Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Mickcer71

Motor till Buster L!

Rekommendera Poster

Hej, har tänkt att köpa mej en Buster L men tycker att Yamaha 50hk är lite för liten för den när man åker mång med packning i den. Det står att 50hk är rekomenderad för båten, jag har funderat på en Evinrude e-tec 75, någon som vet om det fumkar?

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar men du skall vara medveten om att försäkringsbolagen säger . Nej Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på om akterspegeln mår så bra av en 50% ökning av motorstyrkan.. gäller nog att förstärka den i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som föregående talare sa så får du inte försäkra båten. Rent hållfastehetsmässigt så håller nog båten men när man gör en klassifiering av vilken motor man får montera så är det för att med en starkare motor går båten för fort och klarar inte manöverproven. Det vill säga att med en större motor kan sjöegenskaperna bli försämrade och manöverdugligheten kraftigt försämrad om inte rent av farlig.

Ska du ha mycket packning och åka många kanske du bprde välja en större modell.

Senast ändrad av falo | 12 maj 2010 | 09:07

Senast ändrad av falo | 12 maj 2010 | 09:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår lite av TS problem, nästa storlek på Buster är X och då drar kostnaderna iväg. Ett annat liknande båtmärke är Silver, men de har också jättehopp mellan 485 och 540.

Du skulle kanske klara dig med 60 hk, ofta går det att försäkra en liten övermotorisering.

[För egen del så funderar jag också på nya Bustern L, men flytta dit min 2-takt Tohatsu på 40 hk. Det är inte pga snålheten utan att båten står vid en obevakad brygga i Nynäshamns kommun mellan april och december. Och4-taktsmotorer försvinne på löpande band.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går tydligen enkelt att göra om yamaha 50 hk fytakt efi till 60 hk ,finns en tråd ....

Har inte så mycke kött på benen än men med rätt propeller borde det inta vara nått problem med 50 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...