Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Zihuatanejo

Köpa mindre utombordare

Rekommendera Poster

Hej.

Är på jakt efter en fabriksny utombordare till en öppen liten plastbåt som är tänkt att användas till fritidsfiske. De köprekommendationer jag hittills fått har kommit från de (icke allt för opartiska) försäljarna jag varit i kontakt med, så var annanstans passar frågan bättre än här på forumet!

Kort info om båten http://sandstrominnovation.se/B460.htm

Längd: 4,60m / Bredd: 1,80m / Vikt ca: 200kg

Rek motor (lång rigg): 10-20hk / Max motorvikt: 63kg

Däckning: Öppen / Båtkategori: C / Avsedd för: 5 pers / Max lastvikt: 530kg

Har spanat lite på fyrtaktsmotorer i 15 & 20hk-klassen, är rädd för att en 10hk-motor gör sig lite klen på akterspegeln. Mestadels kommer vi att vara 2-3 personer i båten. Hög kvalité och bra gångegenskaper är väl de huvudsakliga egenskaperna jag eftersöker. Andra plus är låga ljudvärden och god bränsleförbrukning.

De motorer jag funderar kring är Honda BF15/20, Mercury F15/20, Tohatsu F15/20, Yamaha F15/20, Suzuki DF15, men är även öppen för andra förslag.

Modell                 Vikt              Pris

Honda BF15/20     49/49           28800/34000

Mercury F15/20     53/53           24990/33700

Tohatsu F15/20    53/53            26900/29600

Yamaha F15/20    52/54            29000/34500

Suzuki DF15         45                 24900(-09)

Det måste väl finnas någon tillverkare som är snäppet vassare än de andra eller är det hugget som stucket vad man väljer? Finns det något märke man bör akta sig för? Kom gärna med erfarenheter (bra som dåliga) eller råd och tips i allmänhet som ni vill dela med er av.

Tacksam för alla svar!

Mvh Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla de märken du har nämnt är seriösa kvalitetsmärken. En annan aspekt att titta på är cylindervolymen och varvtalet, högre cylindervolym ger lägre varvtal vid en viss fart, och då går båten tystare och motor håller längre. Jag antar att alla dessa är tvåcylindriga, annars ju fler cylindrar dessto jämnare gång.

Många föredrar japanska motorer och då försvinner Mercury.

Yamaha anses ha den bästa kvalitén, men jag kan tänka mig att de andra också håller måttet.

En annan viktig aspekt är service, reparationer och reservdelar; har du en seriös verkstad/återförsäljare i närheten så köp deras märke så att du får nära till service/reparationer vid behov. Vissa prioriterar kunder som köpt deras motorer.

Till 3 personer skall du absolut ha minst 20 hästar, i så fall så kan du kanske ta motorn med högst cylindervolym.

[Jag vet att jag har INTE svarat exakt på din fråga, men ville främst belysa några aspekter att tänka på. Jag tror du blir nöjd med den motor av ovanstående du väljer]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hadde garanterat tagit yamahan! vi har 3 st innom familjen , alla är från 1997 och har aldrig krånglat . Iof så är ju suzukin väldigt fin , tyst och stark. men smakar det så kostar det , Köp yamahan!!!!!!!!!!!!!   Den enda jag verkligen avråder dig från är mercuryn!! Har två kompisar som båda  har två hyfsat nya ryds (tror de är från 07 och 08) båda har haft fel på sina vilket resulterat att de fått sin semester förstörd!

Senast ändrad av tiger51 | 12 maj 2010 | 16:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...