Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Hedstrom

Vilken bottenfärg? bild finns.

Rekommendera Poster

nybliven båtägare undrar vilken bottenfärg han ska använda? Glad

Hittade nån självpolerande på biltema, är den något att ha? Som ni ser på bilderna försvann det en hel del efter att jag spolade rent den förra året. Behöver man slipa ner den eller ska det bara vara att måla över?

post-10011518-1394236350,4011_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om Biltemas färg.

Ifall du spolat av med högtryck (och en del färg då försvunnit) så är den målad med självpolerande färg. Då ska det gå att måla ny självpolerande färg direkt på utan slipning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som vet om den färgen fungerar bra? eller kan rekomendera någon annan?

och räcker det att måla en gång per år? den ska vara i sötvatten hela sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Polerande färg brukar bara rekommenderas till båtar som ej går fortare än 15 knop, annars slits färgen ner för fort. En hård färg passar nog bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ser på bilden får jag uppfattningen att det är en planande båt?

Att köra med självpolerande färg på båtar som gör mer än 15 knop är meningslöst eftersom friktionen mot vattnet polerar bort merparten av färgen på mycket kort tid
(Det märkte du när du spolade rent den)

Behöver du byta typ måste du använda någon typ av primer, ex. Primocon från International

Ska du fortsätta med självpolerande så räcker det med att skölja med färskvatten

Självpolerande bör målas 2-3 ggr för att uppnå tillräcklig tjocklek

Cheers
Niffe

Senast ändrad av Niffe | 13 maj 2010 | 17:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hempel, International och Jotun och VC17 har du att välja på, visst finns några mer med, neptun, biltema..

Komedörkapten Matrix med 299 inlägg har dock fått det något fel, polerande bottenfärger funkar utmärkt upp till 40 och några knop mer, det är MJUK bottenfärg som man använder för båtar som inte planar eller under 15knop.

Jag har sålt botten färg i 15 år och säljer nu bara Hempel, på Hempelspråk heter din färg Mille light, alla andra tillverkare har motsvarande färger och alla är bra!!

Det är först över 50 knop man behöver har en HÅRD färg..

Angående biltemas färg så tror jag man får vad man betalar för.

Tänk även på att om det är gelcoatrent så får du aldrig någon bottenfärg att hänga kvar, då behövs en primer först.

Fridens liljor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla svaren, tror jag ska testa på biltemas färg i år. I fall den inte är något att ha får det bli en dyrare variant till nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du båten på västkusten så duger bara färg från Norge (eller motsvarande kopparhaltig)

Aldrig polerande färg på en båt som går fortare än 15 knop.

Skulle själv aldrig använda Biltemas bottenfärg.

På ostkusten skulle jag med moralen i behåll ändå köra med färg för västkusten.

Kan aldrig motivera att förbruka mer bränsle gentemot kopparhaltig bottenfärg som ändå är godkänd på västkusten

Hittills aldrig fått någo vettig anledning varför kopparhaltig färg anses som giftig.

bzt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Så dutti du är då. Nu vet jag varför jag inte handlar hos Björkö Skeppshandel.Tungan

Jo för Seasea i Björlanda Kile är närmre och har trevlig personal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...