Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
nilspe

Vibrationer i roder efter motor/propellerbyte!!!

Rekommendera Poster

Har bytt motor och propeller i min Cumulus. Motor Yanmar på 21Hk. Propeller en Varifold 16*12. Vid provkörning konstaterades kraftiga vibrationer i rodret. Samma fenomen men inte så kraftigt hade jag även tidigare(motor Yanmar ysm12/propeller 16*13 folding). Tacksam för synpunkter!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen annan svarat: Kavitation? Propeller ej balanserad? Är 21 Hk lite för mycket för båten? Är det samma problem vid alla varvtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, det är inte roderlagringar som är glappa?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man kan utesluta kavitation med tanke på propellerns placering. Den är ny och vald efter kontakt med leverantören som påstod sig ha levererat till motsvarande båt och motorkombination utan att  vibrationer uppstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cutlesslagret är bytt och  stödbocken har kontrollerats med tanke på att infästningen kan vara försvagad. Allt var intakt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya roderlagringar har svarvats i vinter och borde vara i prima skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dubbel effekt kan man tänka sig dubbel vibration som rätt naturligt.  Motorn är som tidigare sagts lite i överkant men alltid bra i motvind då man ändå förlikar sig med lite vibrationer för att komma framåt.

Hur blir vibrationerna vid drygt halv effekt. Är de som med gamla motorn? Förhoppningsvis finns fler som bytt till starkare motor som du kan jämföra med.

Att vibrationerna skulle minska med starkare motor vore mer underligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har gått ner i stigning men förmodligen har du en helt annan utväxling i backslaget så att den nya proppen roterar mycket fortare  och därmed fortplantas mer vibrationer när mer vatten passerar rodret . Som andra varit inne på, är det någon skillnad på olika varvtal?

Behöver avståndet mellan propp och roder ökas/axeln kortas finns plats med tanke stödlagerbocken. När jag själv gjorde samma operation med samma effetöknning för några år sedan, fick jag hjälp med beräkningar av en firma som säljer propellrar. Det var flera mått att ta hänsyn till bl.a avståndet till båtbotten med tanke på kavitationen. Man skulle också ha så litet överhäng på axeln bakom stödlagerbocken som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backslagets utväxling har jag inte koll på i nuläget men vad jag förstår finns det 3 varianter till denna motor. Hur bär man sig åt för att få klart för sig vad som den korrekta utväxlingen??  Vad gäller avståndet stödlager-propeller så har jag kapat axeln för att anpassa till den nya, något längre, motorn. Avståndet är 30mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...