Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
gockemannen

Har jag tänkt rätt? Elfråga

Rekommendera Poster

Kommer batterimätaren visa rätt om jag installerar den så här?

//GockeMannen

post-10009503-1394236348,8855_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh.. lite svårt att se på din ritning.

Är det brytaren du undrar över eller hur du ska koppla in batterimätaren? Med batterimätare gissar jag då att du menar en shunt som kopplas till en sk AH-mätare, mäter förbrukat antal amperetimmar?

Principen är väl att du efter ditt vred sätter en huvudsäkring ut mot förbrukarna.
Efter säkringen sätter du din shunt.

Efter det kommer en plint och där kopplas alla förbrukare in.

Du får nog precisera din fråga efter detta svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Så vitt jag kan se passerar all ström till och från förbrukningsbatteriet genom shunten BM-1. Och så skall det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny, något tydligare bild. Ser dock att jag gjort en tankevurpa, har lagt startbatteriets minus genom shunten oxå, det var ju inte meningen....bortse från den. Allt är avsäkrat så det borde inte vara något problem.

//GockeMannen

(edit 1: jäkla öl...stavning...)

Senast ändrad av gockemannen | 11 maj 2010 | 19:14

post-10009503-1394236349,0036_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaeee.... jag har lagt min egen shunt på PLUS sidan. Och därigenom går även all laddning, både solpaneler och landströmsladdare likväl som motorn. Samt alla förbrukare.

Först då får elektroniken till shunten en chans att räkna ut plus och minus. Det enda som inte går via shunten är batteriinstrumentets egen strömförsörjning men den är så liten att den är försumbar.

Startbatterier lägger man normalt inte in via en shunt, de drar så himla lite så det är inte mödan värt?

Så jag har alltså inte kopplat som du...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick lära mig i en tidigare tråd att BM1 shunten ska sitta på minussidan.

så från minus på förbrukarbanken till shunten och sedan minusplint där alla förbrukare/laddare som ska anslutas till banken kopplas (stora förbrukare tex ankarspel eller bogpropeller kan dra mer ström än vad shunten klarar, dessa får man då koppla före shunten och räkna med viss missvisning)

Senast ändrad av Jimsan | 13 maj 2010 | 12:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DET ÄR RÄTT, enlig manual för denna produkt så ska den installeras på minus-sidan.

Men spelar ingen roll, plus och minus ska ge samma resultat normalt ... på min båt är det bättre med plus för där sitter alla brytare, alla säkringar och man ser direkt på plintarna vad som är kopplat via säkringar och vad som går direkt till batterier via shunt ( typ solpanelen och laddaren )

Min minus-sida är bara en stor plint där det förgrenas vidare, svårare att se vad som är vad liksom.

Därav mitt lite principiella svar till trådskaparen, vars ritning med tex solpanel ej passerade shunten.
Men detta är säkert omritat nu. Kommer det en ny ritning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde jag hade allt, förutom starten, via shunten. Kanske tänker fel, förklara gärna.

//GockeMannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tittar på din gamla bild så uppfattar jag det som att din BM-1 mäter startbatteriet också vilket väl blir tokigt. Jag hade dragit den svarta minus från startbatteriet till minusplinten.

Rätt eller Fel???????

Jag håller själv på att ska montera ett BM-1 till min båt som har två förbrukarbankar som är ihopkopplade. (=förbrukarbatterierna är placerade i två olika utrymmen)

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, då är vi överens.Glad

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...