barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Hej, så här såg båten ut efter 4 dagar i mälaren, Alvik, Bromma, Stockholm. Båten låg där sen i fredags den 7de och var efter det näst intill full med vatten, Regnade visserligen väldigt mycket i fredags men är det verkligen möjligt att det har fyllt båten? Jag hade veckan innan haft båten i sundbyberg en vecka och då var vattennivån bara en halv decimeter hög. Kan det vara så att jag har fått hål i skrovet någonstans eller är det möjligt att det har regnat in så mycket vatten? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 11 Maj , 2010 Du klarade vindrutorna iaf! :-) Har du någon skrovgenomföring som kan ha hamnat under vattnet pga att den har blivit tyngre av allt regnvatten? Senast ändrad av ZilSwe | 11 maj 2010 | 14:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Haha ja det var svettigt där när jag såg båten Ja, det är mycket möjligt det enda jag kan komma på dock är en lagning på höger sida av båten men den sitter väldigt högt och jag tror inte vattennivån var riktigt så hög som den lagningen. Värt att tillägga var att båten låg mycket lägre fram än baktill om det gör någon skillnad. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 11 Maj , 2010 bottenpluggen? Senast ändrad av ZilSwe | 11 maj 2010 | 14:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Ursäkta min okunskap, är ny båtägare. Bottenpluggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 11 Maj , 2010 Vissa båtar har ett hål längst ner i akterspegeln så att man kan få ut allt ev. vatten/sörja från kölsvinet då båten står på land. Det hålet har man en plugg i då den ligger i vattnet, kallas även för bottenplugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 11 Maj , 2010 Den brukar sitta i nederkant på akterspegeln. Låter som den kan vara slarvigt iskruvad förhand eller något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 11 Maj , 2010 Riktigt beklagligt att se. Lider med dig Att få så där mycket vatten i våten tyder på en rejäl läcka. Gissar som sagt på en genomföring men snarare på en som normalt sett ligger under vattenytan, t ex för toa, kylvattnet till motorn som antingen tas in genom drevet eller under skrovet, beror på vilken motor/drev du har. Om en slang till detta brustit på insidan så läcker det. Det kan även vara knutbälgen som det gått hål i och om du har en dålig packbox i skölden tar vattnet garanterat sig in i mängder den vägen. Annars är det kanske sköldpackningen som inte är tät. Jag hade en läcka när jag köpte min båt och det visade sig vara badbruggans stag som är fastskruvade i akterspegeln (under vattenytan) vars hål luckrats upp med tiden. Om du inte har länspump så kan det räcka med detta på fyra dagar, När du tar upp båten kanske du kan se varifrån det läcker ut vatten. Du har väl inte glömt dyvikan.....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Maj , 2010 Längst ner på akterspegeln finns det oftast en plugg som man skruvar ur på vinter för att ev. vatten ska rinna ur och inte frysa i båten. Det finns både en och annan som glömmer bort att skruva tillbaka denna plugg med en sänkt båt som följd, om man inte upptäcker det direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Det låter rimligt, kan ju ha lossnat under färd. Ska undersöka det och tack för tipsen ! ;vh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Jag har en utombordare som dessutom varit uppfälld så då går det väl att utesluta en del av det där? Enda jag kan tänka mig isånnafall är genomföringen till tryckloggen, sitter skruvad i akterspegeln, får kolla upp det. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Maj , 2010 Har du utombordare, har du också skrovgenomföringar i form av bultar genom akterspegeln. Där kan det läcka om det inte är ordentligt tätat runt bultarna. Har motorn varit avmonterad i vinter? I så fall måste du ta ur bultarna, ta bort gammal tätning och lägga runt ny Sika innan du bultar fast motorn igen. Annars är risken att den gamla Sikan släpper och börjar läcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Hej, Den har vart avmonterade så det stämmer nog det du säger. Går det bra att täta med vanligt våtrumssilikon eller är det special för båt? Sen tänkte jag även på att motorbrunnen är ju en egen del av båten och har ett eget dräneringshål, kan det ändå ta sig in vatten in i resten av båten? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Maj , 2010 Marinsilikon ska det vara. Det ska vara elastiskt för att stå pall mot vibrationer och innehålla medel mot mögel bland annat. Sen vet jag inte vad du menar med motorbrunnen. Visst kan det teoretiskt skvalpa in vatten där kablar etc går in i båten upptill i motorbrunnen, men då ska det svalla rejält över aktern. Mer troligt är som sagt genomföringar typ bultar. Bultarna går ju inte bara in i motorbrunnen. Dels sitter ett par under motorbrunnen, dels går även de övre genom dubbelskrovet innan de kommer in i motorbrunnen. Där kan det s a s läcka på vägen. Senast ändrad av Suckan | 11 maj 2010 | 22:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Okej, får köpa mig en tub marinsilikon. Jag har bara bultar i motorbrunnen och inte nedanför. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Maj , 2010 Vad har du för motor då..? På bilden så ser det ut att vara en lite större motor.. och då är det 4 bultar.. Två upptill och två under vattenlinjen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 11 Maj , 2010 Jag har en Mercury 500 -67 lång rigg. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Maj , 2010 Tittat på lite bilder av sådana och det verkar ju som du säger att det bara är bultar upptill på dessa.. Då får du leta vidare på orsaker som kan orsaka läckor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 18 Maj , 2010 Ja usch, det bela slutade med att båten sjönk en i lördags men vi drog upp den snabbt efter. Vi tog upp båten ur sjön igår och hittade en gammal lagning som hade lossnat så nu blir det lite jobb med det och motorn. Bra inledning på båtägandet Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser