Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
bearcat

Osäker på koppling Autopilot VS Gamin 128 NMEA.

Rekommendera Poster

Hej! Har en Simrad TP30 med NMEA Retur Data (Com) från GPS, Grön kabel. NMEA Data från GPS, Vit kabel. Detta är jag relativt säker på enl. instr. bok.

På GPS:n finns dock:

Stift 3, blå, NMEA ut

Och enligt GPS instr. bok ska autopiloten ha Andra kabeln, NMEA retur? på svart, jord.

Lite osäker här, trots att jag är elektriker med viss båtvana... Men nu är det min egen båt och då gäller ju inte företagets örsäkring om jag fuckar upp det...

Pls advise! Ska lägga upp massa bilder på min sida sen så ni kan se hur allt fungerar och ser ut som tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juu,

Jag kopplade en Star gps-repeater till 128:n: först änligt  schema i Garmin manualen, och det fungerade ej. Sen efter att ha kollat med Silva, tog jag repeaters retur-kabel av och kopplade den till jorden, och så fungerar den.

Har inte ritningen till handa för att se hur 128:n är kopplad till ST40 i min båt. Tycker att också där är trafiken enkel-riktad, dvs. autopiloten tar emot waypoint etc info men sänder ej något till gps:en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Det var just att koppla retur till jord som kändes tveksamt men nu ska jag prova detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...