Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Gäst Guran

Jofa kuling

Rekommendera Poster

Gäst Guran

Hej är en 13-årig-kille vars familj ska skaffa båt.har spanat på jofa kuling och den skulle kanske passa bra.nån som har sett en kuling eller annan bra stabil öppen styrpulpet?eller känner nån som ska sälja?HAR kollat på annonser utan att hitta någon på västkusten,där vi bor.pris högst 40 000,gärna 50 hk eller mer.helst plats för 7 pers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har tillgång till en Jofa Kuling, kan inte rekommendera den, iofs kan den vara ok om motorn är en kortriggad, vår hade lång rigg. Vilken fick till följd att den går uselt i sjön. 7 pers i den båten är omöjligt, på sin höjd en 13-åring som kör, resten, 2 vuxna, 2 barn måste sitta i fören, aktern sjunker och den planar dåligt, drar MYCKET bensin. En riktig skitbåt helt enkelt. /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guran

Ok är nog tyvärr ej intresserad i så fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per Karlsson

Det blir så när man hänger på en långriggad motor på en båt som är avsedd för kort rigg....att göra på detta viset är lika dumt som att sätta en kortriggad motor på en båt som är avsedd för lång rigg.... båten kommer inte gå framåt. Byt motor så kommer du bli jätte nöjd! /Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, förmodligen, men finns det kortriggade utombordare längre? Vi funderar istället på att hänga på trimplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per Karlsson

Jepp det är inga problem att få tag i en ny kortriggad motor det finns hos dom flesta båtåterförsäljare...men dom är relativt svåra att få tag i beganade. Sätter du på en kortrigg på 40-50 hk kommer båten gå i 30-35 knop. det gör min! Detdär med trimplan tror jag tyvärr inte blir så bra.... /Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Är just tvärtom svårt att få tag i kortriggade båtmotorer. Speciellt då fyrtaktare. Just på grund av att inga båtar görs med kort rigg idag. Utom då några mindre fjuttbåtar. Begagnat är näst intill omöjligt att finna nåt just nu. Akta er för resterna som ingen annan vill ha. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte låta bli att lägga mig i kort/lång rigg-samtalet, Det är ju faktiskt inte något problem att bygga om akterspegeln på de flesta båtar, så att lång rigg passar, om båten från början är byggd förkort rigg. Jag var med och gjorde det på en äldre öppen crescent förra sommaren, resultatet blev kanon, ingen skillnad märktes (förutom att det gick snabbare eftersom vi bytte till starkare motor) Planade jättefint och allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per Karlsson

Halloj! Det var iofs 2-3 år sedan jag var i behov av en ny kortriggad motor. Snackade då med V-K Marin och dom hadde flertalet kortriggade motorer att erbjuda...Men det kanske har ändrat sig.... Att bygga om akterspegeln till långriggat är en urbra lösning! Så slipper man ju bry sig om kortriggat dessutom blir det mycket billigare. /Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag höjde akterspegeln på min Selco i sommar och blev riktigt nöjd. Det tålde lätt en 85hk motor. Det var inget permanent bygge så man kunde lätt ta bort det om man ville köra med kort rigg igen. Mycket flexibelt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...