övrigt så har jag även en temp-lampa och en annan som jag inte vet vad det är (rev eller liknande har jag för mig att det står) men dessa lös inte. Stängde av motorn och pravade med att starta den igen efter nån minut men det var samma sak direkt vid start så jag stängde av igen. Behöver hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 12 Maj , 2010 Hej! Oljelampan börjar blinka när motorns räkneverk anser att det är dags att byta olja. Har du redan bytt, så nolställer du genom att slå till tändningen utan att starta och sedan dra ut dödmansgrepp-knoppen tre gånger. Då får du ett par pip som bekräftelse. Hade det varit något vajsing på oljesystemet, hade Rev limit (varvtalsbegränsaren) börjat blinka och pipa och varvtalet hade automatiskt strypts. Så, ingen fara på taket som det verkar! Senast ändrad av Suckan | 12 maj 2010 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 12 Maj , 2010 Hej! Det låter som att den visar att det är dags för oljebyte(!). När du bytte i höstas, lös lampan då? På min (DF90) är det så att oljelampan tänds efter 100 timmar för att påvisa att det är dags för service. Det kan ju vara så att det bara är så att räkneverket ska nollställas igen. Hur du gör får du läsa i instruktionsboken, jag har för mig att man ska dra ut panikstoppet med tändningen på... Suckan rules.. Senast ändrad av ThomasS | 12 maj 2010 | 21:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Maj , 2010 Som flera redan skrivit så är det varsel om oljebyte. Har Du ingen instruktionsbok? Det rekomenderas att läsa den då Du har ett flertal olika varningar så slipper Du sitta på sjön och vara bekymrad. Varvräknaren visar väl ett jämnt tal när Du slår på tändningen nu vilket ocksåå indikerar att Du nått servicetimmar?! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 13 Maj , 2010 Tack så mycket för de snabba svaren! Jag gjorde som ni beskrivit, drog ut dödmansgreppet några ggr. Efter försök nummer två så försvann mycket riktigt blinkandet! Och nej, jag har ingen instruktionsbok. Får nog ta och köpa det, men de är så dyra! När jag slår på tändningen och trycker på startknappen och låter det tjuta klart (utan att starta) åker varvräknaren upp till 2000 varv en kort stund, betyder det att den gått i 200h? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 13 Maj , 2010 Det stämmer säkert. Vet inte till 100% om det är exakt samma för de mindre modellerna, men de större hoppar upp till 5400 varv (540 timmar) och sedan börjar räkningen om från 500 varv ett blink med Rev limit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser