Victorzz 0 Postad 12 Maj , 2010 Undrar hur jag ska göra när jag byter impeller på min 50 hk mercury från -80. Jag vet att det är två skruvar på sidan av växelhuset som ska loss och en ovanpå trimfenan, men vet inte riktigt hur jag får loss växelstågen, eller om det är något mer som ska loss runt växelhuset? växel har jag hört att det inte spelar någon roll vilken man har i bara det är samma när man sätter tillbaks växelhuset? någon som kan hjälpa mig med detta? har kollat på andra inlägg med detta ämne men hittar ingen som har en mercury med detta problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Maj , 2010 växelstången är splinsad lägg i fram växeln när du tar bort växelhuset,demontera trimrodret finns en mutter där under Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 12 Maj , 2010 Har du fått isär det något? Är det en söt/saltvattenmotor? Växelaxel kan åxå sitta utav #¤%¤# om man har otur. Kan sitta som berget, träkilar och knacka. Drivaxel kan ha rostat fast i motorn, om det inte är en rostfri axel. Kommer inte ihåg hur det är på en så pass ny motor. Som sagt, fram eller backväxel i innan du lossar växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 12 Maj , 2010 glömde skriva det med muttern under trimrodret men den vet jag om, så efter att jag lossat dom och lagt i framväxeln är det bara och dra ur växelhuset och sedan sätta tillbaks med framväxeln i när jag satt i nya impellern? Det sitter en till mutter bakom trimrodret också, ska den också loss? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Maj , 2010 ja muttern ska väck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stessemicke 0 Postad 3 Juni , 2010 Hejsan jag har också problem med växelstången på min mercuty 50hk 1963 . växelstången satt kvar i riggen när jag tog bort växelhuset när jag bytte impeller nu kan jag inte lägga i eller ur fram o back , axeln snurrar bará runt har något ramlat bort i huset??? mvh/ micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Juni , 2010 växelhuset måste tas isär lagerhus o propelleraxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stessemicke 0 Postad 3 Juni , 2010 OK vet du vart jag kan hitta en spräng skiss så man vet vad som ska sitta var Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Juni , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=4&path=MM~A0000001~M0000690~M0000699~C0015534&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0015537 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stessemicke 0 Postad 3 Juni , 2010 Tack för info!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plisken 0 Postad 7 Juni , 2010 Har precis gjort det på min suzuki och fan va det hadde ergat. Tips för återmontering är att använda kopparpasta på skruvarna. Pratade med mannen på marinan och jag har fel där, man ska INTE använda kopparpasta på utombordare utan vanligt fett. Tydligen så fräter kopparn i pastan på aluminiumet när det går galvaniska strömmar genom motorn. Senast ändrad av plisken | 07 juni 2010 | 13:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stessemicke 0 Postad 15 Juni , 2010 Håller på att plocka isär detta men allt sitter som FA......... brukar det krävas lite våld för att slå isär detta . Driv axeln måste väl ur först Tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser