Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Bogus

Rattpanik Monark 670!

Rekommendera Poster

Hej!

Ratten gick sönder o jag beställde en ny teakratt som skulle passa till alla nav.

Nu har den kommit men passar inte alls. Alla moderna rattar tycks ha 3/4 kona men min har troligen 1. Båten är en Monark 670 -74.

Var får jag tag i en ratt med rätt kona? Ringt runt till mängder av båttillbehörsfirmor men det finns enbart 3/4-kona.

Har nu lämnat min inköpta ratt till en verkstad för att få den ombyggd men det tar ett par veckor att få tillbaka den.

Har någon en begagnad liggande, utseende utan betydelse så är jag intresserad, då båten måste i sjön.

//Bous

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på rattaxeln så att det inte sitter en påtryckt distanskona. Ta i så fall bort den så passar ratten. Jag hade själv så på min. Annars kan du borra/fila upp rattens koning så den passar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så finns det ingen bussning eller liknande att ta bort. axeln är homogen.

Ratten som jag köpt har inte tillräckligt med material för att kunna borras upp. Har en kompis som är verktygsmekaniker som lovat mig att tillverka nytt nav men på grund av arbetsbelastning så kommer det att dröja. Behöver därför lösa problemet snabbt o tillfälligt för att få båten i sjön.

//Bous

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...