HannesK 0 Postad 12 Maj , 2010 Hej! Har 2st ventilerad dieseltankar, fast monterade i båten som jag har funderat på att täppa till och göra trycktankar av till en bensinmotor (utombordare). Jag tror tankarna är av koppar... Är det farligt att täppa igen dom med tanke på ångor och explosionsrisk vid tankning? Eller finns det ett bättre sätt att göra, bränslepump eller nått i den stilen och låta ventilen sitta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Maj , 2010 Låter riktigt äventyrligt i mina öron, att både att trycksätta plus att övergå till ett mer brandfarligt bränsle. Därmed inte sagt att det är omöjligt i just ditt fall. Återkom gärna med mer exakta uppgifter angående tankarnas volym, form, väggtjocklek, material etc. Försäkringsbolagens önskelista - som väl iofs inte är nån tvingande lag - kan läsas här: http://files.modernaforsakringar.se/files/X32uLXee.pdf Kan nog vara klokt att begrunda kraven ändå? De baseras nog i grunden på verklig olycksstatistik. Trycktankar omnämns inte ens, antagligen förutsätts sådana vara industriellt producerade och norm-godkända. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 975 Postad 12 Maj , 2010 Trycktank är en gammal kvarleva från ca 1950 då det var tryck i tankarna. Luftskruven på moderna utbordartankar har samma funktion som ventilationen på dina dieseltankar dvs ersätta förbrukat bränsle med motsvarande mängd luft. Prova gärna att dricka ur en läskflaska utan att släppa in luft så ser du hur det funkar. Sen är det en annan historia att gamla koppartankar ärgar invändigt och därmed skapar problem i pumpar och förgasare. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HannesK 0 Postad 13 Maj , 2010 OK, så tipset är att låta bli. Men om jag ändå skulle vilja behålla tankarna (om dom är i bra skick vill säga) eftersom dom är formbyggda efter båten och om jag låter ventilen sitta kvar. Hur gör jag? Klarar motorns bränslepump av att suga upp bensinen? Eller ger en trycktankspump någon effekt om tanken är ventilerad?? Det borde ju funka eftersom bensinupptaget sitter i botten av tanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser