Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
wohlfie

Impeller olja ?

Rekommendera Poster

Tänkte kosta på o byta impeller olja men vet inte helt vad man ska köra på.

Är det som på bilar finns olika sorters.

 

Marin växelhusolja 80W-90 250 ml

hitta jag på Jula men kanske är fel sort???

 

Motorn är en Johnson 30hk 2-takt  årsmodel -97

 

Är det något mer man bör byta i olje väg?   motor olja har inte motorn dock men något annat som kan vara bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller olja..? På en 2-takts utombordare är det växelhusolja och sedan 2-takts olja i bensinen som gäller..
Den oljan du hittade på Jula fungerar nog bra till växelhuset. Finns även på Biltema, diverse mackar och båttillbehörsbutiker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att han tänkte skriva byta olja och impeller. Får hoppas att han vet tillräckligt för att veta det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag ska byta i impeller oljan..

 

Vad jag läst på forumet här så ska det vara o släppa på två skruvar..

Sen fyller man på nerefrån vad jag fatta som.. tills det rinner över i över pluggen sen skruvar man tillbaka.

något sånt:)

Men just oljan jag funderar vad jag ska använda mig av för typ..

Heter den impeller olja?

tänkte bara byta oljan, inte impeller för vatten kommer de i en stark stråle:)

 



Senast ändrad av wohlfie | 11 maj 2010 | 19:51



Senast ändrad av wohlfie | 11 maj 2010 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern har inte något öht att göra med olja. Det du ska byta är växelhusoljan och det behöver du bara göra om den är grumlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ahaa då är ja med.

men det är fortfarande där nere vid proppelern de sitter.

Trodde imppelerna satt där också efter som den suger in vatten där..

Men då funkar den där oljan från jula???

Marin växelhusolja 80W-90 250 ml eller finns det bättre?

hur mycket går i?   läsa någonstanns på forumet att man skulle ta lite exrta så de gammla kommer ut också...

 

Räcker 2 tuber?



Senast ändrad av wohlfie | 11 maj 2010 | 20:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 tuber räcker. Tappa ur den gamla oljan först, byt även om den inte är grå.

Glöm inte att byta de 2 packningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningar?   runt skruven eller?

 

är de i för matrial? finns de på jula med. eller ska de vara någe special.

Koppar?

Alu?

Gumi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummi!

 

Och de ska vara anpassade för din modell av motor. Finns nog inte på Jula, utan snarare i båttillbehörsbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fiberpackningar till oljepluggarna/skruvarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aaaa vad jobbigt...

Vi har inte en båt firma i närheten här jag bor...

Men är dete bara en ring runt skruven så går det o fixa själv.

Fiberpackning går väll o köpa en karta o sen stansa ut en.

eller är det någon speicalare med den packnigen?



Senast ändrad av wohlfie | 11 maj 2010 | 23:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du pratar tuber... Menar du tuber med fett då kanske? Som man trycker in i fettnipplar för att smörja leder och annat?

Det känns som om du pratar om 3 olika saker. Impeller=propeller till vattenkylningen, Växelhuset=ska ha olja för att smörja, Sen finns det även nipplar där man trycker in fett för att smörja tex leder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar en båt sida som har packningar som tar post order.

Söker packningar till växelhuset olje pluggar på en johnson motor.

Hitta en i örebro repslagarn men de hade bara yamaha och mercury.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

olja till växelhuset jag ska byta.. o tyckte de såg ut som små tuber.. någon form av tub bör det väll vara för o kunna trycka in oljan.

 

och jag rör ihop impeller med växelhuset, ber om ursäkt för de...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt skrivet i rubriken

 

Impeller ska då den byts smörjas in för att undvika att den bränner.

Brukar själv använda fett av typen man har till gummidelar för vvs då även de gummidelarna är avsedda för vatten.

OBS använd givetvis inte oja eller fett av mineralojetyp då de kan förstöra gummit.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara byta packningarna om de är trasiga eller dåliga, det ser du lätt när du skruvar bort skruvarna.

Har du någon Biltema i närheten så har de fiberbrickssortiment.

 

/qsec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerna smörjas hur kommer ja åt dem?  nippel?    vars gömemr sig den om det är nippel?

eller är de bara om jag byter impellerna?



Senast ändrad av wohlfie | 12 maj 2010 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn nu... Du behöver inte byta impellern när du har en fin och kraftfull stråle. Att fetta in impellern vid byte är enbart onödigt, då den bara sitter där och smörjs av vatten i vanliga fall. Man plockar ju inte ned växelhuset och fettar in impellern varje gång man ska åka iväg med båten, så då inser ni som promt ska bara måste smörja den vid byte, är skevt ute... Att fetta in den vid byte är totalt poänglöst.

Impellern sitter inne i växelhuset och du måste skruva lös detta för att byta den. Du ska ju bara byta olja i växelhuset och det gör du via de två skruvarna på drevet.

Du som gnäller över att det inte är en tub... Hur ser en tandkrämstub ut enligt dig??? Växelhusolja till drevet på utombordsmotorer säljs i tuber och det heter tuber, har alltid kallats tuber och kommer troligen alltid att kallas tuber och det spelar ingen roll om den köps på Jula, eller Statiol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla bra svar de här ska jag nog lösa:)

 

ber om ursäkt om jag var otydlig i början..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ha tag på två packningar till växelhuset.

Och funderar på funkar detta från biltema.

Packningspapper Lätt att klippa eller skära till lämplig storlek och form. Lämpligt att använda till exempel för vattenpumpar, termostathus, växellådor, förgasare, m.m. Levereras i ark om 240 x 580 mm eller rulle om 500 x 1000 mm

---ELLER---

Asbestfritt packningsmaterial Lätt att klippa eller skära till önskad storlek och form. Motståndskraftigt mot olja, bensin, värme och de flesta lösningsmedel. Lämpligt att använda som packning till ventilkåpor, oljetråg, förgasare och växellådor m.m.

 

-ELLER--

 

Packningsmaterial i gummikork Lätt att klippa eller skära till lämplig storlek och form. Lämpligt att använda till ventilkåpor, oljetråg, termostathus, bakaxel och differentialhus, m.m. Levereras i ark om 240 x 580 mm eller rulle om 500 x 1000 mm.

Senast ändrad av wohlfie | 17 maj 2010 | 10:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte har ja koll på den sidan...

Kolla dock nyss o hitta inte motorn min änns.

Ska ringa dom se vad de har o säga.

Annars var iden från de sakerna från biltema om man kunnda ha till annat vi senare tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha de kostar 10kr st...

Dock så är det frakt 75kr.. hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga om dom inte kan skicka dom till dig med faktura så du betalar på internett. Brukar aldrig vara problem på småsummor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...